Jag har ett sprinklersystem som jag kan styra m.h.a t.ex HA. För tillfället så måste jag dock gå ut manuellt och vrida på kranarna för att få tryck i det, sen sköter automatiken resten m.h.a ventiler enligt ett visst schema.
Att jag gör så beror delvis på att lösningen inte är fullständig än (nybygge) och att jag går över från utkastare på utsidan huset till Gardenas 25mm system via lite hobbykopplingar.
Nu vill jag dock skapa en mer permanent/fast installation och undrar hur man brukar värja sig mot läckage i den här typen av system?
Min spontana tanke är att enda sättet skilja på läckage och vanlig användning är att ha en flödesmätare någonstans som fångar upp förbrukning och att sen avgöra om det är läckage eller ej. Om det klassas som läckage så stängs då någon form av huvudventil av.
Är det så man "brukar" göra eller finns det lättare vägar? Tips på produkter/tillvägagångssätt uppskattas!