Hej alla,
Jag har ett problem med att det bara rinner varmvatten ur kranen. Det spelar ingen roll om jag vrider till helt kallt. Fortfarande varmt. Fick då rådet att byta ventilhylsa med packning och det är beställt. Men problemet är att jag hittar ingenstans där jag kan stänga av vattnet under köksbänken. Bor i bostadsrätt. Kolade på Youtube och där hade killen så kallade baufix?kran. Så här ser det ut under köksbänken. Är det så att jag behöver någon typ av nyckel för att skruva så att vattnet stängs av?

Super tacksam för er hjälp och råd..
 
  • Rörsystem under köksbänk med synliga kopparledningar och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och ventiler under köksbänk, saknar synlig avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du har inga avstängningsventiler på bilderna.
Eventuellt kan du ha avstängningsventiler i badrummet som även täcker köket.

Om du inte har några avstängningsventiler i din bostadsrätt så får du prata med föreningen (vicevärden, vaktmästaren, etc) så att dom stänger av vattnet, då blir det flera bostadsrätter som berörs.

När du får vattnet avstängt så byter du vinkelkopplingarna till vinkelventiler, tex
https://www.vvsobygg.se/vatette-minikulventil-i-vinkel-med-vred.html
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, du har inga avstängningsventiler på bilderna.
Eventuellt kan du ha avstängningsventiler i badrummet som även täcker köket.

Om du inte har några avstängningsventiler i din bostadsrätt så får du prata med föreningen (vicevärden, vaktmästaren, etc) så att dom stänger av vattnet, då blir det flera bostadsrätter som berörs.

När du får vattnet avstängt så byter du vinkelkopplingarna till vinkelventiler, tex
[länk]
Hej och tack för svaret.
Jag har en avstängning är ventil i badrummet för kallt vattnet men inget för varm vatten som jag kan se. Vi har bergvärme i bostadsrätten.

Kommer ju inte bli kul om jag ska renovera köket. Då måste jag ju stänga av vattnet för alla i huset. :surprised:. Får försöka fråga föreningen. Sjukt att det inte finns några avstäningskran.
 
Ni bör alltså ha VVBn (i värmepumpen) i bostadsrätten, då har ni alltså bara inkommande kallvatten.

Prova att stänga av inkommande kallvatten å spola varmvatten å se om det slutar typ direkt.
 
  • Gilla
Richard Möller
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.