Har en helt nybyggt litet hus., fritidshus. Och har noll kunskap om avlopp men skall försöka förklara.
toaletten är et helt eget system.
Huset har inte används en vecka ännu.
Det började med att kluckade i duschen rejält. Brydde mig inte mer om det. När jag sedan duschade rann vattnet inte undan förrän jag tog bort vattenlåset i golvbrunnen då sa det slörp direkt och vattnet rann undan.. Nästa dag igen, tvättade händerna i handfatet vattnet/tvålskummet kom ut genom "säkerhetsspringan " i handfatet. Testade duschen vattnet rann inte ut förrän jag tog ur vatten låset.
En lördag morgon i värsta semesterperioden är det inte lätt att få tag i vvs killen som gjort installationen.
Tyvärr är förtroendet för firman som byggt huset inklusive installation vvs inte det största.
Gråvattnet pumpas upp till infiltration.
Tacksam för tips.

Låter väldigt konstigt om vattnet rinner vidare utan vattenlås, men står still med dem. Har du kollat att de inte är fulla med något skit? Antingen spackelrester mm eller om de satte igen dem med något innan vattnet var indraget för att slippa avloppslukten?

T TypRätt skrev:
Låter väldigt konstigt om vattnet rinner vidare utan vattenlås, men står still med dem. Har du kollat att de inte är fulla med något skit? Antingen spackelrester mm eller om de satte igen dem med något innan vattnet var indraget för att slippa avloppslukten?
Det händer inte varje gång. Spolat igenom utan vattenlås då rinner det.

Dålig avluftningen eller så har avloppet bakfall/satt sig nånstans.

Om du sätter vattenlåset över en spann under handfatet rinner det fortfarande långsamt? Om det gör det så är ju problemet med vattenlåset eller slangen fram till låset. Om det då verkligen bara säger swosh o rinner rakt igenom ner i spannen, så prova att sätta tillbaka allt (förutsatt att det då är trögt för stunden) att ta bort vattenlåset i duschen. Om det nu rinner undan så är avluftningen till avloppet inte öppet/gjort ordentligt skulle jag gissa.

Redigerat:
Tack för era tips !
Det skall sättas dit en avluftning i handfatet så hoppas jag att problemet är löst

M MiaSthlm skrev:
Tack för era tips !
Det skall sättas dit en avluftning i handfatet så hoppas jag att problemet är löst
Tyvärr så löser en vakuumventil bara undertrycksproblem. Den kan inte släppa ut luft, bara suga in.

Det är nästan tätt i avloppet någonstans nedströms.
Vad som händer är att du vill spola in vatten i röret men samma mängd luft måste ut någonstans och det ska och brukar vara i avloppsbrunnen.

När du tar ur vattenlåset så slinker ju den där instängda luften ut men vattnet kommer att ligga kvar i röret.
Nu verkar det inte vara helstopp, vattnet rinner undan så småningom och tur det annars får du upp avloppsvatten i golvbrunnen.

Börja med att kika i brunnen, den där pumpen som ska pumpa gråvatten kanske inte vill starta.
Röret från huset ska vara ovanför vattenytan.

Protte

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
L Lasrberglund skrev:
Tyvärr så löser en vakuumventil bara undertrycksproblem. Den kan inte släppa ut luft, bara suga in.
Det kallas visst backluftsventil el liknade

Claes Sörmland
prototypen prototypen skrev:
Det är nästan tätt i avloppet någonstans nedströms.
Vad som händer är att du vill spola in vatten i röret men samma mängd luft måste ut någonstans och det ska och brukar vara i avloppsbrunnen.

När du tar ur vattenlåset så slinker ju den där instängda luften ut men vattnet kommer att ligga kvar i röret.
Nu verkar det inte vara helstopp, vattnet rinner undan så småningom och tur det annars får du upp avloppsvatten i golvbrunnen.

Börja med att kika i brunnen, den där pumpen som ska pumpa gråvatten kanske inte vill starta.
Röret från huset ska vara ovanför vattenytan.

Protte
Här är det korrekta svaret.

Jag lägger till en grafisk illustration som förklarar det som @prototypen beskriver i text. Har den på skrivbordet för denna fråga som regelbunder dyker upp på forumet när folk får nästan stopp i äldre avlopp.

Här måste det röra sig om typ bakfall på ledningen eller att någon hällt typ flytspackel i ledningen eller att rören gått isär i marken eller...

Illustration av ett avloppsledningsproblem, där ena sidan visar normalt flöde och andra sidan visar nästan stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är det korrekta svaret.
Som jag ser det fattas något på din bild, nämligen avluftningen:
Schema för avlopp med utmärkt avluftning upp över tak och vattenpassage markerat i blått och luftflöde i rött.
Den dras som bäst upp över taket på huset.

Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som jag ser det fattas något på din bild, nämligen avluftningen:
[bild]
Den dras som bäst upp över taket på huset.
Nja den fattas inte på bilden utan ligger nedströms om den.

En korrekt avloppsinstallation är öppen till omgivande luft genom avloppsledningen. Således behövs ingen avluftning av just det skälet (men av andra skäl främst för att ta in luft om man spolar i toaletten). TS ska således inte lösa sina problem genom att sätta in extra avluftningar, då har hon inte löst problemet utan bara symptomen. Stoppet nedströms finns ju då kvar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.