D
Varmvattnet tas i toppen av beredaren, det är kallvattnet som ”trycker ut” varmvattnet.
Utan kallvattentryck får du ut kanske en kopp.
Protte

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det blir ju inte öppet ut i rummet när du stänger inkommande. Så i vilken mån luft kan komma in i rören påverkar också trycket. Mätnoggrannheten uppges till 1% av mätområdet som är 10 bar. 0,1 bar är ungefär 1 meter vattenpelare. Om allt annat är perfekt så kan givaren avgöra nivån på en meter när. Jag tror att du bör leta efter en annan lösning. Varför vill du veta nivån?

D
Jag vill veta hur mycket vv det finns kvar i beredaren.

Jag vill värma upp 35L och sen bara använda de liter som värmt upp.

duschsystemet ska tömmas efter varje dusch. Så att varje gång jag ska duscha måste jag fylla upp vvb sen vänta och därefter duscha.

Jag ska bygga en utedusch för inget vatten får vara stående i systemet mellan duscharna.

D
Jag antar att jag måste tappa över varmvattnet i en hydropress för att kunna möta med en tryckgivare….eller är det kanske hydrofor

Är det en elektrisk beredare?
Elberedare får INTE startas eller köras om beredaren inte är full.
En normal beredare har ett rör invändigt upp till toppen för varmvattnet så beredaren INTE ska kunna tömmas via en varmvattenkran.
Ska du fortsätta detta projekt så ska du ta ut varmvattnet i botten, kanske så enkelt att skifta varm och kallanslutningen.
Du behöver en luftningsventil i toppen att släppa ut luft när du fyller och släppa in när du duschar.
Samtidigt kan du ansluta ett vattenståndsglas(rör) så ser du hur mycket vatten som är kvar.
Ska det vara utedusch även på vintern så måste ledningarna till duschen dräneras och blandare måste tåla minusgrader.
Protte

D Derbyboy skrev:
Jag antar att jag måste tappa över varmvattnet i en hydropress för att kunna möta med en tryckgivare….eller är det kanske hydrofor
Det är höjdskillnaden mellan fullt och tomt du ska mäta och det är väl ca 40 cm för en 30 liters VVB och det blir 0,04 bar. Tjoppar du över vattnet i en hydropress med höjden 40 cm och tryckmätare till 4 bar så kan du mäta trycket i botten, tomt visar mätaren på 4,00 bar, full visar mätaren på 4,04, blir liksom lite dålig upplösning på mätaren om den ens rör sig.
Protte

B
Det går åt cirka 2kWh att värma en kall 35 liters beredare 50C. Om vi leker med tanken på att man förbrukar hälften av vattnet (lite marginal vill man ju ha när man tvålar in sig...) så är det 1kWh som går till spillo, om den dumpas efter en dusch.

Du kommer aldrig kunna räkna hem nån vettig mätutrustning. En enkel äggklocka kanske kan räknas hem. Från full beredare kan du testa hur lång tid det tar innan vattnet är slut med normalt duschflöde. Genom att mäta tiden kan man estimera hur mycket av de där 35 l som borde finnas kvar i beredaren.

Keep it simple

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Varför måste systemet tömmas?

D
Minska risken för legionella

Den risken finns inte i varmvattenberedaren.

D
Nej med i ledningarna före och efter vvb

Genom att tömma vvb och sen fylla på med det som ligger i ledningarna före vvb så minskar jag risken.

D Derbyboy skrev:
Jag ska bygga en utedusch för inget vatten får vara stående i systemet mellan duscharna.
Då är det en genomströmningsberedare du ska ha.
Men de kräver stor effekt för duschning samt att du har en blockering på elen när vattnet är avstängt.

D
Jag är lite skeptisk mot ge onsteömningsberedare och jag har en gammal vvb.

Men du har nog rätt, ska undersöka genomströmningsberedare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.