Hej alla kunniga och erfarna på forumet!
Jag skulle vilja få feedback på min skiss av inomhusavloppet i vårt fritidshus som vi håller på att bygga.
Även om vi aldrig lagt ett avloppsrör förut så vi vill lägga avloppet själva för att lära oss om hela processen av husbygget.
Lite kort om förutsättningarna:
Frågor:
Jag skulle vilja få feedback på min skiss av inomhusavloppet i vårt fritidshus som vi håller på att bygga.
Även om vi aldrig lagt ett avloppsrör förut så vi vill lägga avloppet själva för att lära oss om hela processen av husbygget.
Lite kort om förutsättningarna:
- Huset står på öppen plintgrund, ganska högt över mark, därför vill vi ha avloppet i golvbjälklaget då det annars kommer synas utifrån.
- Tyvärr hamnade mycket av rören tvärs över golvbjälkarna. Så där kommer vi skruvlimma k-plywood enligt Säkert Vattens mall.
- Det kommer att kopplas in på ett enskilt avlopp.
- Det kommer finnas en nivåskillnad i huset. Bl.a. duschen och entrén kommer vara nedsänkta ett trappsteg.
Frågor:
- Är avluftningen rätt placerad?
- Funkar det med 2st 45° böjar, eller ska man ha 3st 30° i 110mm delen av avloppet?
- Vad ska man ha för böj där avloppet går ut ur huset. Röret går vertikalt neråt innan det fortsätter vidare i markavloppet till det enskilda avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl vettigt ut. Får ni med fallet trots nivåskillnaden från det lägre utrymmet?
Jag hade nog ändå gått med isolerade rör i plintgrunden för att lämna golvreglarna i fred.
Jag hade nog ändå gått med isolerade rör i plintgrunden för att lämna golvreglarna i fred.
Tack för ditt svar! Jag tänker att alla rören går i golvbjälklaget, alltså den lägre nivån.
Jag tänkte skruvlimma reglarna med k-plywood och PU-lim.
Man skulle kunna minska diametern på håltagningen, genom att bara låta ledningen från Tvättmaskin och Dusch gå genom den undre nivån och sedan mötas med 110mm röret i facket där rören kan gå längs golvbjälklaget.
Jag tänker då att 110mm röret går i den upphöjda nivån och att det kommer finnas mer flexibilitet i hur man bygger den utan att påverka bärigheten?
Jag tänkte skruvlimma reglarna med k-plywood och PU-lim.
Man skulle kunna minska diametern på håltagningen, genom att bara låta ledningen från Tvättmaskin och Dusch gå genom den undre nivån och sedan mötas med 110mm röret i facket där rören kan gå längs golvbjälklaget.
Jag tänker då att 110mm röret går i den upphöjda nivån och att det kommer finnas mer flexibilitet i hur man bygger den utan att påverka bärigheten?
Klicka här för att svara