Hej,
Jag har precis öppnat upp mitt fritidshus efter vintern och startat igång vattenpumpen.
Nu när vattnet rinner i kranarna så är varmvattnet löddrigt medans kallvattnet smakar metalliskt. Kallvattnet har alltså inget skum på ytan. Haft huset sen förra sommaren och vattnet har aldrig smakat illa.
Skummet påminner lite som om man lagt diskmedel i vattnet. Skummet avtar efter ett tag. Se bild som togs ca 20 minuter efter att den första bilden togs.
Jag har låtit vattnet rinna i ca 10 minuter men kan inte riktigt säga att jag sett nån förbättring.
Vet ni vad detta beror på och hur jag kan bli av med det?
Stort tack på förhand
Jag har precis öppnat upp mitt fritidshus efter vintern och startat igång vattenpumpen.
Nu när vattnet rinner i kranarna så är varmvattnet löddrigt medans kallvattnet smakar metalliskt. Kallvattnet har alltså inget skum på ytan. Haft huset sen förra sommaren och vattnet har aldrig smakat illa.
Skummet påminner lite som om man lagt diskmedel i vattnet. Skummet avtar efter ett tag. Se bild som togs ca 20 minuter efter att den första bilden togs.
Jag har låtit vattnet rinna i ca 10 minuter men kan inte riktigt säga att jag sett nån förbättring.
Vet ni vad detta beror på och hur jag kan bli av med det?
Stort tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fått in luft i vattensystemet i samband med påfyllningen. Varmt vatten kan inte hålla luft lika bra som kallt, därför skummar det.
Du får nog spola mer än 10 minuter för att bli av med det, men det är inget farligt heller och försvinner av sig självt så småningom.
Du får nog spola mer än 10 minuter för att bli av med det, men det är inget farligt heller och försvinner av sig självt så småningom.
Tack för svar.foreman skrev:
Då undrar jag hur det kan ha kommit in luft i systemet. Kan det bero på en skada som uppstått under vintern som gör att det på nåt sätt läcker in luft i rören?
Tack!
Har ledningarna varit tomma och du fyller upp så blir det alltid mer eller mindre luft kvar. Har de däremot varit trycksatta är det en annan sak.
Men det behöver inte heller betyda att du har läckage. Det är som sagt vanligt att det bildas luftbubblor i vattnet då det värms upp. Jag drabbas av detta varje sommar till och från.
Men det behöver inte heller betyda att du har läckage. Det är som sagt vanligt att det bildas luftbubblor i vattnet då det värms upp. Jag drabbas av detta varje sommar till och från.
Liknande trådar
-
Hur får jag ihop varmvattenberedaren med utedusch och utekök?
Vatten & Avlopp -
Värmvattenberade
Vatten & Avlopp -
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp -
Hur fästa vägghängd varmvattenrberedare på vägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Effekttariff varmvattenberedare
Elavtal, elpriser & elförbrukning