Kan jag använda en sån här tryckgivare för att mäta hur mycket varmvatten det finns kvar i en vvb?
https://www.se.com/se/sv/product/XMLK010B2C71/tryckgivare-010-bar-010v-din/
1) Jag fyller upp vvb
2) stänger inkommande vatten till vvb
3) mäter med tryckgivare som placera efter vvb, dvs mellan vvb och blandare
https://www.se.com/se/sv/product/XMLK010B2C71/tryckgivare-010-bar-010v-din/
1) Jag fyller upp vvb
2) stänger inkommande vatten till vvb
3) mäter med tryckgivare som placera efter vvb, dvs mellan vvb och blandare
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varmvattnet tas i toppen av beredaren, det är kallvattnet som ”trycker ut” varmvattnet.
Utan kallvattentryck får du ut kanske en kopp.
Protte
Utan kallvattentryck får du ut kanske en kopp.
Protte
Det blir ju inte öppet ut i rummet när du stänger inkommande. Så i vilken mån luft kan komma in i rören påverkar också trycket. Mätnoggrannheten uppges till 1% av mätområdet som är 10 bar. 0,1 bar är ungefär 1 meter vattenpelare. Om allt annat är perfekt så kan givaren avgöra nivån på en meter när. Jag tror att du bör leta efter en annan lösning. Varför vill du veta nivån?
Jag vill veta hur mycket vv det finns kvar i beredaren.
Jag vill värma upp 35L och sen bara använda de liter som värmt upp.
duschsystemet ska tömmas efter varje dusch. Så att varje gång jag ska duscha måste jag fylla upp vvb sen vänta och därefter duscha.
Jag ska bygga en utedusch för inget vatten får vara stående i systemet mellan duscharna.
Jag vill värma upp 35L och sen bara använda de liter som värmt upp.
duschsystemet ska tömmas efter varje dusch. Så att varje gång jag ska duscha måste jag fylla upp vvb sen vänta och därefter duscha.
Jag ska bygga en utedusch för inget vatten får vara stående i systemet mellan duscharna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det en elektrisk beredare?
Elberedare får INTE startas eller köras om beredaren inte är full.
En normal beredare har ett rör invändigt upp till toppen för varmvattnet så beredaren INTE ska kunna tömmas via en varmvattenkran.
Ska du fortsätta detta projekt så ska du ta ut varmvattnet i botten, kanske så enkelt att skifta varm och kallanslutningen.
Du behöver en luftningsventil i toppen att släppa ut luft när du fyller och släppa in när du duschar.
Samtidigt kan du ansluta ett vattenståndsglas(rör) så ser du hur mycket vatten som är kvar.
Ska det vara utedusch även på vintern så måste ledningarna till duschen dräneras och blandare måste tåla minusgrader.
Protte
Elberedare får INTE startas eller köras om beredaren inte är full.
En normal beredare har ett rör invändigt upp till toppen för varmvattnet så beredaren INTE ska kunna tömmas via en varmvattenkran.
Ska du fortsätta detta projekt så ska du ta ut varmvattnet i botten, kanske så enkelt att skifta varm och kallanslutningen.
Du behöver en luftningsventil i toppen att släppa ut luft när du fyller och släppa in när du duschar.
Samtidigt kan du ansluta ett vattenståndsglas(rör) så ser du hur mycket vatten som är kvar.
Ska det vara utedusch även på vintern så måste ledningarna till duschen dräneras och blandare måste tåla minusgrader.
Protte
Fundera på om du kan använda en sån här genomströmningsvärmare istället. Den är istort sett tom på vatten hela tiden och borde passa ditt behov.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenberedare/genomstromningsvarmare-004576/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är höjdskillnaden mellan fullt och tomt du ska mäta och det är väl ca 40 cm för en 30 liters VVB och det blir 0,04 bar. Tjoppar du över vattnet i en hydropress med höjden 40 cm och tryckmätare till 4 bar så kan du mäta trycket i botten, tomt visar mätaren på 4,00 bar, full visar mätaren på 4,04, blir liksom lite dålig upplösning på mätaren om den ens rör sig.D Derbyboy skrev:
Protte
Det går åt cirka 2kWh att värma en kall 35 liters beredare 50C. Om vi leker med tanken på att man förbrukar hälften av vattnet (lite marginal vill man ju ha när man tvålar in sig...) så är det 1kWh som går till spillo, om den dumpas efter en dusch.
Du kommer aldrig kunna räkna hem nån vettig mätutrustning. En enkel äggklocka kanske kan räknas hem. Från full beredare kan du testa hur lång tid det tar innan vattnet är slut med normalt duschflöde. Genom att mäta tiden kan man estimera hur mycket av de där 35 l som borde finnas kvar i beredaren.
Keep it simple
Du kommer aldrig kunna räkna hem nån vettig mätutrustning. En enkel äggklocka kanske kan räknas hem. Från full beredare kan du testa hur lång tid det tar innan vattnet är slut med normalt duschflöde. Genom att mäta tiden kan man estimera hur mycket av de där 35 l som borde finnas kvar i beredaren.
Keep it simple
Varför måste systemet tömmas?
Den risken finns inte i varmvattenberedaren.
