Jag har nu undersökt och letat länge efter svar på mina problem, men tyvärr har varken VVS firman eller någon annan något bra svar på vad det kan vara.
Mitt tryck i Hydropress sjunker trots att jag har stängt huvudkran till huset, tyvärr har jag ingen kran att stänga mellan min hydropress och min grävda brunn för att se om det läcker den vägen. Både pump och hydropress är ganska nya (ca 2 år)
Trycktanken har ett förtryck på 1.5 bar enligt instruktion och jag behöver fylla på min tank ungefär 1g/vecka !!!
Kommer inget vatten ur ventilen och då förmodar jag att gummiblåsan är hel.
På bilden som medföljer förstår ni min fråga; hur kan trycket sjunka där jag markerat med kryss om inget läckage kan hittas på varken ventil eller blåsa ?? Tittar både på mätaren på pumpen samt mäter med däcktrycksmätare direkt på tanken, visar samma resultat!
Mitt tryck i Hydropress sjunker trots att jag har stängt huvudkran till huset, tyvärr har jag ingen kran att stänga mellan min hydropress och min grävda brunn för att se om det läcker den vägen. Både pump och hydropress är ganska nya (ca 2 år)
Trycktanken har ett förtryck på 1.5 bar enligt instruktion och jag behöver fylla på min tank ungefär 1g/vecka !!!
På bilden som medföljer förstår ni min fråga; hur kan trycket sjunka där jag markerat med kryss om inget läckage kan hittas på varken ventil eller blåsa ?? Tittar både på mätaren på pumpen samt mäter med däcktrycksmätare direkt på tanken, visar samma resultat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade liknande problem och då var det backventilen nere i brunnen som var boven!
Du ska ha tom tank när du fyller luft. Trycket på vattnet ska med andra ord inte vara samma som förtrycket då.
Nej, förtycket påverkas definitivt inte av en dålig bottenventil.
Är det luft du behöver fylla 1/vecka? Om så är fallet, så gissar jag att du har luftläckage någonstans runt flänsen vid vattenanslutningen ( eller kanske mellan plåten och luftventilen). Prova att spruta på såpvatten runt hela flänsen och infästningar av luftventilen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för svar, nu har jag jobbat vidare, har snart provat allt nu MEN ser nu ut som förtrycket jag pumpar upp verkar vara stabilt nu när jag inte kör pumpen. Pumpade till 1.4bar och lät det stå i 2 timmar( inget läckage) MEN när jag sätter på pumpen igen så verkar förtrycket försvinna på ca 2 dagar vilket skall vara omöjligt, förstår ingenting...blåsa och tank är ju separerade och luften kan ju bara försvinna utifall blåsan är trasig MEN har inget vatten i tanken och då är ju blåsa hel vad jag kan förstå.HasseTeknik skrev:
Bästa svaret
Om du har 1,4 i förtryck och sedan startar pumpen och låter den gå tills den stannar. Då har du t.ex. 4,5 bars tryck i både vattnet och luftkudden. Det kan ju vara så att läckan inte uppstår förrän trycket stigit en bit över 1,4 så : Pumpa luft till 1,4. Kör pumpen tills den stannar. Pensla på såpvatten runt fästet för luftnippeln och runt om vattenflänsen och ev flänsskruvar. Titta efter såpbubblor, som tecken på läckage. Så skulle jag gjort.
Tack, testar detta ikväll...HasseTeknik skrev:
Om du har 1,4 i förtryck och sedan startar pumpen och låter den gå tills den stannar. Då har du t.ex. 4,5 bar tryck i både vattnet och luftkudden. Det kan ju vara så att läckan inte uppstår förrän trycket stigit en bit över 1,4 så : Pumpa luft till 1,4. Kör pumpen tills den stannar. Pensla på såpvatten runt fästet för luftnippeln och runt om vattenflänsen och ev flänsskruvar. Titta efter såpbubblor, som tecken på läckage. Så skulle jag gjort.
Sjunker trycket rinner vattnet ut alt. Luft ut.
Kontrollera backventilen i första hand, sen är det bara att leta läckor.
tips är att sätta en tejp längs med nålen på manometern. Då kan du se om nålen flyttar sig under relativt kort tid. Du kan inte använda vattnet då förstås.
Kontrollera backventilen i första hand, sen är det bara att leta läckor.
tips är att sätta en tejp längs med nålen på manometern. Då kan du se om nålen flyttar sig under relativt kort tid. Du kan inte använda vattnet då förstås.
Hade samma fel när jag bodde i skogen. Backventilen i brunnen läckte, räckte att ta upp å rengöra den med lite varmt vatten.J jarven60 skrev:Jag har nu undersökt och letat länge efter svar på mina problem, men tyvärr har varken VVS firman eller någon annan något bra svar på vad det kan vara.
[bild]
Det är ju ett ganska vanligt fel, när vattnets tryck sjunker, men här är det ju luften i tanken som " försvinner" och då måste det finnas ett läckage mellan den volym, som ska innehålla luft och omgivande volymer ( vatten eller omgivningsluft).Kempa_swe skrev:
Aha, läste bara lite snabbt fortfarande nyvakenHasseTeknik skrev: