Hej.
Jag ska gå från PEM-koppling i plast till 15 koppar. Ska jag köra gängtejp eller lin och pasta.
Har satt en självdränerande utkastare utomhus och vill ha så liten frysrisk som möjligt så kör PEM och plast så det enda i metall som är trycksatt är halva vinkelkopplingen mellan PEM och utkastaren. Tänker att jag stänger av vattnet när det blir riktigt kallt men vill undvika att de fryser sönder när det blir några köldnätter på hösten.
Jag ska gå från PEM-koppling i plast till 15 koppar. Ska jag köra gängtejp eller lin och pasta.
Har satt en självdränerande utkastare utomhus och vill ha så liten frysrisk som möjligt så kör PEM och plast så det enda i metall som är trycksatt är halva vinkelkopplingen mellan PEM och utkastaren. Tänker att jag stänger av vattnet när det blir riktigt kallt men vill undvika att de fryser sönder när det blir några köldnätter på hösten.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hur ser kopplingen ut? Om det är klämringskoppling eller halvkoppling ska det inte vara någon gängtätning. För gängor i endast metall tycker jag lin och pasta är det bästa. För plastgängor, framför allt med innergängor i plast, är det däremot bäst att använda gängtejp, eftersom lin expanderar av fukt och lätt spränger sönder en plastkoppling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden