Vi har precis kopplat vårt avlopp till en trekammarbrunn. Avloppet saknar idag någon egentligen avluftning. Har tagit bort locket på samtliga rensbrunnar, men trots det är det dålig luft inne i husen. Har förstått att man bör placera avluftningen i slutet av anläggningen, dvs vid "Tvätt&WC" (se ritning). Problemet är att det utrymmet är ouppvärmt, vilket gör att det inte blir någon skorstenseffekt där (ingen temperaturgradient). Har därför för enkelhets skull tänkt mig att dra ett fasadmonterat rör (diameter 110) vid A och avsluta det med en frånluftsfläkt. Jag har hittat en som verkar perfekt, men kan inte få fram vilket fabrikat det rör sig om (se bild). Kan någon hjälpa mig med detta eller ge mig tips på någon annan fläkt som kan monteras på 110 mm rör.
Om någon har en helt annan idé om en lösning så är det naturligtvis välkommet.
Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik
Vad jag vet så behövs det ingen skorstenseffekt på avlopsavluftningen. Den är till för att det inte ska bli undertryck i systemet när stora mängder vatten rinner ner i brunnen och då dra med sig vatten ur vattenlåsen.
Precis, den huvudsakliga uppgiften för luftaren är att dra in luft när man spolar, inte trycka ut luft. Det bör räcka med att montera en luftare utan fläkt.
Luktar det forfarande efter det så får man undersöka vidare, om det kan vara otätt vid ngt vattenlås eller liknande
Luktar det forfarande efter det så får man undersöka vidare, om det kan vara otätt vid ngt vattenlås eller liknande
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket för svar!
Som en tillfällig lösning har jag tagit bort locken från rensbrunnarna. Det innebär ju att avloppssystemet har fritt utbyte med omgivande luft. Jag har svårt tro att det i dagsläget skulle vara undertryck i systemet. Antingen är inte den avluftningen tillräcklig eller så är vattenlåsen kassa på flertalet ställen. Jag har svårt att tro på det senare, men det kanske inte helt kan uteslutas.
Som en tillfällig lösning har jag tagit bort locken från rensbrunnarna. Det innebär ju att avloppssystemet har fritt utbyte med omgivande luft. Jag har svårt tro att det i dagsläget skulle vara undertryck i systemet. Antingen är inte den avluftningen tillräcklig eller så är vattenlåsen kassa på flertalet ställen. Jag har svårt att tro på det senare, men det kanske inte helt kan uteslutas.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej men om du saknar fungerande avluftning (längst bort i kedjan) så kommer vattnet du spolar ner att dra med sig luft genom vattenlåset i ex. ett tvättställ, det töms helt enkelt på vatten, då får du dålig lukt.
Du måste alltså ha ett luftinsläpp som ligger så att luft dras in genom det istället för via ett vattenlås när du spolar.
Du måste alltså ha ett luftinsläpp som ligger så att luft dras in genom det istället för via ett vattenlås när du spolar.
Gör så här.
Spola allt vad du kan i "uppvärmt hus" och lyssna efter "blubbande" i "tvätt och wc". "Blubbar det" så drages vattnet ut ur vattenlåsen och du får en "rälig" doft inne. Denna effekt uppstår lättast vid spolning i dasset.
Summa sumarum
rag upp en luftare vid "A" över taknåcken eller montera en luftare med backventil på en lägre altitud.
Spola allt vad du kan i "uppvärmt hus" och lyssna efter "blubbande" i "tvätt och wc". "Blubbar det" så drages vattnet ut ur vattenlåsen och du får en "rälig" doft inne. Denna effekt uppstår lättast vid spolning i dasset.
Summa sumarum
Hej!F fhsk skrev:Vi har precis kopplat vårt avlopp till en trekammarbrunn. Avloppet saknar idag någon egentligen avluftning. Har tagit bort locket på samtliga rensbrunnar, men trots det är det dålig luft inne i husen. Har förstått att man bör placera avluftningen i slutet av anläggningen, dvs vid "Tvätt&WC" (se ritning). Problemet är att det utrymmet är ouppvärmt, vilket gör att det inte blir någon skorstenseffekt där (ingen temperaturgradient). Har därför för enkelhets skull tänkt mig att dra ett fasadmonterat rör (diameter 110) vid A och avsluta det med en frånluftsfläkt. Jag har hittat en som verkar perfekt, men kan inte få fram vilket fabrikat det rör sig om (se bild). Kan någon hjälpa mig med detta eller ge mig tips på någon annan fläkt som kan monteras på 110 mm rör.
Mvh
Fredrik
Hur slutade detta?
Är det någonsin en god idé att på något sätt skapa luftflöde ut från trekammarbrunnen (och leda bort luften), för att på så sätt bli av med dålig luft inne i - och runtomkring - huset?
Mvh,
/Pelle
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden