Hur ser det ut kring regelverk/fackmannamässigt kring Vattenutkast? Jag har försökt hitta fram information om det men hittar ingenting.

Vi har ett nybyggt hus, som först var tänkt att ha tillhörande carport. Några månader in fick vi tillvalet att ha garage istället. De första husen som byggdes har vattenutkastaren i garaget, men de sista husen har det utanpå garaget i fasaden. När jag pratar med entreprenören menar denne på att de har gjort ett tillval på några tusen för att få den på utsidan. När jag pratar med grannarna visar det sig att de inte betalat något alls.

Min fråga är då, hur det regelverket ut? Har jag rätt till att klaga och tjata?

Är garaget redan byggt? Annars fundera på vatten och avlopp i garaget. Det kan vara bra för att kunna tvätta bilen och annat smutsigt. En rostfri utslags-ho och avloppet kan kopplas till en stenkista dit oftast dagvattnet kopplas. På utsidan fasaden sätter man en utkastare till trädgårdsslangen. Glöm inte hur garaget ska värmas när det har vatten installerat.

J Josth skrev:
Är garaget redan byggt? Annars fundera på vatten och avlopp i garaget. Det kan vara bra för att kunna tvätta bilen och annat smutsigt. En rostfri utslags-ho och avloppet kan kopplas till en stenkista dit oftast dagvattnet kopplas. På utsidan fasaden sätter man en utkastare till trädgårdsslangen. Glöm inte hur garaget ska värmas när det har vatten installerat.
Det är redan byggt. Det är en vanlig platta och isolering. Inget avlopp eller ränna för vatten att försvinna. Stuprören går ner i marken till dagvattnet. Det enda jag inte tycker om är just att ha vattenutkastaren i garaget. Vattnet har ingenstans att försvinna och det rinner vatten varje gång man stänger av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.