Har funderat på att montera en gårdspump på brunnen i stugan. Saken är den att vattnet når upp till marknivå i brunnen under vintern, för att på sommaren krypa ner kanske 2 m under marknivå. Det innebär ju att pumphuset oftast skulle stå under vatten. Kommer det att frysa sönder?
Vilka alternativ skulle jag ha för att pumpa upp vattnet?
Jag dricker inte vattnet då jag inte är säker på att ytvatten rinner in i brunnen, det är rejält blött i marken runt den såhär års.
Vilka alternativ skulle jag ha för att pumpa upp vattnet?
Jag dricker inte vattnet då jag inte är säker på att ytvatten rinner in i brunnen, det är rejält blött i marken runt den såhär års.
Ok, då blev det lite tydligare
Gårdspumpar är gjorda så att de är självdränerande, dvs vattnet rinner tillbaks till brunnen när man slutat pumpa. Därför kan heller inte pumpen frysa sönder. Ska den frysa sönder måste vattnet i brunnen frysa, vilket inte brukar hända.
Om pumpkannan (cylindern) hamnar under vatten eller inte är betydelselöst.
Gårdspumpar är gjorda så att de är självdränerande, dvs vattnet rinner tillbaks till brunnen när man slutat pumpa. Därför kan heller inte pumpen frysa sönder. Ska den frysa sönder måste vattnet i brunnen frysa, vilket inte brukar hända.
Om pumpkannan (cylindern) hamnar under vatten eller inte är betydelselöst.
Det kallas pumphus.
Pumpen är inte självdränerande. Man borrar ett hål ovan pumpen för att dränera ledningen, men om brunnen är fylld till markytan så kommer det ju att frysa där. Ytan behöver ju ligga klart lägre för att vara helt fryssäker.
Pumpen är inte självdränerande. Man borrar ett hål ovan pumpen för att dränera ledningen, men om brunnen är fylld till markytan så kommer det ju att frysa där. Ytan behöver ju ligga klart lägre för att vara helt fryssäker.
Tack, tyckte väl att jag hade läst pumphus nånstans. Då tänkte jag rätt alltså, och en sån gårdspump är utesluten.D Daniel 109 skrev:
Och klaffpumpar verkar inte klara sig i kyla heller. Så det får bli att fortsätta med hink och benkraft.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 926 inlägg
Men det är väl bara 3-4 skruvar och ta upp pumpen, tömma den och lägga den i boden.
Protte
Protte
Ja, de funkar även på vintern, om det inte står vatten upp till kanten på brunnen.