Behöver lite hjälp nu när jag ska ge mig ut i jaken på en rörmokare. Ska renovera köket och tänkte ta hjälp med att koppla ur blandare, diskmaskin samt ett vattenburet element för att kunna riva ut det gamla köket. Det är en gammal lägenhet men alla tre poster är installerade under de senaste 5 åren om det nu är av relevans.

Vad kan tänkas vara en rimlig kostnad för dessa tre urkopplingar? Förstår såklart att det är många faktorer som spelar in men söker mer en riktlinje att gå efter än ett definitivt svar.

Tips på vad jag kan göra själv för att hålla nere priset (utan att riskera att frångå BRF stadgar om att VVS ska vara fackmannamässigt utfört) mottages gärna!

• VVS-installationer under diskbänk inklusive rör, avstängningsventiler och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element i gammal lägenhet med synliga rör och avskalad väggfärg.
    Skapa konto
Redigerat:
Är det inkommande vatten som kommer genom väggen?
I så fall så kan du riva blandare & diskmaskin själv, du har då avstängningskranar på inkommande.

Elementet är värre med, där måste du ha kontakt med BRFen, hela radiatorkretsen brukar tillhöra föreningen. Där måste rören antingen frysas eller hela/delar av systemet tömmas, hur mycket som behöver tömmas beror på var ventiler mm sitter på olika slingor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det inkommande vatten som kommer genom väggen?
I så fall så kan du riva blandare & diskmaskin själv, du har då avstängningskranar på inkommande.

Elementet är värre med, där måste du ha kontakt med BRFen, hela radiatorkretsen brukar tillhöra föreningen. Där måste rören antingen frysas eller hela/delar av systemet tömmas, hur mycket som behöver tömmas beror på var ventiler mm sitter på olika slingor.
Ja det stämmer bra att det är inkommande vatten. Tror ändå jag låter någon som kan göra det när jag ändå måste ha hit en rörmokare för elementet, men då tolkar jag det som att just blandare och diskmaskin är ett relativt snabbt arbete?

Jobbigt för mig att kontakta BRF innebär att jag måste veta det själv, sitter nämligen som ordförande i vår extremt lilla förening. Ska nog inte vara något problem för grannar om vi behöver tömma systemet. Dessvärre har jag noll koll på vart ventiler osv sitter. Antar att man bör ha någon slags dokumentation för sånt i vårt pannrum. Får gräva vidare i det!

Har du någon uppfattning om vad för peng man kan tänkas behöva ge för arbetet?

A Annaojprag skrev:
Ja det stämmer bra att det är inkommande vatten. Tror ändå jag låter någon som kan göra det när jag ändå måste ha hit en rörmokare för elementet, men då tolkar jag det som att just blandare och diskmaskin är ett relativt snabbt arbete?

Jobbigt för mig att kontakta BRF innebär att jag måste veta det själv, sitter nämligen som ordförande i vår extremt lilla förening. Ska nog inte vara något problem för grannar om vi behöver tömma systemet. Dessvärre har jag noll koll på vart ventiler osv sitter. Antar att man bör ha någon slags dokumentation för sånt i vårt pannrum. Får gräva vidare i det!

Har du någon uppfattning om vad för peng man kan tänkas behöva ge för arbetet?
Relativt snabbt kan bli relativt dyrt. Servicebil, resor, materialpåslag på 200% och ny tråd på byggahus. Med lite vilja kommer medlemmar hjälpa dig så att det blir billigt och bra ;)

• Haha
Annaojprag
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Relativt snabbt kan bli relativt dyrt. Servicebil, resor, materialpåslag på 200% och ny tråd på byggahus. Med lite vilja kommer medlemmar hjälpa dig så att det blir billigt och bra ;)
Jo visst blandare och diskmaskin hade jag väl vågat ge mig på själv men inte elementet, så servicebil och resa kommer jag ju behöva betala för ändå... Så om jag genom en liten extraslant kan slippa huvudvärken av att lista ut hur jag ska göra det själv så kanske det är värt det! ;)

Har ni någon vaktmästare, fastighetsvärd eller liknande?
Har ni avtal med någon VVS-firma?

Att tömma ner ett system kan innebära många timmar för att lufta systemet, inte bara vid ett tillfälle utan vid x antal tillfällen.

Se till att ni (föreningen) har nedskrivet var alla avstängningsventiler mm sitter, var alla gruppcentraler mm sitter.
Se även till att ni (föreningen) har flödesscheman mm över el & VVS som föreningen ansvarar för.
Spara detta vid de olika centraler mm samt i fastighetspärmen.

Demmpa Demmpa skrev:
Har ni någon vaktmästare, fastighetsvärd eller liknande?
Har ni avtal med någon VVS-firma?

Att tömma ner ett system kan innebära många timmar för att lufta systemet, inte bara vid ett tillfälle utan vid x antal tillfällen.

Se till att ni (föreningen) har nedskrivet var alla avstängningsventiler mm sitter, var alla gruppcentraler mm sitter.
Se även till att ni (föreningen) har flödesscheman mm över el & VVS som föreningen ansvarar för.
Spara detta vid de olika centraler mm samt i fastighetspärmen.

Nej vi sköter vår fastighet själva, och inget specifikt avtal med VVS. Och ja dokumentationen har varit extremt bristfällig... är relativt nyinflyttad och blev direkt inskickad i styrelsen, prio är definitivt att få ordning på dokumentationen! Det tar dock sin lilla tid i en förening som funnits i 100 år och varken slängt eller sorterat något under den tiden..

Grannen ovanför har ett identiskt kök och bytte ut ett likadant elementet för några år sedan. Enligt honom så ska det finnas ett vattenlås vid anslutning till elementet som användes för att tillfälligt koppla bort elementet, borde inte jag också ha ett vattenlås till mitt element då?

Vattenlås är det inte, vattenlås har man på avloppet så att inte luft från avloppet hamnar i tex bostaden.

Ta en närbild på väggen där radiatorrören kommer ut, så att man ser in i väggen.
Finns det någon lucka i någon vägg?

• Gilla
Annaojprag
  • Laddar…
Rörinstallation med tätningsmedel där rören går genom vitmålat träbjälklag.
Skapa konto

Duger detta? Rören går rakt in i bjälklaget där bakom.

Demmpa Demmpa skrev:
Vattenlås är det inte, vattenlås har man på avloppet så att inte luft från avloppet hamnar i tex bostaden.

Ta en närbild på väggen där radiatorrören kommer ut, så att man ser in i väggen.
Finns det någon lucka i någon vägg?

Har en rörmokare här nu, han rekommenderade att vi fryser och sedan sätter på ventiler/avstängning så att det bli lättare att koppla på det igen utan att behöva frysa en gång till. Tankar och åsikter om det ? Enligt rörmokaren var det inte tillåtet i vissa föreningar. Oklart varför. Men i vår förening har vi inget sagt om just detta.

Det låter som ett bra alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.