Behöver gräva fram och byta några golvbrunnar i källaren, och tänkte att jag passar på att samtidigt byta avloppsrören.
Precis när jag började känna mig lite självsäker med bilningsarbetet så körde jag fast spettet och fick inte upp det igen. Borstade bort den lösa betongen och upptäckte att jag lyckats kila in spettet bakom ett vattenrör som låg ingjutet i plattan...

Precis när jag började känna mig lite självsäker med bilningsarbetet så körde jag fast spettet och fick inte upp det igen. Borstade bort den lösa betongen och upptäckte att jag lyckats kila in spettet bakom ett vattenrör som låg ingjutet i plattan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto

Jag fick loss spettet med hjälp av lilla hammaren och, tack och lov, ingenting läcker ännu!
Men röret ser inte friskt ut. Vill nog inte gjuta in det så här.
Vad gör man nu?
Logga in
Skapa konto
Men röret ser inte friskt ut. Vill nog inte gjuta in det så här.
Logga in
Skapa konto
Vad gör man nu?
Tänker att du bilar upp ett större område sedan kapar den skadade biten och skarvar på nytt.
Är det radiator rör så är det helt okey, men är det vatten så är det inte godkänt men tänker att en skarv är bättre än en skada oavsett.
Vissa saker går inte alltid att göra helt efter boken.
Som du säkert förstår så är jag inte röris, men såhär hade jag gjort.
Är det radiator rör så är det helt okey, men är det vatten så är det inte godkänt men tänker att en skarv är bättre än en skada oavsett.
Vissa saker går inte alltid att göra helt efter boken.
Som du säkert förstår så är jag inte röris, men såhär hade jag gjort.
Usch då. Jag hade hoppas på en lokal reparation här i hålet.B BSOD skrev:
Annars måste jag luska ut var röret kommer in och vart det tar vägen. Hypotesen just nu är att det matar toaletten i badrummet bredvid - det ligger i rätt riktning, och det går iaf inget varmvatten i röret.
Du kan inte skarva vattenrör dolt, inte OK. Går det hela vägen in till badrummet i betongen kan det vara besvärligt att byta eller få till inspektionslucka vid skarv utan att göra åverkan i badrummet.
Är det helt och bara lite klämt lär det inte spela någon roll om du gjuter igen det där.
Är det helt och bara lite klämt lär det inte spela någon roll om du gjuter igen det där.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Är det ett äldre järnrör så skulle jag inte oroa mig särskilt mycket. Hade det varit dåligt med gods i det så hade det nog börjat läcka. Nu är det bara deformerat vilket knappast påverkar nåt.
Röret tycks vara för värmeslingan, så vi gjorde en plan med rörmokaren. Frigjorde lite mer utrymme runt röret för att kunna göra en bra skarv. Vi byter den gamla golvbrunnen och de blottlagda avloppsrören*. Vi förenklar också golvbrunnsituationen något genom att låta det inkommande röret (vänster) ansluta direkt till stammen istället för att gå in i golvbrunnen först.
Så nu väntar vi bara på att röris får någon timme över för oss igen.
* ursprungligen så var planen att vi skulle byta hela avloppsröret iom att vi tar upp golvbrunnen. Men förutom de delar jag som jag spräckt av oförsiktighet så är rören i rejäl plast och riktigt bra skick. Verkar inte finnas någon anledning att bila upp mer än nödvändigt alltså.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så nu väntar vi bara på att röris får någon timme över för oss igen.
* ursprungligen så var planen att vi skulle byta hela avloppsröret iom att vi tar upp golvbrunnen. Men förutom de delar jag som jag spräckt av oförsiktighet så är rören i rejäl plast och riktigt bra skick. Verkar inte finnas någon anledning att bila upp mer än nödvändigt alltså.
Äntligen fixat detta. Avlopp framdraget för vask / tvättmaskin, och så en ny golvbrunn för att det är bra att ha.
Gamla golvbrunnen var en *pjäs*
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gamla golvbrunnen var en *pjäs*
Logga in