Jag var lite osäker på om detta hamnar under "VVS" eller "trädgård", men jag gör ett försök. Som bakgrund har jag börjat "konstruera" ett litet "system" av IBC-tankar för att samla och lagra regnvatten. På grund av platsbrist och det estetiska vill jag inte ha alla tankar precis vid huset, utan planerar att ställa några längre bort på en högre plats. Detta innebär att jag antingen (1) kan ta vatten direkt från tankarna vid huset med självtrycket, (2) koppla in en pump för att vattna eller (3) pumpa upp vattnet till de högre belägna tankar varifrån jag kan (4) ta vatten direkt för att vattna med självtryck eller (5) koppla in en pump om jag skulle vilja köra någon spridare eller så.
Jag söker nu efter en underbart generell modulär standardlösning, som jag tänker mig så här: vid varje tank sitter en kort snutt slang med en vanlig Gardenakoppling (3/4") som jag kan koppla antingen en trädgårdsslang på, eller en pump. För att flytta vatten mellan tankar så kopplar jag alltså bara ihop dem och öppnar kranarna om det går neråt, och sätter en pump på den lägre sidan om det går uppåt.
Alla andra delar finns på plats eller är identifierade, men frågan är hur jag kopplar in en pump. Jag noterar att de flesta pumpar har 1" till inloppet och man ska (förstås) använda en sugslang. Det jag inte kan klura ut är om det finns någon del att ansluta en 3/4"-slang till typ en Gardena-pump (kan vara vilket märke som helst, men det är de som dyker upp i alla mina googlingar) och om det fungerar att INTE använda en sugslang? Slangen sitter alltså kopplad i tankarnas utlopp i botten, så jag föreställer mig att undertrycket inte blir särskilt stort. Allt vatten som ska in i pumpen kommer ju att vara på högre höjd än pumpen själv, som står på marken bredvid tanken. Eller så tänker jag mig i alla fall. En dränkbar pump är ett alternativ, men det som gör det irriterande är att man då måste skruva av locket, dra bort slangen som leder vatten från stuprören och doppa i pumpen. Helt klart mer idealt om man kan koppla in pump eller slang direkt på ett och samma ställe, tänker jag.
Jag söker nu efter en underbart generell modulär standardlösning, som jag tänker mig så här: vid varje tank sitter en kort snutt slang med en vanlig Gardenakoppling (3/4") som jag kan koppla antingen en trädgårdsslang på, eller en pump. För att flytta vatten mellan tankar så kopplar jag alltså bara ihop dem och öppnar kranarna om det går neråt, och sätter en pump på den lägre sidan om det går uppåt.
Alla andra delar finns på plats eller är identifierade, men frågan är hur jag kopplar in en pump. Jag noterar att de flesta pumpar har 1" till inloppet och man ska (förstås) använda en sugslang. Det jag inte kan klura ut är om det finns någon del att ansluta en 3/4"-slang till typ en Gardena-pump (kan vara vilket märke som helst, men det är de som dyker upp i alla mina googlingar) och om det fungerar att INTE använda en sugslang? Slangen sitter alltså kopplad i tankarnas utlopp i botten, så jag föreställer mig att undertrycket inte blir särskilt stort. Allt vatten som ska in i pumpen kommer ju att vara på högre höjd än pumpen själv, som står på marken bredvid tanken. Eller så tänker jag mig i alla fall. En dränkbar pump är ett alternativ, men det som gör det irriterande är att man då måste skruva av locket, dra bort slangen som leder vatten från stuprören och doppa i pumpen. Helt klart mer idealt om man kan koppla in pump eller slang direkt på ett och samma ställe, tänker jag.
Bästa svaret
Ja för att svara på min egen fråga så fungerar det utmärkt utan sugslang, vad jag kan se. Pumpen påstår att den pumpar ca 2400 liter per timme vid 2,8 bar när jag skickar upp vattnet ca 6 meter, och det räcker för mig. Slangen på sugsidan sugs inte ihop det minsta. Pumpen står i nivå med utloppet från tanken.
Ja, så var det med det.
Ja, så var det med det.
Jag har själv inte haft problem med kopplingar som hoppar loss. De "fasta installationerna" mellan tankarna som alltid står under tryck (< 0,2 bar) är med vanliga slangklämmor. Det är bara medan man vattnar som snabbkopplingarna blir inblandade. Om du nu inte menar att den delen av snabbkopplingen som man sätter fast i slangen hoppar loss (det har jag inte heller haft problem med).P PappasHammare skrev:
Klicka här för att svara