Hej,
Håller på att koppla in köksblandare och diskmaskinsavstängning (elektronisk variant Ikea Knycklan bild nr 1).
Enligt instruktionerna så ska en liten sil med packning vara mellan kulventilen (bild nr2, inkommande vatten och inloppet i diskmaskinsavstängningen (bild nr3).

Vid ett första försök blev det inte tätt trots att det tog emot när jag drog åt och funderar på om jag tänker rätt?
Är det vvs-lin och gängpasta som gäller annars för att få det tätt?

Anslutningslangarna som följde med köksblandaren ser ut som bild nr 4 och passade direkt på kulventil (varmvatten) och utloppet för diskmaskinsavstängningen, har dragit åt lite löst med skiftnyckel men borde jag använt vvs-lin och gängpasta, hur brukar man göra?

Bild nr1
Installation av elektronisk diskmaskinsavstängning och anslutningar under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild nr 2
Närbild på en anslutning av en köksblandare med en synlig sil och packning vid gängningen.
Skapa konto

Bild nr 3
Närbild på en oansluten Ikea Knycklan elektronisk diskmaskinsavstängning med synliga gängor och anslutningar.
Skapa konto

Bild nr4
Anslutningsslangar för köksblandare och diskmaskin med metallflätning och kopplingar.
Skapa konto

Har insett att felet beror på att kulventilerna är koniska vid gängan och därför inte passar på de plana anslutningsslangarna med lekande mutter G3/8. Bilden längst ner till vänster visar precis det jag gjorde fel.

Illustration av felaktig montering av en kulventil med konisk gänga på en plan anslutningsslang.
Skapa konto

Så frågan är nu vad som är lättast att göra?
Adapter från konisk till plan finns det? eller måste jag dit med klämring till en rörstump för att övergå till plan med ytterligare en adapter? Eller finns det ett bättre alternativ?

Redigerat:
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Köp inte planadaptern! Silen går inte ner i denna
Jag gjorde det misstaget. Fick köpa en 15 invändig till 15R adapter. Ska se om jag hittar den på hornbach hemsida.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för alla svaren, underlättar mkt.

Jajamen, Vatette var märkt på baksidan.
Mätte den till 16,4mm, den yttre gängan.
Anslutningslang vv och inloppet för diskmaskinsavs. kv (bild3 i första inlägget) har inre gänga 15mm.

Alternativet med nippel känns lättast, undviker helst att byta kulventilerna. Och som du skriver Johanox1 så behöver ju silen få plats, så nippeln du länkade till https://www.hornbach.se/shop/Nippel-3419-R15-1986926/5109368/artikel-detaljer.html verkar ju vara smidigt

Men såg tabellen från rinkabyrör och blev osäker när man tittar på dimensionerna 10 och 15, men det är kanske röret som avses där?
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Samt denna bild från instruktionerna så skriver de R10 inom parantes..
Instruktionsbild för anslutning av rörsystem med märkningar för gängstorlekar R10 och R20.
Skapa konto

Är det så att R betyder olika här så att R15 för nippeln som länkas är gängan och R10 på bilden är rörets dimension?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.