Hej.
Jag ska gå från PEM-koppling i plast till 15 koppar. Ska jag köra gängtejp eller lin och pasta.

Har satt en självdränerande utkastare utomhus och vill ha så liten frysrisk som möjligt så kör PEM och plast så det enda i metall som är trycksatt är halva vinkelkopplingen mellan PEM och utkastaren. Tänker att jag stänger av vattnet när det blir riktigt kallt men vill undvika att de fryser sönder när det blir några köldnätter på hösten.

Ja är det gänggång som ska tätas så tycker jag att det är lin å pasta som gäller...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Johhhan
Hur ser kopplingen ut? Om det är klämringskoppling eller halvkoppling ska det inte vara någon gängtätning. För gängor i endast metall tycker jag lin och pasta är det bästa. För plastgängor, framför allt med innergängor i plast, är det däremot bäst att använda gängtejp, eftersom lin expanderar av fukt och lätt spränger sönder en plastkoppling.

• Gilla
Jonasboström
  • Laddar…
Har ju suttit en vanlig klämmkoppling som jag tar bort och skruvar på plastkopplingen.

• En metallklämmkoppling och en blå plastkoppling för rör på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M matssoderlindh skrev:
Har ju suttit en vanlig klämmkoppling som jag tar bort och skruvar på plastkopplingen.
Läge för lin och pasta som det ser ut där.

• Gilla
matssoderlindh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.