HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det ingen ventil eller plugg på ovansidan? Tag gärna foto.
Är inte hemma men det finns nog plugg. Nu vet jag hur jag ska göra imorgon.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Ok. Tack för mycket utförligt svar. Blir att fixa i morgon.
Lycka till ;-)

koppla en slang från ventilen i botten om du kan till avloppet, de kommer mycket vatten.. Tänk även som sagt på proppen i toppen, det är (kan vara) tryck så man kan gärna böja bort skallen lite så man slipper få den i tänderna .. när man kör de sista gängorna. sen lin och olja som tätning när de ska tillbaka, i nödfall gängtejp, då säger jag MINST 15 varv.

i det ABSOLUT jävligaste av lägen kan den proppen i toppen vara svår få lös, och man vill helst ge upp.. då KAN man peta lös anslutningen till skvaller röret i toppen, för att få luft att smita in.. de har jag också testat när det var 2 cm till godo från plugg till tak i en källare …. ;-)
 
  • Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
T tobbe456 skrev:
Lycka till ;-)

koppla en slang från ventilen i botten om du kan till avloppet, de kommer mycket vatten.. Tänk även som sagt på proppen i toppen, det är (kan vara) tryck så man kan gärna böja bort skallen lite så man slipper få den i tänderna .. när man kör de sista gängorna. sen lin och olja som tätning när de ska tillbaka, i nödfall gängtejp, då säger jag MINST 15 varv.

i det ABSOLUT jävligaste av lägen kan den proppen i toppen vara svår få lös, och man vill helst ge upp.. då KAN man peta lös anslutningen till skvaller röret i toppen, för att få luft att smita in.. de har jag också testat när det var 2 cm till godo från plugg till tak i en källare …. ;-)
Tack!!
 
Vad var det för kran du öppnade? Sitter den på samma plats som tappvattnet?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad var det för kran du öppnade? Sitter den på samma plats som tappvattnet?
Jag menar tappvattenkran i köket.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Då vet jag inte hur man tömmer, hade röret under tanken öppet några timmar, hade slutat rinna när jag stängde och satte på pumpen.
Här öppnade du uppenbarligen något annat. Vad var det?
 
tommib
Apropå att få pluggen i tänderna så ser man i möjligaste mån till att få trycklöst innan man börjar skruva på några pluggar. Det görs genom att stänga av pumpen och öppna en vattenkran. Som en bonus kan man öppna en kran som är lägre placerad än hydroforen. Beroende på exakt hur rören är dragna kan det till och med gå att tömma hela hydroforen genom en bottenventil och släppa in luft genom t.ex. kökskranen men det beror som sagt på exakt hur rören är dragna, om det uppstår vattenlås någonstans och om det finns backventiler i armaturerna.

Mer bilder på hela arrangemanget hjälper.

Du kommer nog reda upp detta, med lite hjälp härifrån. Heja heja!
 
  • Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
Jag har försökt få svar på den typen av frågor…..
 
  • Gilla
Bertram
  • Laddar…
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Jag menar tappvattenkran i köket.
Det går inte! Det måste vara den ventilen som sitter i botten av hydroforen för att få ut vattnet.
En annan metod om du har tillgång till en kompressor är att öppna en kran i huset samtidigt blåsa in luft genom bottenventilen, det kan aldrig bli för mycket luft i tanken den kommer ut i den öppna kranen.
 
  • Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det går inte! Det måste vara den ventilen som sitter i botten av hydroforen för att få ut vattnet.
En annan metod om du har tillgång till en kompressor är att öppna en kran i huset samtidigt blåsa in luft genom bottenventilen, det kan aldrig bli för mycket luft i tanken den kommer ut i den öppna kranen.
Aha, ja det vet jag att tanken måste tömmas med röret i botten , jag trodde du menade om en annan kran jag skrivit om. Tack för ditt tips om luften.
 
tommib tommib skrev:
Apropå att få pluggen i tänderna så ser man i möjligaste mån till att få trycklöst innan man börjar skruva på några pluggar. Det görs genom att stänga av pumpen och öppna en vattenkran. Som en bonus kan man öppna en kran som är lägre placerad än hydroforen. Beroende på exakt hur rören är dragna kan det till och med gå att tömma hela hydroforen genom en bottenventil och släppa in luft genom t.ex. kökskranen men det beror som sagt på exakt hur rören är dragna, om det uppstår vattenlås någonstans och om det finns backventiler i armaturerna.

Mer bilder på hela arrangemanget hjälper.

Du kommer nog reda upp detta, med lite hjälp härifrån. Heja heja!
Ja, jag är övertygad om att fixa detta nu med hjälp härifrån, inget konstigt egentligen när man förstår systemet.... och det gör jag nu.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Lär gå galant, de är inga större konstigheter egentligen, de som oftast går fel när man gör de första gång är nog läckage efteråt pga för dålig tätning kring plugg ..
de är smidigt sätta in en bilventil för att slippa tömma nästa gång, de håller jag med om.. så om du känner för de så kolla på den lösningen nu i samband med att du tömmer tanken/inte har den trycksak.

sen varför jag varnade om pluggen är för att ibland (för mig i detta huset iaf) så fick jag den aldrig helt trycklös, trots öppnade kranar osv.. så när jag öppnade topp pluggen så pyste de på rätt rejält.. då fick man smyga av den.
Såg min morfar för en herrans massa år sedan bara Vrida upp den snabbt, då sa de ett bra pang och gjordes ett märke i betongtaket.. så man kan vara lite försiktig bara som sagt ;-) de blir olika låsningar och diverse tryck åt höger och vänster från hus till hus , inget är lika..
 
  • Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.