Tjena.
Kom hem idag, såg att plattan i källaren va blöt.
Källardelen är dränerad och där ett sådant här rör som sticker upp.
Inspektionsbrunn med brunt lock omgiven av grus, synligt vatten inuti röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar jag ner i hålet så ser jag vatten.
Förmodar att detta ska pumpas upp på något vis men frågan är hur?
Kan det vara sammankopplat till 3-kammarbrunnen eller har någon en idé?

Edit: detta bör ju gå vidare ut till brunnen förstår jag efter att jag kollat någon video på nätet men ska det gå ut i 3-kammaren eller "slutbrunnen" eller vad man kalla det?
Betonglock på gräsmatta med rör som sticker upp, potentiellt kopplat till dräneringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eller skulle det kunna vara från stuprören, att de slutar för nära grunden, vi måste kanske leda bort vattnet lite längre bort?
 
B
Du får filma. Finns många kreativa lösningar.
 
B BSOD skrev:
Du får filma. Finns många kreativa lösningar.
I brunnen eller vart ska jag filma?
 
B
Insidan än av rören, så du ser hur systemet hänger ihop. Finns specialkamera för ändamålet. Vet inte om man kan hyra på välsorterade hyresbutiker? (Vi har en på jobbet som jag lånade).
 
3-kammarbrunnen (om du har en sådan) har förhoppningsvis inget med dräneringen att göra med så den kan du nog glömma. Såvida det inte är något problem med spillavloppet.

Men, med tanke på senaste veckans regn så är det förmodligen dagvatten eller dränering som är problem. Alltså antingen stuprännor, dagvattenbrunnar på tomt eller så är det då högt vattenstånd i marken och en dränering (som alltså ska funka som ett bräddavlopp runt huset) som inte gör sitt jobb. Dessa ledningar ska inte vara ihopkopplade då de har helt olika funktion. Dessa kan vara ihopkopplade via brunn längre bort från hus och mynna gemensamt i tex en stenkista eller dike.

Fattar inte riktigt 1:a bilden. Ser ut som en inspektionssbrunn 110 som inte är alltför gammal som sitter i någon slags galvat kulvertrör? Det är jättesvårt att göra en bedömning på bilder när man inte får ett sammanhang. Står det vatten nu på källargolv så skulle jag nog tipsa om att först hyra/låna en pump och ha på plats då det ser ut att fortsätta regna innan du får fuktskador. (om det riskeras).

Jag sätter fingret i luften och tippar på en mättad, dysfunktionell stenkista . Men det går inte att bedöma efter info. Eller har du kommunalt V/A?
//
 
P pette skrev:
3-kammarbrunnen (om du har en sådan) har förhoppningsvis inget med dräneringen att göra med så den kan du nog glömma. Såvida det inte är något problem med spillavloppet.

Men, med tanke på senaste veckans regn så är det förmodligen dagvatten eller dränering som är problem. Alltså antingen stuprännor, dagvattenbrunnar på tomt eller så är det då högt vattenstånd i marken och en dränering (som alltså ska funka som ett bräddavlopp runt huset) som inte gör sitt jobb. Dessa ledningar ska inte vara ihopkopplade då de har helt olika funktion. Dessa kan vara ihopkopplade via brunn längre bort från hus och mynna gemensamt i tex en stenkista eller dike.

Fattar inte riktigt 1:a bilden. Ser ut som en inspektionssbrunn 110 som inte är alltför gammal som sitter i någon slags galvat kulvertrör? Det är jättesvårt att göra en bedömning på bilder när man inte får ett sammanhang. Står det vatten nu på källargolv så skulle jag nog tipsa om att först hyra/låna en pump och ha på plats då det ser ut att fortsätta regna innan du får fuktskador. (om det riskeras).

Jag sätter fingret i luften och tippar på en mättad, dysfunktionell stenkista . Men det går inte att bedöma efter info. Eller har du kommunalt V/A?
//
Eget V/A
Känslan är att det troligen är stuprören som inte leder bort vattnet tillräckligt långt från huset.
Har gjort nu så att det rinner iväg längre bort.

Själva röret är säkerligen en inspektionsbrunn av något slag. Frågan är vad man kan inspektera?
Ska luska vidare under dagen.
Tack
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.