Bor i ett litet hus från -59 och fick stopp i golvbrunnen i garaget. Efter att ha kört med fjäder två gånger och slutligen en spolslang till högtryckstvätten så rinner det nu undan skapligt. Har filmat med en billig inspektionskamera och tycker det ser skumt ut. Har röret rasat ihop helt eller är detta normalt?
Du får försöka spola rejält med spolalangen.
Duger inte att det bara rinner undan.
Kör in slangen och drag den sakta bakåt så att det som spolas loss rinner ut.
Ser ut som gammalt fett och sand Mm.
Bästa är om du kan köra tvätten med varmvatten.
En fjäder duger inget till om du inte kan knyta på en boll med hoptvinnad najtråd och rensa ”bakvägen” från en renslucka.
Räkna med minst en timmes jobb med spolslangen, det sitter rejält det där klägget.
Kör den fram och tillbaka väldigt långsamt.
Duger inte att det bara rinner undan.
Kör in slangen och drag den sakta bakåt så att det som spolas loss rinner ut.
Ser ut som gammalt fett och sand Mm.
Bästa är om du kan köra tvätten med varmvatten.
En fjäder duger inget till om du inte kan knyta på en boll med hoptvinnad najtråd och rensa ”bakvägen” från en renslucka.
Räkna med minst en timmes jobb med spolslangen, det sitter rejält det där klägget.
Kör den fram och tillbaka väldigt långsamt.
Ah, man ska alltså hålla på ett tag. Trodde det räckte med ett svep fram och tillbaka Iom att den tagit sig igenom. Eftersom det ändå är lördagkväll så tog jag ett pass till och nu rinner det faktiskt undan bra. Förut svämmade brunnen över om jag spolade med fullt tryck i vanliga slangen men nu sväljer den det utan problem.
Tidigare i veckan glömde jag att stänga av kranen till en vattenslang och slangkopplingen lossnade medan jag var borta ett par timmar. När jag kom hem var det minst 5 cm vatten i hela garaget. Om brunnen funkat bättre hade jag sluppit massa besvär.
Tycker det ser lite öppnare ut nu men nog ser det ut som själva röret är sönderrostat? Bör jag göra något åt det?
Tilläg: Ser nu på videon vad jag tror är spåren efter två av högtrycksstrålarna. Man behöver nog försöka rotera slangen så man får bort allt. Tar det imorgon.
Tidigare i veckan glömde jag att stänga av kranen till en vattenslang och slangkopplingen lossnade medan jag var borta ett par timmar. När jag kom hem var det minst 5 cm vatten i hela garaget. Om brunnen funkat bättre hade jag sluppit massa besvär.
Tycker det ser lite öppnare ut nu men nog ser det ut som själva röret är sönderrostat? Bör jag göra något åt det?
Tilläg: Ser nu på videon vad jag tror är spåren efter två av högtrycksstrålarna. Man behöver nog försöka rotera slangen så man får bort allt. Tar det imorgon.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Fortfarande massa gammalt ”klägg” kvar. Du är långt ifrån färdig.
Du ser tydligt där vattenstrålarna spolat loss smörjan.
Inget slår dock en mekanisk roterande rensfjäder som rensat ur röret på nolltid.
Ta med ett par pilsner och fortsätt med rensslangen. Snart blir det ännu bättre
Spola även med vatten med fullt tryck i golvbrunnen så att smörjan spolas ut. En högtryckstvätt ger inte så stort vattenflöde så det du spolar loss kan fastna längre ned i avloppet.
Du ser tydligt där vattenstrålarna spolat loss smörjan.
Inget slår dock en mekanisk roterande rensfjäder som rensat ur röret på nolltid.
Ta med ett par pilsner och fortsätt med rensslangen. Snart blir det ännu bättre
Spola även med vatten med fullt tryck i golvbrunnen så att smörjan spolas ut. En högtryckstvätt ger inte så stort vattenflöde så det du spolar loss kan fastna längre ned i avloppet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
