Tjena.
Kom hem idag, såg att plattan i källaren va blöt.
Källardelen är dränerad och där ett sådant här rör som sticker upp.
Tittar jag ner i hålet så ser jag vatten.
Förmodar att detta ska pumpas upp på något vis men frågan är hur?
Kan det vara sammankopplat till 3-kammarbrunnen eller har någon en idé?
Edit: detta bör ju gå vidare ut till brunnen förstår jag efter att jag kollat någon video på nätet men ska det gå ut i 3-kammaren eller "slutbrunnen" eller vad man kalla det?
Kom hem idag, såg att plattan i källaren va blöt.
Källardelen är dränerad och där ett sådant här rör som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar jag ner i hålet så ser jag vatten.
Förmodar att detta ska pumpas upp på något vis men frågan är hur?
Kan det vara sammankopplat till 3-kammarbrunnen eller har någon en idé?
Edit: detta bör ju gå vidare ut till brunnen förstår jag efter att jag kollat någon video på nätet men ska det gå ut i 3-kammaren eller "slutbrunnen" eller vad man kalla det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
3-kammarbrunnen (om du har en sådan) har förhoppningsvis inget med dräneringen att göra med så den kan du nog glömma. Såvida det inte är något problem med spillavloppet.
Men, med tanke på senaste veckans regn så är det förmodligen dagvatten eller dränering som är problem. Alltså antingen stuprännor, dagvattenbrunnar på tomt eller så är det då högt vattenstånd i marken och en dränering (som alltså ska funka som ett bräddavlopp runt huset) som inte gör sitt jobb. Dessa ledningar ska inte vara ihopkopplade då de har helt olika funktion. Dessa kan vara ihopkopplade via brunn längre bort från hus och mynna gemensamt i tex en stenkista eller dike.
Fattar inte riktigt 1:a bilden. Ser ut som en inspektionssbrunn 110 som inte är alltför gammal som sitter i någon slags galvat kulvertrör? Det är jättesvårt att göra en bedömning på bilder när man inte får ett sammanhang. Står det vatten nu på källargolv så skulle jag nog tipsa om att först hyra/låna en pump och ha på plats då det ser ut att fortsätta regna innan du får fuktskador. (om det riskeras).
Jag sätter fingret i luften och tippar på en mättad, dysfunktionell stenkista . Men det går inte att bedöma efter info. Eller har du kommunalt V/A?
//
Men, med tanke på senaste veckans regn så är det förmodligen dagvatten eller dränering som är problem. Alltså antingen stuprännor, dagvattenbrunnar på tomt eller så är det då högt vattenstånd i marken och en dränering (som alltså ska funka som ett bräddavlopp runt huset) som inte gör sitt jobb. Dessa ledningar ska inte vara ihopkopplade då de har helt olika funktion. Dessa kan vara ihopkopplade via brunn längre bort från hus och mynna gemensamt i tex en stenkista eller dike.
Fattar inte riktigt 1:a bilden. Ser ut som en inspektionssbrunn 110 som inte är alltför gammal som sitter i någon slags galvat kulvertrör? Det är jättesvårt att göra en bedömning på bilder när man inte får ett sammanhang. Står det vatten nu på källargolv så skulle jag nog tipsa om att först hyra/låna en pump och ha på plats då det ser ut att fortsätta regna innan du får fuktskador. (om det riskeras).
Jag sätter fingret i luften och tippar på en mättad, dysfunktionell stenkista . Men det går inte att bedöma efter info. Eller har du kommunalt V/A?
//
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Eget V/AP pette skrev:3-kammarbrunnen (om du har en sådan) har förhoppningsvis inget med dräneringen att göra med så den kan du nog glömma. Såvida det inte är något problem med spillavloppet.
Men, med tanke på senaste veckans regn så är det förmodligen dagvatten eller dränering som är problem. Alltså antingen stuprännor, dagvattenbrunnar på tomt eller så är det då högt vattenstånd i marken och en dränering (som alltså ska funka som ett bräddavlopp runt huset) som inte gör sitt jobb. Dessa ledningar ska inte vara ihopkopplade då de har helt olika funktion. Dessa kan vara ihopkopplade via brunn längre bort från hus och mynna gemensamt i tex en stenkista eller dike.
Fattar inte riktigt 1:a bilden. Ser ut som en inspektionssbrunn 110 som inte är alltför gammal som sitter i någon slags galvat kulvertrör? Det är jättesvårt att göra en bedömning på bilder när man inte får ett sammanhang. Står det vatten nu på källargolv så skulle jag nog tipsa om att först hyra/låna en pump och ha på plats då det ser ut att fortsätta regna innan du får fuktskador. (om det riskeras).
Jag sätter fingret i luften och tippar på en mättad, dysfunktionell stenkista . Men det går inte att bedöma efter info. Eller har du kommunalt V/A?
//
Känslan är att det troligen är stuprören som inte leder bort vattnet tillräckligt långt från huset.
Har gjort nu så att det rinner iväg längre bort.
Själva röret är säkerligen en inspektionsbrunn av något slag. Frågan är vad man kan inspektera?
Ska luska vidare under dagen.
Tack
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden