Hej,
Flyttade in i ett hus med en vattenpump som verkar vara något ”trött” av åren. Djupet skall vara 85m, enligt förra ägaren, 8 eller 9 ringar, och riktigt rostiga stänger.
Pumpen går i timmar (försöker hålla den till 1,5 - 2 max paus för nedkylning mellan) och fyller på ca. 20 - 30 liter.
Fyllde på med tryckluft genom ventilen i toppen på tanken, till 3,2 bar vid 75% vatten nivå. Det gick bra ett tag dock senaste dagarna kan få en trekvart tank om dagen från vilken går att använda kanske hälften för att undvika hamna under min nivå på nivåröret.
Skulle behöva hjälp med att förstå vad kan detta bero på.
I min tanke finns några möjliga orsaker, eller en kombination av dessa;
1# vattenpumpen är sliten och har låg effekt, orkar inte
2# slam i rören/ brunn, systemet är från 1982, inte säkert att det blev rengjort nånsin
3# vattenbrist, dock på det djupet och en hel del regn under augusti och september
4# inställningar kanske? tryck finns fortfarande 3,2 bar, pumpen har inte gått tor, stängerna rostiga som dom är håller ihop pumpen.
Kort sagt, är det dags att bytta pump, eller går att få den att fungera, vad tycker ni?
Tack på förhand.

Har det gjorts några el-arbeten med risk för att fasföljden till pumpen ändrats?
Snurrar den baklänges pumpar den sämre.

/Höghus

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har du ejektorpump kan silen i ejektorn behöva rengöras.
Det kan behöva köpas ny ejektor då muttar till slangarna ärgat och går sönder vid demontering.

Men vilken typ av pump har du?
Galvad eller rostfri hydrofor?

Höghus Höghus skrev:
Har det gjorts några el-arbeten med risk för att fasföljden till pumpen ändrats?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Inte sen vi flyttade in, 8-9 veckor, och pumpen fungerade bra i början, gradvis försämring, och markant under senaste två veckorna.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det kan behöva köpas ny ejektor då muttar till slangarna ärgat och går sönder vid demontering.

Galvad hydrofor, pumpen är, om jag har förstått rätt, en ringpump, inte ejektor pump (enligt inlägg i en annan tråd), finns en bifogat bild på pumpen.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:

Hej
Det är en ringpump som jag tror (ser inte på bilden) har 2 slangar, en från pumpen ner till ejektorn och en upp från ejektorn in i pumpen.
När jag har haft samma symtom typ var 10e år så har jag dragit upp slangarna och rengjort silen i ejektorn och satt tillbaka allt och luftat och dragit igång systemet.

Hur ser det ut i brunnen?
Lyft på locket och fota och lägg tillbaka locket.

85m slang blir ju inte kul att dra upp...
Jag har ca 90m men har som tur är aldrig behövt dra upp den för inspektion.
Skulle det funka att backspola på något sätt?

/Höghus

Har det tagits några vattenprover på vattnet? För om det skulle visa sig att man helst skulle behöva vissa filter för att rena vattnet så kan en så där ejektorpump i vissa fall inte leverera tillräkligt flöde för att backspola vissa filter. Då är det bättre med en djupbrunnspump. Därför skulle jag inte kosta på den så mycket å isofall om det är aktuellt se över möjligheten att byta till en djupbrunnspump

Ser ut som att det är kopplat som självsugande installation (lilla ventilen i botten på pumpen)
Läs avsnittet om det och avsnittet om igångkörning i denna länk: https://www.emspump.se/pdf/1111.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.