Här kommer en lurig en för forumet. Vi bor i ett suteränghus (byggt '70) som består enbart av element med dessa vred på och som jag inte kan hitta någonstans på forumet eller Google...Som ni ser sitter det en svart hatt, under den ett plast-kugghjul med 10%% 30% etc ingraverat, som jag glömde fota, sedan är man på mässingen.

Det är bergvärme i huset; NIBE Fighter 1215, som går "än idag". Jag kan absolut ingenting om bergvärme, men de åtgärder jag vidtagit är:

* Luftat alla element tills vatten kom/ Avstängt
* Luftat även genom ventilen ovanpå BVpump
* Höjt trycket i det röda, hängande (primär?) kärlet är 1,45 bar

Problem:

Temperaturen på de olika elementen är extremt ojämn; Vissa är normalvarma, viss ljumna och vissa är iskalla. Uppe som nere.

Det är varmt i röret fram till elementet men där tar det stopp så jag undrar om det finns ett sätt att motionera just dessa vred. Eller är det termostater? Again; utgå från att jag inte kan någonting inom detta område.

Tacksam för er tid & hjälp, v.v. se bifogade bilder.m Närbild av ett gammalt radiatorvred i mässing mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsvred på äldre radiatoranslutning med synliga vattenrör och kablar mot en vit vägg.
Skapa konto
Värmeelementets vred med markerade procentandelar på en svart ratt i ett äldre hus.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.