Hej alla kunniga! Har köpt ny tvättmaskin inkl installation av Elgiganten. Fick nu en uppmaning om att gå igenom vad som behövs inför leveransen och det ”skall finnas en fungerande avstängningsventil med manöveranordning (t ex ballofix)” för att de ska kunna montera. Mina rör ser ut som på bilden, jag ser ingen avstängningsventil på dem? Och jag hittar ingen avstängningsventil/kran någonstans i lägenheten. Någon som har bostadsrätt eller som kan rådge mig vad som krävs? Mycket tacksam!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Om det inte finns avstängningsmöjligheter av vatten i lägenheten behöver vattnet stängas av centralt, om det inte finns vattenmätare med avstängning separat för varje lägenhet, för att kunna montera en Ballofix. Det vill installatören troligen slippa när de kommer eftersom man behöver meddela övriga boenden i god tid innan man stänger av. Eventuellt kommer boende inte åt huvudkranen själva i fastigheten. En avstängningsmöjlighet av vattnet till tvättmaskinen är också bra att ha när man reser bort t.ex.
Men eftersom det ser ut som att det redan finns en tvättmaskin på plats bör det finnas avstängning redan.
Men eftersom det ser ut som att det redan finns en tvättmaskin på plats bör det finnas avstängning redan.
OK. Tack för svar!!imported_Benno skrev:
Om det inte finns avstängningsmöjligheter av vatten i lägenheten behöver vattnet stängas av centralt, om det inte finns vattenmätare med avstängning separat för varje lägenhet, för att kunna montera en Ballofix. Det vill installatören troligen slippa när de kommer eftersom man behöver meddela övriga boenden i god tid innan man stänger av. Eventuellt kommer boende inte åt huvudkranen själva i fastigheten. En avstängningsmöjlighet av vattnet till tvättmaskinen är också bra att ha när man reser bort t.ex.
Klicka här för att svara