Hej.
Köpte för en tid sedan ett hus med renoveringsbehov i Härnösand. Borrad brunn eget vatten. Vattnet från huvudkran har fungerat tidigare enligt säljaren. Vred på vattentillförseln och skruva på ratten till kranen på utegården. Det rinner till med vatten för att sen dö ut. Kan inte höra någon pump eller annat. Inne i huset drog jag på varmvattenberedaren så den va igång. Men allt är mycket oklart. Vad hur kan jag börja felsöka problemet. Vet ingenting om systemet och har aldrig haft egen brunn. Eftersom vattnet på något sätt får egen tillrinning och rinner ur sig själv innan det ”tar slut” känns det som att vatten finns.
kan man koppla på något och pumpa manuellt för att se om man får vatten ?
allt hjälp är tacksamt och mottages.
Köpte för en tid sedan ett hus med renoveringsbehov i Härnösand. Borrad brunn eget vatten. Vattnet från huvudkran har fungerat tidigare enligt säljaren. Vred på vattentillförseln och skruva på ratten till kranen på utegården. Det rinner till med vatten för att sen dö ut. Kan inte höra någon pump eller annat. Inne i huset drog jag på varmvattenberedaren så den va igång. Men allt är mycket oklart. Vad hur kan jag börja felsöka problemet. Vet ingenting om systemet och har aldrig haft egen brunn. Eftersom vattnet på något sätt får egen tillrinning och rinner ur sig själv innan det ”tar slut” känns det som att vatten finns.
kan man koppla på något och pumpa manuellt för att se om man får vatten ?
allt hjälp är tacksamt och mottages.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
HejM Metkal skrev:Hej.
Köpte för en tid sedan ett hus med renoveringsbehov i Härnösand. Borrad brunn eget vatten. Vattnet från huvudkran har fungerat tidigare enligt säljaren. Vred på vattentillförseln och skruva på ratten till kranen på utegården. Det rinner till med vatten för att sen dö ut. Kan inte höra någon pump eller annat. Inne i huset drog jag på varmvattenberedaren så den va igång. Men allt är mycket oklart. Vad hur kan jag börja felsöka problemet. Vet ingenting om systemet och har aldrig haft egen brunn. Eftersom vattnet på något sätt får egen tillrinning och rinner ur sig själv innan det ”tar slut” känns det som att vatten finns.
kan man koppla på något och pumpa manuellt för att se om man får vatten ?
allt hjälp är tacksamt och mottages.
1. Stäng av varmvattenberedaren igen. Om den inte är full med vatten och går varm går den sönder. Släpper du in kallvatten i en varm men tom beredare tror jag till och med att du kan få någon form av explosionseffekt.
2. Leta efter en pump av något slag. Antingen inne i huset eller vid brunnen. Antagligen är pumpen avstängd.
Stort Tack jag slog av den nu. Beredaren verkar dock inte jobba något heller. Kunde inte höra något från den.Henningelvis skrev:
Hej
1. Stäng av varmvattenberedaren igen. Om den inte är full med vatten och går varm går den sönder. Släpper du in kallvatten i en varm men tom beredare tror jag till och med att du kan få någon form av explosionseffekt.
2. Leta efter en pump av något slag. Antingen inne i huset eller vid brunnen. Antagligen är pumpen avstängd.
lite det som är saken jag hittar ingen pump någonstans vart jag än letar. Känns som att den antingen är nere i marken eller inte ens finns. Ursäkta att jag låter dum men jag förstår verkligen inte alls hur detta systemet är byggt. Det är en metall pigg jag skruvar på jämte huvudvatten kranen där brunnen är på gården. Sen lär en slang gå in till huset under marken också från huvudkranen/brunnen som är på samma plats på gården.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Hur ser det ut nere i brunnen? Går det ned en elkabel i brunnen? Finns det någon sorts huvudbrytare i närheten av brunnen eller vid husets elskåp? Jag gissar att du har en s.k. dränkpump, alltså en pump som är nedsänkt i brunnen. Du måste nu komma på hur du slår på den.M Metkal skrev:Stort Tack jag slog av den nu. Beredaren verkar dock inte jobba något heller. Kunde inte höra något från den.
lite det som är saken jag hittar ingen pump någonstans vart jag än letar. Känns som att den antingen är nere i marken eller inte ens finns. Ursäkta att jag låter dum men jag förstår verkligen inte alls hur detta systemet är byggt. Det är en metall pigg jag skruvar på jämte huvudvatten kranen där brunnen är på gården. Sen lär en slang gå in till huset under marken också från huvudkranen/brunnen som är på samma plats på gården.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Ta bilder på allt som verkar ha med detta att göra, så kan vi lättare hjälpa till!
Ett par styckna. En på elskåpet ute på stolpen också.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Elskåpet innehåller dina huvudsäkringar och din elmätare, och har inte direkt med vattenproblemet att göra.
Kan du ta mer bilder på och runt varmvattenberedaren? Det måste ju komma rör till vv-beredaren någonstans ifrån.
Kan du ta mer bilder på och runt varmvattenberedaren? Det måste ju komma rör till vv-beredaren någonstans ifrån.
tack ja jag var nyfiken på var sjutton strömmen till pumpen går men som du säger finns inget där.SågspånPappspikEternit skrev:
blev tvungen att köra mot Sthlm tar och knäpper några bilder på vv-beredaren och letar slanganslutningar när jag är tillbaka. åter igen jätte tacksam för all hjälp.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Om det finns en pump måste den ha el. I säkringsskåpet inne i huset borde det alltså finnas en säkring som är märkt med pump eller hydrofor eller liknande.
Henningelvis skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg







