Tänkta sätta en t-koppling på inkommande rör. Avstickaren ska efter två meter pluggas och endast användas om systemet behöver tömmas.
finns det risk att vatten blir ståendes i avstickaren och därmed kontaminera det vattnet som går i huvudledningen.
finns det risk att vatten blir ståendes i avstickaren och därmed kontaminera det vattnet som går i huvudledningen.
Såhär
T rör PRK
till
20 cm PEM-slang
till
PRK rak
direkt kopplat till kulventil
avslutningsvis en
renspropp
T rör PRK
till
20 cm PEM-slang
till
PRK rak
direkt kopplat till kulventil
avslutningsvis en
renspropp
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag har vid tillfälle köpt kulventil med rätt gänga och bara gänga fast den direkt i prk t-röret när jag bråkat med "liknande" saker. Då var det sommarvatten med ett litet antal stugor kopplade.
Jag tycker det känns som den bästa lösningen och också minst antal kopplingar.
Jag tycker det känns som den bästa lösningen och också minst antal kopplingar.
Redigerat:
Risk? Det är klart att det blir stående vatten där.
Precis på samma sätt som på avstick till andra saker som används sällan. Tex vattenutkastare under vintern.
Precis på samma sätt som på avstick till andra saker som används sällan. Tex vattenutkastare under vintern.
Hej
Gör som Rickard.ag skrev ovan och bara gänga på kranen direkt i tkopplingen, då kan du skippa renspluggen. Du behöver då bara öppna kranen när du vill tömma systemet. Men sätt tkopplingen på lägsta punkt för systemet
Med vänlig hälsning
B
Gör som Rickard.ag skrev ovan och bara gänga på kranen direkt i tkopplingen, då kan du skippa renspluggen. Du behöver då bara öppna kranen när du vill tömma systemet. Men sätt tkopplingen på lägsta punkt för systemet
Med vänlig hälsning
B
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Rensproppen är väl till för golvbrunnar? Ingen aning om dom passar.D Derbyboy skrev:
Proppar finns såklart med rätt gänga men då måste du ju jävlas med gängtätning när du öppnar och stänger men får en väldigt säker tätning. Jag valde en nippel i prkn och lock med packning för att göra det busenkelt att tömma så vem som helst kan göra det.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kommer nog behöva minst två ställen till för tömning. Inkommande slang bli inte lägsta pump.
lägsta punkt blir vid vvb.
om jag stänger av inkommande vatten till vvb säg 2 meter från vvb (fall mot vvb) kan jag då via vvbns tömning samtidigt tömma de två metrarna innan beredaren?
lägsta punkt blir vid vvb.
om jag stänger av inkommande vatten till vvb säg 2 meter från vvb (fall mot vvb) kan jag då via vvbns tömning samtidigt tömma de två metrarna innan beredaren?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Ja det bör du kunna göra, för säkerhets skull kan man sätta ett t-stycke vid inkommande för att lättare få in luft i systemet. Då sätter du en kulventil med utvändig gänga i båda ändar, skruvar ut plastmuttern och fäster den direkt i t-stycket och sedan köper en huv med packning som du skruvar i andra änden på ventilen, bör bli billigast och enklast. Köper du en bussning från R32 till ex r15 så kan du köpa en kulventil i dimensionen r15 så sparar du lite pengar.D Derbyboy skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden





