Hej, har en hydroforpump, tanken är full men pumpar så fort man bara tar lite vatten. Vad kan felet vara?

• Manometer visar tryck på hydroforpump, monterad på tank med rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
För lite luft i hydroforen gissningsvis, dvs ingen tryckbuffert.

Kolla hur mycket luft där är i.

tommib tommib skrev:
För lite luft i hydroforen gissningsvis, dvs ingen tryckbuffert.

Kolla hur mycket luft där är i.
Hur kollar man det? Jag slog ifrån och då sjönk mätaren och flög upp till mitten direkt när jag slog på igen.

Du behöver inte kolla något, felet är uppenbart. Stäng av pumpen och töm tanken. Frågan är besvarad många gånger tidigare.

tommib
Vattenståndsstället, som syns på din bild under manometern.

Du kanske har en ventil högst upp på tanken också. Om du har det kan du prova att lätta på den och se om det kommer luft eller vatten.

D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte kolla något, felet är uppenbart. Stäng av pumpen och töm tanken. Frågan är besvarad många gånger tidigare.
Jag har tömt tanken men resultatet är detsamma pumpar 30 sekunder, mätaren rusar upp och visar full tank men nu har jag kommit fram till att det nästan inte finns något vatten i tanken när den pumpar. Det mista lilla jag kranar så pumpar den 30 SEK igen. Kollade även brunnen, den är halvfull så det finns vatten. Vad kan man göra nu?
tommib tommib skrev:
Vattenståndsstället, som syns på din bild under manometern.

Du kanske har en ventil högst upp på tanken också. Om du har det kan du prova att lätta på den och se om det kommer luft eller vatten.
D Daniel 109 skrev:

Då har du inte tömt tanken.

D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Jo, jag har ju tömt tanken.

tommib
Vilken mätare är det som rusar?

Nej, då skulle du ha en luftkudde nu. Så du har inte tömt tanken.

tommib tommib skrev:
Vilken mätare är det som rusar?
Den på bilden här ovan.

D Daniel 109 skrev:
Nej, då skulle du ha en luftkudde nu. Så du har inte tömt tanken.
Då vet jag inte hur man tömmer, hade röret under tanken öppet några timmar, hade slutat rinna när jag stängde och satte på pumpen.

tommib
Det är en manometer. Den visar trycket i systemet.

Vattenståndsstället är det genomskinliga röret du ser under manometern. Där ser du vattennivån i hydroforen. Den borde vara ca 2/3 upp när pumpen stannar. På bilden ser det ut som att du har vatten hela vägen upp, då fungerar inte hydroforen som det är tänkt.

tommib tommib skrev:
Det är en manometer. Den visar trycket i systemet.

Vattenståndsstället är det genomskinliga röret du ser under manometern. Där ser du vattennivån i hydroforen. Den borde vara ca 2/3 upp när pumpen stannar. På bilden ser det ut som att du har vatten hela vägen upp, då fungerar inte hydroforen som det är tänkt.
Vad jag förstår så finns det inget vatten i röret och med tanke på att jag tömt tanken och det var väldigt lite vatten i den så stämmer det. Kan inte se vatten i röret och öppnar jag kranen så tar vattnet slut direkt.

Vad händer med tryckmätaren om du smygöppnar en vattenkran efter att pumpen har pumpat och stannat? Vad händer med mätröret om du öppnar ventilerna i dess ändar?
Ett enkelt räkneexempel:
Antag för enkelhetens skull att tillslagsnivån = 2 bar och frånslagsnivån =4 bar..
Om pumpen pumpat till 4 bar och du då har 1/3 luftkudde med 4 bars tryck överst i tanken, så kommer den luften att expandera när vatten tappas. När den expanderat till sin dubbla volym d.v.s. vattnet når bara till 1/3 av höjden, så har luften tappat tryck till 2 bar och pumpen ska starta igen. Detta medför att om trycken är riktiga, så bör du fått ut c:a 1/3 av tankvolymen i vattenmängd.

Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.