7 450 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
Komplettera med elektrisk varmvattenberedare.
Ah, det var visst esbes art nr.R raindance skrev:Jag har studerat värmerören lite mer. Det är endast i pannrummet det är 22 mm. Sedan övergår det till 15 mm förutom på ett ställe där det fortfarande var kvar en bit galvat rör med 21 mm yd. Blir det något problem om jag kopplar in en elberedare med 15 mm anslutningar när det är 22 mm rör i pannrummet? Och vilken dimension på blandningsventil är lämplig i detta fall? (15 mm elberedare och 22 mm rör i pannrummet.)
PS Jag gjorde en sökning på Rsk 32100800 men fick inte fram något. Vad är Rsk 32100800?
https://esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Jag skulle nog säga att det inte spelar någon roll vilken blandningsventil du tar på denna sida, om det är gjort för 1 dusch. Är det tänkt att flera ska duscha samtidigt eller om du har långa ledningar, dåligt tryck eller liknande, så kan du ju gå upp till nån av ventilerna på sidan som har kvs värden över 3 m3/h (tror de får namn på 5xx).
Det är ju ganska enkelt att välja en modell med kläm anslutningar, t.ex. VTA323. Minsta varianten, kläm 15mm får ett tryckfall på 0,36 bar vid 12 l/min. Mindre än så bör du inte välja, för då kanske det blir dåligt flöde I duschen. Art nr 31102700.
Jag hade nog kört på 15 eller 18mm rör (beroende på hur långt och hur många tappställen som ska servas). Om man ska köra på 18mm så är det nog enklast att fixa en övergång från 15 till 18 vid beredaren, och ra på en vta 323 för 18mm rör.
Men du kanske ska ha en säkerhetsventil, och en avstängningsventil eller liknande, och då kanske det är bättre att välja en blandingsventil som direkt är anpassad för rörgäng istället. Vta 323, art 31103200 t.ex.
Rören är 22 mm i pannrummet som sedan övergår i 15 mm rör på två ställen. Dels till badrum och dels till kök och WC/dusch. Som jag förstått det räcker det med 15 mm elberedare och rör för två samtidiga duschar men att blandaren måste vara av typen VTA 523 vid två samtidiga duschar.. Det verkar som VTA 523 inte finns med mindre röranslutning än 22 mm.
Den befintliga kombinerade säkerhetsventilen/blandaren heter LK 540. Det hade varit intressant att veta vilket kvs värde den. Jag har frågat LK utan någon respons. Någon som vet vilket kvs-värde LK 540 har?
Den befintliga kombinerade säkerhetsventilen/blandaren heter LK 540. Det hade varit intressant att veta vilket kvs värde den. Jag har frågat LK utan någon respons. Någon som vet vilket kvs-värde LK 540 har?
Är det någon nackdel att koppla säkerhetsventilen före ackberedaren så att det blir som den ursprungliga kopplingen och även enligt ritningen i länken? Dvs först säkerhetsventil och sedan ackberedare och elberedare. Eller är det bättre att använda två säkerhetsventiler - som sitter både före och mellan beredarna?R roke skrev:
(https://www.bauhaus.se/media/pdf/3241570A.pdf)
du kan ha den första, så länge det inte är några ventiler på vägen.R raindance skrev:Är det någon nackdel att koppla säkerhetsventilen före ackberedaren så att det blir som den ursprungliga kopplingen och även enligt ritningen i länken? Dvs först säkerhetsventil och sedan ackberedare och elberedare. Eller är det bättre att använda två säkerhetsventiler - som sitter både före och mellan beredarna?
([länk])
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera fjärrvärme med en LLVP
Värmepumpar -
Komplettera bergvärme med varmvattenberedare
Värme allmänt -
Hur seriekoppla elektrisk varmvattenberedare med ackumulatorberedare?
Vatten & Avlopp -
Ny bergvärmepump eller komplettera med varmvattenberedare?
Värmepumpar -
Re: Oljepanna + Elektrisk varmvattenberedare?
Värme allmänt