Hej.
Köpte för en tid sedan ett hus med renoveringsbehov i Härnösand. Borrad brunn eget vatten. Vattnet från huvudkran har fungerat tidigare enligt säljaren. Vred på vattentillförseln och skruva på ratten till kranen på utegården. Det rinner till med vatten för att sen dö ut. Kan inte höra någon pump eller annat. Inne i huset drog jag på varmvattenberedaren så den va igång. Men allt är mycket oklart. Vad hur kan jag börja felsöka problemet. Vet ingenting om systemet och har aldrig haft egen brunn. Eftersom vattnet på något sätt får egen tillrinning och rinner ur sig själv innan det ”tar slut” känns det som att vatten finns.

kan man koppla på något och pumpa manuellt för att se om man får vatten ?

allt hjälp är tacksamt och mottages.
 
M Metkal skrev:
Hej.
Köpte för en tid sedan ett hus med renoveringsbehov i Härnösand. Borrad brunn eget vatten. Vattnet från huvudkran har fungerat tidigare enligt säljaren. Vred på vattentillförseln och skruva på ratten till kranen på utegården. Det rinner till med vatten för att sen dö ut. Kan inte höra någon pump eller annat. Inne i huset drog jag på varmvattenberedaren så den va igång. Men allt är mycket oklart. Vad hur kan jag börja felsöka problemet. Vet ingenting om systemet och har aldrig haft egen brunn. Eftersom vattnet på något sätt får egen tillrinning och rinner ur sig själv innan det ”tar slut” känns det som att vatten finns.

kan man koppla på något och pumpa manuellt för att se om man får vatten ?

allt hjälp är tacksamt och mottages.
Hej

1. Stäng av varmvattenberedaren igen. Om den inte är full med vatten och går varm går den sönder. Släpper du in kallvatten i en varm men tom beredare tror jag till och med att du kan få någon form av explosionseffekt.
2. Leta efter en pump av något slag. Antingen inne i huset eller vid brunnen. Antagligen är pumpen avstängd.
 
  • Gilla
hattkatt och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hej

1. Stäng av varmvattenberedaren igen. Om den inte är full med vatten och går varm går den sönder. Släpper du in kallvatten i en varm men tom beredare tror jag till och med att du kan få någon form av explosionseffekt.
2. Leta efter en pump av något slag. Antingen inne i huset eller vid brunnen. Antagligen är pumpen avstängd.
Stort Tack jag slog av den nu. Beredaren verkar dock inte jobba något heller. Kunde inte höra något från den.

lite det som är saken jag hittar ingen pump någonstans vart jag än letar. Känns som att den antingen är nere i marken eller inte ens finns. Ursäkta att jag låter dum men jag förstår verkligen inte alls hur detta systemet är byggt. Det är en metall pigg jag skruvar på jämte huvudvatten kranen där brunnen är på gården. Sen lär en slang gå in till huset under marken också från huvudkranen/brunnen som är på samma plats på gården.
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
M Metkal skrev:
Stort Tack jag slog av den nu. Beredaren verkar dock inte jobba något heller. Kunde inte höra något från den.

lite det som är saken jag hittar ingen pump någonstans vart jag än letar. Känns som att den antingen är nere i marken eller inte ens finns. Ursäkta att jag låter dum men jag förstår verkligen inte alls hur detta systemet är byggt. Det är en metall pigg jag skruvar på jämte huvudvatten kranen där brunnen är på gården. Sen lär en slang gå in till huset under marken också från huvudkranen/brunnen som är på samma plats på gården.
Hur ser det ut nere i brunnen? Går det ned en elkabel i brunnen? Finns det någon sorts huvudbrytare i närheten av brunnen eller vid husets elskåp? Jag gissar att du har en s.k. dränkpump, alltså en pump som är nedsänkt i brunnen. Du måste nu komma på hur du slår på den.
 
Ta bilder på allt som verkar ha med detta att göra, så kan vi lättare hjälpa till!
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ett par styckna. En på elskåpet ute på stolpen också.
 
  • Vy inuti en elektrisk installationsdosa med kablar och skräp som inkluderar löv och papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedskräpad hörna med rivet material, plast, ett gammalt PVC-rör och en rostig hammare bland byggavfallet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt skåp på stolpe med säkringar, elmätare och varningsetiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp monterat på väggen under bänkskiva med synliga rör och installationer i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två till ser ingenting som indikerar någon pump
 
  • En PVC-rörbrunn med vatten och en slang ansluten men ingen synlig pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen brunn med rör och en möjlig ventilstump, omgivet av gräs och lite skräp, inga synliga pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut där vattnet kommer in i huset?
Hydrofor/hydropress?
 
Elskåpet innehåller dina huvudsäkringar och din elmätare, och har inte direkt med vattenproblemet att göra.

Kan du ta mer bilder på och runt varmvattenberedaren? Det måste ju komma rör till vv-beredaren någonstans ifrån.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Elskåpet innehåller dina huvudsäkringar och din elmätare, och har inte direkt med vattenproblemet att göra.

Kan du ta mer bilder på och runt varmvattenberedaren? Det måste ju komma rör till vv-beredaren någonstans ifrån.
tack ja jag var nyfiken på var sjutton strömmen till pumpen går men som du säger finns inget där.

blev tvungen att köra mot Sthlm tar och knäpper några bilder på vv-beredaren och letar slanganslutningar när jag är tillbaka. åter igen jätte tacksam för all hjälp.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Om det finns en pump måste den ha el. I säkringsskåpet inne i huset borde det alltså finnas en säkring som är märkt med pump eller hydrofor eller liknande.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om det finns en pump måste den ha el. I säkringsskåpet inne i huset borde det alltså finnas en säkring som är märkt med pump eller hydrofor eller liknande.
Ja mycket förvirrande. Elen är ny dragen till huset såg jag och ingen karta över något finns till något dessvärre.
 
Det kan inte vara så att du delar vatten med en annan fastighet så du bara har en kran på din sida? man skulle kunna tro det utifrån dina foton...
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om det finns en pump måste den ha el. I säkringsskåpet inne i huset borde det alltså finnas en säkring som är märkt med pump eller hydrofor eller liknande.
 
  • Elcentral med öppet kabeldragningssystem och oorganiserade kablar, inuti ett utrymme med oskyddade väggpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldistributionstavla med öppna säkringsutrymmen visande säkringar och några tomma platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
hattkatt och 5 till
  • Laddar…
J johanfa skrev:
Det kan inte vara så att du delar vatten med en annan fastighet så du bara har en kran på din sida? man skulle kunna tro det utifrån dina foton...
Eller också är det inte brunnen som är på fotot utan bara ett tappvattenställe och brunnen är någon annan stans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.