Har funderat på att montera en gårdspump på brunnen i stugan. Saken är den att vattnet når upp till marknivå i brunnen under vintern, för att på sommaren krypa ner kanske 2 m under marknivå. Det innebär ju att pumphuset oftast skulle stå under vatten. Kommer det att frysa sönder?

Vilka alternativ skulle jag ha för att pumpa upp vattnet?

Jag dricker inte vattnet då jag inte är säker på att ytvatten rinner in i brunnen, det är rejält blött i marken runt den såhär års.

Du behöver väl inget pumphus om du ska använda en gårdspump?

Eller menar du att du redan har ett pumphus och tänker komplettera med gårdspump?

foreman foreman skrev:
Du behöver väl inget pumphus om du ska använda en gårdspump?

Eller menar du att du redan har ett pumphus och tänker komplettera med gårdspump?
Det blev fel med begreppen. Kronan kallar den "Cylinder" bara. Själva grejen som står för pumpandet.

• Illustration av en grön manuell vattenpump med en markerad del kallad "Cylinder" som är ansvarig för pumpfunktionen.
Ok, då blev det lite tydligare :)

Gårdspumpar är gjorda så att de är självdränerande, dvs vattnet rinner tillbaks till brunnen när man slutat pumpa. Därför kan heller inte pumpen frysa sönder. Ska den frysa sönder måste vattnet i brunnen frysa, vilket inte brukar hända.
Om pumpkannan (cylindern) hamnar under vatten eller inte är betydelselöst.

Det kallas pumphus.

Pumpen är inte självdränerande. Man borrar ett hål ovan pumpen för att dränera ledningen, men om brunnen är fylld till markytan så kommer det ju att frysa där. Ytan behöver ju ligga klart lägre för att vara helt fryssäker.

• Gilla
cederbusch
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kallas pumphus.

Pumpen är inte självdränerande. Man borrar ett hål ovan pumpen för att dränera ledningen, men om brunnen är fylld till markytan så kommer det ju att frysa där. Ytan behöver ju ligga klart lägre för att vara helt fryssäker.
Tack, tyckte väl att jag hade läst pumphus nånstans. Då tänkte jag rätt alltså, och en sån gårdspump är utesluten.

Och klaffpumpar verkar inte klara sig i kyla heller. Så det får bli att fortsätta med hink och benkraft.

Men det är väl bara 3-4 skruvar och ta upp pumpen, tömma den och lägga den i boden.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Men det är väl bara 3-4 skruvar och ta upp pumpen, tömma den och lägga den i boden.

Protte
Kan man väl, men det verkar lite jobbigt att göra det varje gång jag ska vatten. :p

Jag avser mao att kunna hämta vatten även på vintern.

Förr i tiden bar man inte in gårdspumpar på vintern. Med andra ord tål de kyla och frost. Men vissa av dagens kopior kan det nog vara lite si och så med den saken.

Ja, de funkar även på vintern, om det inte står vatten upp till kanten på brunnen.

Om det står vatten ända upp till kanten på brunnen är den felgjord. Brunnsbetäckningen ska alltid vara en bit ovanför markytan, och ända där uppe ska inte vattenytan vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.