D
Tänkta sätta en t-koppling på inkommande rör. Avstickaren ska efter två meter pluggas och endast användas om systemet behöver tömmas.

finns det risk att vatten blir ståendes i avstickaren och därmed kontaminera det vattnet som går i huvudledningen.
 
Ja, det finns en risk, du kan inte montera ventilen direkt vid t-kopplingen istället?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
D
N NoOne2k skrev:
Ja, det finns en risk, du kan inte montera ventilen direkt vid t-kopplingen istället?
Jo jag får göra så.

men liten stump på 20 cm kanske det får bli så jag får på kulventilen och rensproppen.
 
D
Såhär

T rör PRK

till

20 cm PEM-slang

till

PRK rak

direkt kopplat till kulventil

avslutningsvis en

renspropp
 
  • T-rör i mässing för 20 cm PEM-slang med renspropp och anslutning för kulventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PRK-koppling med gängad mässingsände och svart plastskruv för 20 cm PEM-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kulventil i metall med utvändig gänga för anslutning till PEM-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingskulventil med märkning, för anslutning till PEM-slang och renspropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag har vid tillfälle köpt kulventil med rätt gänga och bara gänga fast den direkt i prk t-röret när jag bråkat med "liknande" saker. Då var det sommarvatten med ett litet antal stugor kopplade.

Jag tycker det känns som den bästa lösningen och också minst antal kopplingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Risk? Det är klart att det blir stående vatten där.
Precis på samma sätt som på avstick till andra saker som används sällan. Tex vattenutkastare under vintern.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Kanon,

tror ni den där rensproppen passar direkt i ett prk-t-rör?

jag sätter helt enkel en kulventil före och efter t-röret på huvudledningen och renspluggen direkt i t-röret.
 
Hej
Gör som Rickard.ag skrev ovan och bara gänga på kranen direkt i tkopplingen, då kan du skippa renspluggen. Du behöver då bara öppna kranen när du vill tömma systemet. Men sätt tkopplingen på lägsta punkt för systemet
Med vänlig hälsning
B
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Kanon,

tror ni den där rensproppen passar direkt i ett prk-t-rör?

jag sätter helt enkel en kulventil före och efter t-röret på huvudledningen och renspluggen direkt i t-röret.
Rensproppen är väl till för golvbrunnar? Ingen aning om dom passar.

Proppar finns såklart med rätt gänga men då måste du ju jävlas med gängtätning när du öppnar och stänger men får en väldigt säker tätning. Jag valde en nippel i prkn och lock med packning för att göra det busenkelt att tömma så vem som helst kan göra det.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Nippel med slangklämma?
 
D
Kommer nog behöva minst två ställen till för tömning. Inkommande slang bli inte lägsta pump.

lägsta punkt blir vid vvb.

om jag stänger av inkommande vatten till vvb säg 2 meter från vvb (fall mot vvb) kan jag då via vvbns tömning samtidigt tömma de två metrarna innan beredaren?
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Nippel med slangklämma?
Nej en sexkantnippel såklart :)
 
  • Sexkantig mässingsnippel med invändig gänga bredvid en grön tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Messing sexkantnippel med gängor på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kommer nog behöva minst två ställen till för tömning. Inkommande slang bli inte lägsta pump.

lägsta punkt blir vid vvb.

om jag stänger av inkommande vatten till vvb säg 2 meter från vvb (fall mot vvb) kan jag då via vvbns tömning samtidigt tömma de två metrarna innan beredaren?
Ja det bör du kunna göra, för säkerhets skull kan man sätta ett t-stycke vid inkommande för att lättare få in luft i systemet. Då sätter du en kulventil med utvändig gänga i båda ändar, skruvar ut plastmuttern och fäster den direkt i t-stycket och sedan köper en huv med packning som du skruvar i andra änden på ventilen, bör bli billigast och enklast. Köper du en bussning från R32 till ex r15 så kan du köpa en kulventil i dimensionen r15 så sparar du lite pengar.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.