5 018 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Få in vatten till stugan från vattentank.
Har fått ta över en stuga från en släkting och skulle vilja uppdatera den lite men blir inte riktigt klok på hur jag ska gå tillväga.
Så hade hoppats att få en lösning på mina problem av er kära medlemmar.
Stugan ligger är försedd med el då den ligger i ett stugområde, lite av ett sommarställe.
Vattnet får man hämta själv och fylla på, det finns inga rör dragna med andra ord.
I stugan finns det avlopp samt en kran(som ej används)
Tidigare har man hämtat vatten till en dunk och haft den i stugan när man väl behöver.
Det jag skulle vilja göra är att ha en vattendunk på utsidan av stugan eller undertill som jag lätt kan fylla på med vatten och sedan nyttja min blandare som finns så jag slipper ha en vattendunk som tar plats.
Min personliga tanke är att man har en rätt stor vattendunk under stugan som det går in en slang till.
Sen kan man ta och fylla på denna när vattnet börjar ta slut.
Förstår att jag behöver en vattenpump för detta men det jag inte kan koppla ihop är vad för något och hur jag går tillväga. Tycker de borde finns en enkel och billig lösning för mitt problem.
Tack på förhand.
Så hade hoppats att få en lösning på mina problem av er kära medlemmar.
Stugan ligger är försedd med el då den ligger i ett stugområde, lite av ett sommarställe.
Vattnet får man hämta själv och fylla på, det finns inga rör dragna med andra ord.
I stugan finns det avlopp samt en kran(som ej används)
Tidigare har man hämtat vatten till en dunk och haft den i stugan när man väl behöver.
Det jag skulle vilja göra är att ha en vattendunk på utsidan av stugan eller undertill som jag lätt kan fylla på med vatten och sedan nyttja min blandare som finns så jag slipper ha en vattendunk som tar plats.
Min personliga tanke är att man har en rätt stor vattendunk under stugan som det går in en slang till.
Sen kan man ta och fylla på denna när vattnet börjar ta slut.
Förstår att jag behöver en vattenpump för detta men det jag inte kan koppla ihop är vad för något och hur jag går tillväga. Tycker de borde finns en enkel och billig lösning för mitt problem.
Tack på förhand.
Hur mycket vatten behöver du, bara till disk och värma för detta på spisen. Blir svårt att få till det med varmvattenberadare. Då kan du ha en tank av större modell samt en 12 V pump in i huset, ger inte mycket men fungerar. Tankens storlek beror helt på hur mycket du vill hämta och fylla på, samt hur ofta. Den ska då gå att tömma vintertid för att inte frysa.
Tanken är bara att den ska kunna suga ut KV. Behöver inget VV. Jag vill främst ha det systemet för att slippa ha vattendunken i stugan så att jag frigör plats.J jonaserik skrev:Hur mycket vatten behöver du, bara till disk och värma för detta på spisen. Blir svårt att få till det med varmvattenberadare. Då kan du ha en tank av större modell samt en 12 V pump in i huset, ger inte mycket men fungerar. Tankens storlek beror helt på hur mycket du vill hämta och fylla på, samt hur ofta. Den ska då gå att tömma vintertid för att inte frysa.
Samt att jag kan ha en större vattendunk än om den varit inne i stugan.
Klart att ju större tank du har desto bättre. Då sätter eller finns ett utlopp nertill och du kopplar ett T-stycke, så går det att tappa ut på vintern, lämpligt då att ha en pump som startar stoppar själv, annars en strömbrytare som trycks på vid vattenbehov. En båtpump + 12 V bilbatteri brukar fungera bra. Här finns en https://www.wish.com/product/5b62a7...z4Fkbu7T5SSOVeFY_rFLVhoCw-QQAvD_BwE&share=web
Klicka här för att svara
