Hej
Har vad jag tror är en hydrofor, kan vara en hydropress men den har mätare. Slangen från pumpen till hydroforen har lossnat och jag har satt dit en ny.
När jag fyller hydroforen så kommer den inte upp till det tryck som gör att pumpen stängs av utan blir inte ens halvfull se bild där jag pekar och visar 2 bar/kg.
Verkar inte som att något läcker men vet inte vad jag skall göra?
Finns ingen påfyllningsventil för luft heller som jag kan använda. Ventilen på toppen är helt rundad

• En person pekar på en tryckmätare vid 2 bar på en hydrofor i ett mörkt utrymme.
  • En person pekar på en mätare på en hydrofor som visar 2 bar/kg.
  • En gammal hydrofor i ett förråd, omgiven av sladdar och rör, med en vattenhink bredvid.
Du får ta och köpa en ventil och byta ut den på toppen och fylla på luft. Kostar ca 250-350 kr.

Men on den är tom och jag fyller den men det inte kommer in tillräckligt med vatten så är det ju som att det är för högt mottryck? annars borde den väl fyllas för mycket om det inte ö luft i den?

Kan ju också vara så att pumpen är så sliten att den inte orkar komma upp i tryck. Var sitter tryckströmbrytaren? Finns det möjlighet att koppla bort ( stänga ventil) hydroforen men ändå ha tryckströmbrytaren i funktion? Finns det vatten i brunnen eller tar det slut ?

Pumpen skall klara det. Har den alltid gjort innan och vatten finns i brunnen.
Vet inte om tryckventilen skall kolla

Det gick att stänga ventilen o tryckgivaren i funktion men resultatet blev samma. Får in en viss mängd vatten men sen slutar det fylla på fast pumpen går. verkar som att något läcker eller mottrycket är för stort.
Inget läcker det är jag 100 % säker på då jag stänger ventilen ut så ser jag att inga läckor finns. trycket i hydroforen visar 2 bar så pumpen borde klara det.
ksn en läckande sugsidan vara ett problem?

Läck på sugsidan kan ställa till problem, men då borde du få in luft också. Om trycket sedan håller sig på 2 bar , när du stänger av pumpen( för hand), så indikerar ju inte detta heller någon läcka.
Enklast är nog då att ta en bit ( 2 m ) slang, som avslutas med en manometer i änden. Ansluta denna ( full med luft) till pumpens trycksida och se vilket tryck pumpen orkar med.
Har du kollat bottensilen i änden på sugslangen i brunnen ? Om den är tilltäppt, så kanske inte pumpen orkar få upp trycket.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Läck på sugsidan kan ställa till problem, men då borde du få in luft också. Om trycket sedan håller sig på 2 bar , när du stänger av pumpen( för hand), så indikerar ju inte detta heller någon läcka.
Enklast är nog då att ta en bit ( 2 m ) slang, som avslutas med en manometer i änden. Ansluta denna ( full med luft) till pumpens trycksida och se vilket tryck pumpen orkar med.
Har du kollat bottensilen i änden på sugslangen i brunnen ? Om den är tilltäppt, så kanske inte pumpen orkar få upp trycket.

Min känsla är nog att det kan komma in luft. Det kluckar i hydroforen och när den fyller på så "hoppar " det i nivåglaset. Skall undersöka sugsidan lite noggrannare. Ditt förslag med manometer är intressant men vet inte riktigt hur jag gör och vad jag får tag i en manometer som jag kan använda för detta?

Hur kollar jag bottensilen i brunnen? Röret kommer in 6 m ned i brunnen och 3 m under vattenytan. Vill inte klättra ned och dyka i brunnen det är för kallt för det nu :-)

En extra manometer kan köpas på typ Jula, Biltema eller Clas O för troligen mindre än 100:- , men annars kan du ju tillfälligt låna och använda den befintliga.

D dfohlin skrev:
Min känsla är nog att det kan komma in luft. Det kluckar i hydroforen och när den fyller på så "hoppar " det i nivåglaset. Skall undersöka sugsidan lite noggrannare. Ditt förslag med manometer är intressant men vet inte riktigt hur jag gör och vad jag får tag i en manometer som jag kan använda för detta?

Hur kollar jag bottensilen i brunnen? Röret kommer in 6 m ned i brunnen och 3 m under vattenytan. Vill inte klättra ned och dyka i brunnen det är för kallt för det nu :)
Nån koppling på sugsidan har gett sig och släpper in luft, såpa kopplingarn och hör efter sug, pumpen kan vara sliten, och bottenventilen igensatt, då måste du ju länspumpa brunnen och kolla och ev byta bpttenventil den, samtidigt blir brunnen rensad av att vattnnet pumpas bort

D dfohlin skrev:
Hej
Har vad jag tror är en hydrofor, kan vara en hydropress men den har mätare. Slangen från pumpen till hydroforen har lossnat och jag har satt dit en ny.
När jag fyller hydroforen så kommer den inte upp till det tryck som gör att pumpen stängs av utan blir inte ens halvfull se bild där jag pekar och visar 2 bar/kg.
Verkar inte som att något läcker men vet inte vad jag skall göra?
Finns ingen påfyllningsventil för luft heller som jag kan använda. Ventilen på toppen är helt rundad
Normalt tanken skall vara bara halvfull, luftkudde över 1,5 kk tryck på luften när tanken är tom, fyll på luft med ventilen (kompressor)

Det var lite läckage på sugsidan! När det väl fungerade så visade det sig att tryckregulstorn var trasig så det rann vatten ur den och hydroforen fylldes! Antagligen därför det lossnat från början! bytt regulator o nu!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.