3 961 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Hittade en gammal brunn under altanen - vad är det för slangar?
Hej! Renoverar altanan och plötsligt stöter jag på ett brunnslock. Lyckas glänta lite på locket och tar nedan bilder.
Det går två slangar från brunnen, vet någon varför det är två slangar? Det finns även ytterligare ett litet hål, vet någon vad det är till för? Jag stoppade ner ett måttband i hålet och fick rostigt vatten på den ca 2,5 meter ner, vet inte hur djupt det var dock.
Vad tror ni, lönt att investera i en pump och använda som bevattningsvatten? Har en granne som fortfarande använder sin grävda brunn som hushållsvatten, min enligt en annan granne är mycket större och djupare.
Tacksam för feedback, kan inget om brunnar
Det går två slangar från brunnen, vet någon varför det är två slangar? Det finns även ytterligare ett litet hål, vet någon vad det är till för? Jag stoppade ner ett måttband i hålet och fick rostigt vatten på den ca 2,5 meter ner, vet inte hur djupt det var dock.
Vad tror ni, lönt att investera i en pump och använda som bevattningsvatten? Har en granne som fortfarande använder sin grävda brunn som hushållsvatten, min enligt en annan granne är mycket större och djupare.
Tacksam för feedback, kan inget om brunnar
Ska inte vara några problem, förr hade alla egen brunn och det gick ju fintS Staffan-N skrev:
Kan vara en ejektorpump, och då är det 2 slangar ner i hålet. Ett foto på själva pumpen om den sitter uppe så blir det mera ett korrekt svar vad du har. Sen med någon granne som inte får vatten för att du tar från underjorden är mera lite överkurs på snack. Ditt hål sitter nog inte bredvid grannens brun.
Tack! det finns ingen pump alls. Bilderna visar det utrymme som finns när man lyfter bort locket. Utrymmet som visas är ca 30cm djupt sas. Hålet där 2 slangar går ner är inte särskilt stort och kan väl inte vara något där under då man inte kommer åt något liksom?J jonaserik skrev:Kan vara en ejektorpump, och då är det 2 slangar ner i hålet. Ett foto på själva pumpen om den sitter uppe så blir det mera ett korrekt svar vad du har. Sen med någon granne som inte får vatten för att du tar från underjorden är mera lite överkurs på snack. Ditt hål sitter nog inte bredvid grannens brun.
Gammal oljetank?
Jag har en sådan i min trädgård, men där går 2 koppar rör ner till tanken. Den rengjordes och fylldes med sand på 70-talet.
Ditt hål troligen borra med ejektor pump.
Jag har en sådan i min trädgård, men där går 2 koppar rör ner till tanken. Den rengjordes och fylldes med sand på 70-talet.
Ditt hål troligen borra med ejektor pump.
Jag tror absolut det är en brunn, men kan man få ner en pump i det lilla hålet som finns? Där PEM slangarna går ner...L Leif i Skåne skrev:
Jag misstänker att ena delan av slangarna går in till huset någonstans men att de inte används. De som kommer upp från brunnen är avklippta. Så de har "garanterat" suttit ihop i någon koppling. Huset hade tidigare egen brunn i funktion men har sedan blivit ersatt av kommunalt vatten.Andreas La Motte skrev:
Pumpen sitter uppe där man har en hydrofoner, i brunnen fins en mässingklump som är ejktoren 2 slangar ner.H herregud skrev:
Den ena neråt med högt tryck som ”blåser vatten upp i en grövre slang, därav namnet ejektor pump.
Redigerat:
Tack, just så är det som jag nu oxå googlat framL Leif i Skåne skrev:
Misstänker att man använder en maskin som "trycker" ner slangarna?
Det börjar ljusna dock ett väldans misstag att dra upp slangarna delvis, skulle hejdat grannen
Klicka här för att svara