D
Hur undviker man tillväxt av legionellabakterien?

Har en tank på 3m3, ytligt nedgrävd men i norrläge. Kan inte tänka mig att vattnet i tanken blir varmare än 10-15 grader.

Från tanken går slang till pump i krypgrund. Blir aldrig varmare än 15 grader i krypgrunden.

Från pumpen i krypgrunden går nedgrävd slang till utkastare. Förutom sista biten till utkastaren lär tempen på vattnet aldrig gå över 15-20 grader.

Från utkastaren (och då även strax före) går slangar, vvb, dusch i fria luften. Varma sommardagar lär tempen i den delen av systemet kunna bli både 30 och 40 grader.

Hur undviker jag legionella?


Som jag ser det finns det några alternativ att minimera risken.

1) Skita i hela idén med utedusch.

2) Tömma systemet (vvb, dusch) som sitter efter utkastaren.

Vad finns det för andra lösningar?
 
wildeside
Under ca 20 grader är bakterierna vilande.
Alla fritidsbåtar modell större/ och fartyg har vatten i tankar och det är inga problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
Sant men båtarnas tankar ligger under vattenlinjen och pumparna brukar var sådana som hämtar vattnet i tanken vid tryck, dvs inget stående vatten i systemen.

Dessutom kan man tänka sig att en del har någon form av cirkulation, tex med en cirkulationspump.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Sant men båtarnas tankar ligger under vattenlinjen och pumparna brukar var sådana som hämtar vattnet i tanken vid tryck, dvs inget stående vatten i systemen.

Dessutom kan man tänka sig att en del har någon form av cirkulation, tex med en cirkulationspump.
Förra sommaren va det 23-25 grader varmt i sjön=samma temp i vattentank.
Stillastående vatten finns i tankar och slangar.
Cirkulationspump har iaf inte jag sett i någon fritids båt eller dom mindre fartygen jag jobbat på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Jag är inte heller överdrivet rädd för legionella men att det skulle vara en ickefråga för en utedusch med tank kan jag inte riktigt hålla med om.

skillnaden mot båtar kan ju dessutom vara att mitt vatten i tanken är regnvatten samt vatten från pumpbrunnar. I båtar är det färskvatten. Det lär spela in eftersom legionellabakterien finns naturligt i jorden.
 
wildeside
D Derbyboy skrev:
Jag är inte heller överdrivet rädd för legionella men att det skulle vara en ickefråga för en utedusch med tank kan jag inte riktigt hålla med om.

skillnaden mot båtar kan ju dessutom vara att mitt vatten i tanken är regnvatten samt vatten från pumpbrunnar. I båtar är det färskvatten. Det lär spela in eftersom legionellabakterien finns naturligt i jorden.
Hmm nu skrev du inte vad för vatten tanken va fylld med, har haft en liknande lösning med en IBC tank i en container den fyllde jag iof med kranvatten som jag hämta med ett släp som jag ställde en IBC tank på.
Kommer ihåg när man va en liten parvel, att vi tvätta oss i vatten från regnvatten tunnor när vi va ute på farbrorns sommarstuga och ingen som jag vet eller har hört blev sjuk av det.
 
D
Jag har också badat i regntunnor som liten. Riktigt otrevliga tunnor med pollen, barr osv och jag blev inte heller sjuk. Men anektotbevisning kan jag inte luta mig emot när jag har ett garantansvar för egna barn.
 
wildeside wildeside skrev:
Hmm nu skrev du inte vad för vatten tanken va fylld med, har haft en liknande lösning med en IBC tank i en container den fyllde jag iof med kranvatten som jag hämta med ett släp som jag ställde en IBC tank på.
Kommer ihåg när man va en liten parvel, att vi tvätta oss i vatten från regnvatten tunnor när vi va ute på farbrorns sommarstuga och ingen som jag vet eller har hört blev sjuk av det.
Du riskerar inte att få legionella genom att blaska av dig i vatten som innehåller legionellabakterier. Det är först om du andas in finfördelade vattendroppar, så att de kommer ner i lungorna, som du löper riska att smittas. Med andra ord så uppstår risken just vid duschar etc.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
FHM skriver:

Dokumenttext som varnar för hög risk för legionellabakterietillväxt vid låg vattenomsättning och temperaturer mellan 20-45°C.

Myndigheten menar att det är hög risk, alltså inte ens bara ”risk” eller ”måttlig risk” utan till och med en hög risk. Vad innebär det? 1/2 1/5 1/20
 
wildeside
M Modig skrev:
Du riskerar inte att få legionella genom att blaska av dig i vatten som innehåller legionellabakterier. Det är först om du andas in finfördelade vattendroppar, så att de kommer ner i lungorna, som du löper riska att smittas. Med andra ord så uppstår risken just vid duschar etc.
Ehh jag va väl ganska livlig som barn och plaska nog omkring med vattnet en aning mer än bara sköljde av mej vad jag kommer ihå så blev det nog en o annan kallsup med när man skulle spruta vatten med munnen.
Livet va enklare i mångt och mycket förr (inte allt), allt va inte livsfarligt iof levde man inte lika länge förr i tiden men man slapp att oroa sej för allt.
 
D
Menar du alltså på fullaste allvar att eftersom du inte blev sjuk som barn så är det riskfritt att duscha med vatten som stått stilla i en tank?
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
wildeside
D Derbyboy skrev:
Menar du alltså på fullaste allvar att eftersom du inte blev sjuk som barn så är det riskfritt att duscha med vatten som stått stilla i en tank?
Riskfritt eller inte det får var och en avgöra från sina egna förutsättńingar. Men för min egen del så finns det mer påtagliga faror i livet. För min nyfikenhets skull måste jag googla på hur många som råkar ut för legionella per år. Ska ta det när jag kommer hem. Kom på en sak jag duschar i båten varje helg när jag är ute med den och inte där heller råkat ut för legionella. Jag kanske har haft tur
 
D
Som sagt, förhoppningsvis tankar du färskvatten i båten.

Det är ju som alltid, man får räkna risk mot pengar och arbetsinsats.
 
wildeside
Färskvatten iof men inte alltid kommunalt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.