Jag har ett hus med vedpanna/ackumulatortank och inbyggd varmvattenberedare i ackumulatortanken. Skulle det gå att koppla in en elektrisk varmvattenberedare i serie med den inbyggda varmvattenberedaren i ackumulatortanken? Då skulle jag inte behöva elda på sommaren och istället kunna slå på de elektriska varmvattenberedaren.

Jag funderar på en NEMI V-100L som inte är så dyr. Det står att den är för fritidshus. Är det något annat än vattenvolymen som skulle kunna göra att den inte passar i ett permanenthus? Huset ligger i södra dalarna..
 
Hej. Jag ser inga problem med din föreslagna lösning. Jag har kopplat en 100 liters elberedare i serie efter min ackumlatortanksberedning.
Jag har min elberedare påslagen hela tiden på 65 gr. Då har jag alltid tillgång till minst 100 liter legionellafritt tappvarmvatten. Eldar jag i pannan så matas elberedaren med förvärmt vatten vid tappning. Jag tycker lösningen är bekväm och funkar bra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja det kanske är säkrast att elberedaren alltid är tillslagen. Det står att årsförbrukningen är 1440 kWh vilket inte blir så farligt varje månad. Men det är klart man vet inte hur elpriserna blir i framtiden med nuvarande politiskt etablissemang. Det borde i alla fall minska elförbrukningen lite när man duschar och fyller på elberedaren med förvärmt vatten från accumulatortanksberedaren. Det kanske blir risk för legionella om man kopplar elberedaren före ackumulatortanksberedaren om man inte eldar?
 
B
Jag körde så i ca 12-13 år, fast jag hade en 50l beredare. Alltså acktank först, beredare sen.

Jag hade snålkopplat den så att beredaren alltid var av om tempen I acktanken var över 50C. Legionella bildas långsamt, vp finns många som kör strax över 40C och kanske var 14:e dag kör upp till 65.

Legionella är ju för övrigt farligt för små barn och äldre, eller personer med nedsatt immunförsvar. Så är det ingen i huset som tillhör den gruppen skulle jag inte vara så orolig för att ibland ligga i temperatuområden som Legionella trivs i.
 
  • Gilla
E-L J
  • Laddar…
Var du tvungen att spola 50 liter innan du fick varmvatten när elberedaren var frånslagen?
 
B
Nej, tempen faller ju sakta i beredaren, och den fylls ju på med mer än 50C på inkommande, så det var inget problem med kallt vatten i beredaren och långa spoltider.

Hade även en blandningsventil på beredaren som blandade "varmt" vatten från beredaren med "kallt" vatten från acktanken, som gjorde att man fick bra temp till duschen i alla fall.
 
Det var alltså kopplat som för en vanlig elberedare med blandnings/säkerhets-ventil men inkommande kallvatten till säkerhetsventilen kommer från ackumulatortanksberedaren istället? Det blir inte för varmt vatten vid vissa tidpunkter när båda beredarna har varit igång närtid? Hur stängde du av elberedaren? Med anliggningstermostat och kontaktor/relä? Var monterade du termostaten som stängde av elberedaren när temperaturen var över 50 grader i acktanken? Eller jag kanske kan utnyttja någon befintlig termostat?
 
B
B BSOD skrev:
Nej, tempen faller ju sakta i beredaren, och den fylls ju på med mer än 50C på inkommande, så det var inget problem med kallt vatten i beredaren och långa spoltider.

Hade även en blandningsventil på beredaren som blandade "varmt" vatten från beredaren med "kallt" vatten från acktanken, som gjorde att man fick bra temp till duschen i alla fall.
här gäller det bara att byta ut blandningsventilen som ingår i vanliga beredare till en som reglerar på båda "kalla" och varma sidan, tex: https://esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520

då kommer den helt sluta ta från el-vvb så fort det kommer tillräckligt varmt i "kalla".

De som ingår reglar oftast bara på kalla sidan, dvs, det kan inte bli mer än 50% "kallt", vilket du inte vill...

funkar kanon som spetsberedare
 
B
Ja, jag tror du uppfattat kopplingsprincipen rätt. Jag hade inga problem med att det blev för varmt. Blandningsventil esbe typ ovan, kanske inte exakt samma modell men det var en esbe och den såg i alla fall likadan ut.

Gäller bara att tänka till med backventiler och säkerhetsventil, så man inte skapar ett problem.

Jag hade lite elprylar som låg från ett annat projekt, återanvände en anliggningstermostat (https://www.rinkabyror.se/artikel/anliggningstermostat/), en gammal kapsling och ett relä. Så kostnaden var nära 0 för att få till funktionen.

Anliggninstermostaten satte jag på utgående vv rör från acktanken.

Såg för övrigt att termostaten ovan var godkänd för 16A så det är inte säkert att ett relä emellan behövs.

Kopplingsprincipen rörmässigt sparar många kWh om acktanken eldas periodisk. Jag spetsade mellan 30 och 100kWh el per månad, lite beroende på hur man eldade. 4 i familjen varav 3 duschar länge. Den extra finessen med att stänga av beredaren när acktanken var varm sparade inte så mycket, jag tror jag fick det till ca 1-2kWh/dygn - som snitt på 1 månad. Det är svårt att replikera både eldningsmönster samt duscha normalt i en månad. Det är en osäker siffra.

Det är nog tveksamt om det är lönsamt med den elkopplingen, men jag hade nästan allt material hemma, och anlitade ingen elektriker, så kostnaden var låg. Exakt hur mycket man sparar beror väl på hur dåligt isolerad beredaren är, hur man ställer blandningstermostaten med mera.
 
B
R raindance skrev:
För denna står det att säkerhetsventil medföljer men inte blandningsventil. Det kanske skulle vara bra när jag ska ha en annan typ av blandningsventil..
[länk]

Men det verkar konstigt att de samtidigt rekommenderar säkerhetsventil med blandningsventil som tillbehör när det står att det ingår säkerhetsventil?
[länk]

Ska du ha en för 22mm rör? Då ska du
Gå upp
På en större 520-serien, så du inte får så stort tryckfall vid stort uttag.
 
Varför kopplar ni inte acctanken och beredaren parallelt, men en omkopplare innan allt går ut till vv-ledningen?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför kopplar ni inte acctanken och beredaren parallelt, men en omkopplare innan allt går ut till vv-ledningen?
Jag föredrar seriekoppling eftersom det eliminerar risken av stillastående vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.