21 384 läst ·
47 svar
21k läst
47 svar
Varför kommer det kallvatten från mina kranar när jag vrider på varmvatten?
Awesome bild du hitta har själv aldrig lyckats förstå hur magneten kan flytta sig men nu med fasit i hand så är det ju sjukt logiskt att där är en motpol i den ja jag ska köpa en ny vet inte om jag vågar skriva isär denna och riskera att inte kunna få varmvatten om jag inte kan laga den eller gud förbjude kan få tillbaka den igen!!J janusz_w skrev:Genom att söka på artikelnumret har jag hittat en italiensk broschyr från en tillverkare som sannolikt tillverkar även Nibes ventil:
[länk]
Just den ventilen ser litet annorlunda ut men den reagerar på ökande tryckfall på samma sätt som en flödesvakt.
[bild]
Bilderna nedan visar hur ventilen ser ut i genomskärning, till vänster i obelastat läge (OFF) och till höger när det finns tillräckligt tryckfall (ON).
Så det finns en möjlighet till, att det är en fjäder i övre delen av membranhuset som har gått sönder. Oavsett om det finns en fjäder i Nibes ventil eller inte så ser man arbetsprincipen tydligt här: två magneter och en mekanisk kontakt i plastöverdelen - ingen elektronik. Och kapseln/staven med den yttre magneten som ska trycka på kontakten måste kunna röra sig obehindrat - där kan också felet sitta. Borde gå att peta ut den och smörja i så fall.
[bild]
Du få berätta hur det har gått!
Hahaha deprimerande nog har jag inte löst det ännu går bara och knackar lite på flödesvakten när jag ska duscha men har delat mekaniska delen och där verkar inte vara några problem alls. Har även smörjt och delat elektroniska delen utan någon förändring. Tippar själv att det är magneten som är avmagetiserad så den inte orkar trycka in brytaren fråns jag knackar på den
Klicka här för att svara