Finns det någon här som har erfarenhet av "ACT Natural" reningsverk från Alnarp Cleanwater?
http://www.alnarpcleanwater.se/
Vi är ett grannskap med elva fastigheter som ska bygga avlopp i ett naturkänsligt område nära mälaren.
Vi har tittat på traditionella miniverk från Baga och Topas m.fl. men tycker inte att dessa är tillräckliga för våra behov ;)
ACT däremot använder en helt annan teknik utvecklad av forskare på SLU i Alnarp och som tilltalar oss.
Nu söker vi efter erfarenheter från andra som funderar i samma banor.

Allt gott!
Sekreteraren i Gränsstigens avloppsförening

Jag är också intresserad av andras erfarenhet av ACT Natural. Hur gick det, Rackarberg, blev det någon installation?

Vi valde inte ACT Natural. Mest pga att det krävde ett fosforreningssteg av typen polonitefilter som vi såg som en i långa loppet dyr lösning om än kanske mer naturlig än fosforfällning. Vi vågade heller inte lita på att anläggningen skulle bli godkänd av miljökontoret vid kommunen så här långt norrut inom rimlig tid, det har dock visat sig att kommunen senare har godkänt en närliggande anläggning med ACT Natural. En värre tidsbroms för oss har varit lantmäteriet i kommunen som verkar ha havererat vilket har medfört att vi inte har kunnat sätta skopan i jorden ännu efter två och ett halvt år.
ACT Natural visade sig också bara finnas i versioner för två eller fyra hushåll.

Vi valde i stället ett verk från Topas Vatten som också använder biologisk rening i ett av fyra reningssteg om än inte i formen av en växtplantering, utan en mer traditionell biosoppa. Detta verk beräknar vi kommer att bli billigare i drift över tid. Men det återstår att se. Det innehåller hur som helst betydligt mer "teknik" än i ACT Natural som ju mest består av växter och polonite.
http://www.topasvatten.se/

Rackarberg

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Lyfter denna tråd! Vi tittar också på att anlägga ACT Bioreningsverk från Alnarp Cleanwater. Finns det nu någon som har erfarenheter eller vill kommentera?

Rackarberg, varför blir Topas reningsverk billigare över tiden?

R rsa skrev:
Lyfter denna tråd! Vi tittar också på att anlägga ACT Bioreningsverk från Alnarp Cleanwater. Finns det nu någon som har erfarenheter eller vill kommentera?

Rackarberg, varför blir Topas reningsverk billigare över tiden?
ATC lösning är en så kallad prefabricerad lösning för avloppsvattenrening (BDT+ WC)
Lösningen faller således under den harmonierade byggproduktsstandarden EN12566-3
dvs. lösningen måste typgodkännas av ackrediterat institut för att få säljas.
I min kommun så väljer de att inte godkänna lösningen innan de kan visa på en prestandadeklaration enligt EN12566-3. vilket är helt korrekt bedömning.
Rent krasst kan man som fastighetsägare bli tvungen att byta system för man inte följer standard, allt enligt EU direktiv.. dock inte så troligt att man råkar ut för det.. men än dock bra att ha med sig inför val av system

kika på www.mrv.nu för certifierade lösningar som kan passa er.

En EN12566-3 certifiering av ett reningsverk är en standard som ska genomföras på ackrediterade, oberoende provtagningsinstitut. Som jag förstår det görs det av SP (Sveriges
Tekniska Forskningsinstitut) och det är JTI (institutet för jordbruks och miljöteknik) som genomför själva provningen.

Alnarp ACT är, enligt dem, testat av JIT och det betyder väl att de är certifierade enligt EN12566-3?

Hos MRV finns, som jag kan se, bara ett fåtal av alla tillgängliga certifierade reningsverk som säljs i Sverige.

• Gilla
Hämta
  • Laddar…
Claes Sörmland
MRV är en svensk branschorganisation med ett ganska begränsat antal medlemmar så de ger inte någon översikt om vad som finns EU-marknaden. Organisationens syfte är ju just att skydda medlemsföretagen. D v s de jobbar för ökande regelbörda på nationell nivå - ett beprövat sätt att hålla konkurrenterna stången. Medlemmar:

Klaro Sverige AB
AB Evergreen Solutions
Conclean AB
Skandinavisk Ecotech AB SEAB
Bra Miljöteknik Sverige AB
Tranås Cementvarufabrik AB
Leif Åhl Verkstad Aktiebolag
Svensk Avloppsrening AB
Starka Betongindustrier KB

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag väcker denna tråd igen eftersom jag funderar på att anlägga en Anläggning. Någon som använt det och vill berätta hur det fungerat? Jag funderar också om det finns någon direkt konkurrent till Alnarp, tekniken verkar enkel men de tar rejält betalt. Visst ska företag tjäna pengar men här rör det sig om uppemot 150.000 för en anläggning till ett ensamt hushåll.

D David B skrev:
Hej!

Jag väcker denna tråd igen eftersom jag funderar på att anlägga en Anläggning. Någon som använt det och vill berätta hur det fungerat? Jag funderar också om det finns någon direkt konkurrent till Alnarp, tekniken verkar enkel men de tar rejält betalt. Visst ska företag tjäna pengar men här rör det sig om uppemot 150.000 för en anläggning till ett ensamt hushåll.
Hej har david b valt alnarp?
Funderat på det också men kostar nu 170.000 kr
Finns det alternativ till alnarp?
Hörde om något som hette Mälaren 6 och mäklaren 12
Också biologiska reningsverk?
Någon som vet något

Nej det blev ett mrv.

Hej!
Jag är också intresserad av mer information av någon som använt Alnarp Cleanwaters ACT-system ett tag!
Vad är dina erfarenheter?
Vilken service har krävts?
Har du haft fosforrening?
Vad blev totalkostnaden?

Tack på förhand?

Hej
Har ägnat det senare året till att kolla på avlopps anläggning till min fastighet i trelleborg Där kommunen har extra hög skyddsnivå pga närhet till havet.
Har kollat in minireningsverk. En stor skara.
Det ena mer fantastiskt än nästa.
Alla sa deras minireningsverk renar bäst...?

Samtliga med service avtal.
Alltifrån 4.500 kr per år upp till 9.000 kr per år. Plus den obligatoriska slamtömningen som i min kommun kostar 2.500 kr.
Det blir mycket pengar. Efter mycket forskade så har nu faktiskt beställt en anläggning från just alnarp.
Helt biologisk rening.
Utan dyra serviceavtal.
Så lugnt i kropp och själ just nu.
Ska bara innan semestern försöka hitta någon med grävmaskin som kan gräva ner det till mig i trelleborg.

• Gilla
Glada Snickarn
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Har ägnat det senare året till att kolla på avlopps anläggning till min fastighet i trelleborg Där kommunen har extra hög skyddsnivå pga närhet till havet.
Har kollat in minireningsverk. En stor skara.
Det ena mer fantastiskt än nästa.
Alla sa deras minireningsverk renar bäst...?

Samtliga med service avtal.
Alltifrån 4.500 kr per år upp till 9.000 kr per år. Plus den obligatoriska slamtömningen som i min kommun kostar 2.500 kr.
Det blir mycket pengar. Efter mycket forskade så har nu faktiskt beställt en anläggning från just alnarp.
Helt biologisk rening.
Utan dyra serviceavtal.
Så lugnt i kropp och själ just nu.
Ska bara innan semestern försöka hitta någon med grävmaskin som kan gräva ner det till mig i trelleborg.
Vad landade priset på förutom gräv?
Mellan tummen och pekfingret, vad räknar du med att grävningen kommer att landa på?

Har ett Alnarp Cleanwater verk med grannen.
Gjorde jobbet 2019.
InterAct med pumpbrunn och frakt ca 85Tkr
Ingen service kostnad krävs. Därav valet av detta mini reningsverk.
Vi hade inget krav på hög skydds nivå, vi fick rekomendationen att ha ett efterpolering steg efter verket ca 20m , samt att vi behöll våra 3 kammar brunnar.
Grävde allt själv.
Tot kostnad ca 100tkr/2 ca 50Tkr/fastighet.

• Gilla
Mag Björklund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.