1 655 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ejektor pump
Hej!
Har en ny pump och en ett år gammal ejektor i den nyspolade djupborrade brunnen.Brunnen är 35 m djup och slangarna hänger på ca 25 m djup. Bytte pump då den gamla var sönder.
Till problemet ; Fyllt alla slangar med vatten ,fyllt upp pumpen ,luftat pumpen i ca 10 timmar efter alla konstens regler men något vatten kommer inte upp till hydrofonen. När jag fyller upp vatten i pumpen så rinner det inta tillbaka ner i brunnen så inget ejektor problem? men det kluckar i pumpen när jag fyller. Vatten finns i brunnen!
Pumpen är en Altech 3fas.
Tacksam för hjälp, vi har lite PANIK här.
//Sören
Har en ny pump och en ett år gammal ejektor i den nyspolade djupborrade brunnen.Brunnen är 35 m djup och slangarna hänger på ca 25 m djup. Bytte pump då den gamla var sönder.
Till problemet ; Fyllt alla slangar med vatten ,fyllt upp pumpen ,luftat pumpen i ca 10 timmar efter alla konstens regler men något vatten kommer inte upp till hydrofonen. När jag fyller upp vatten i pumpen så rinner det inta tillbaka ner i brunnen så inget ejektor problem? men det kluckar i pumpen när jag fyller. Vatten finns i brunnen!
Pumpen är en Altech 3fas.
Tacksam för hjälp, vi har lite PANIK här.
//Sören
Medlem
· Västerbottens län
· 18 062 inlägg
Du måste ha en rejäl skvätt i hydroforen som ”startvatten ”
Ejektorn använder vatten för att pumpa upp vatten och då räcker det inte vad som finns i pumpen.
Protte
Ejektorn använder vatten för att pumpa upp vatten och då räcker det inte vad som finns i pumpen.
Protte
fick upp vatten men pumpen orkade inte pumpa upp mer än till 2,5 bar och tryckvakten skall stanna pumpen på 3.5 bar; Vad kan vara fel?
Luft i pumpen. Det kan lösa sig med ett gäng manuella start och stopp cykler.
ok men om det kommer upp vatten så är det luft som är problemet fortfarande?
Jag fick i alla fall det problemet med min pump när den tig tjuvluft. Men det var en grund brunn utan ejektor. Men det fastnar luft i pumpen så att den inte orkar ge fullt tryck. Om man stoppar pumpen kan luften stiga och lämna pumpen. Det kan vara värt att testa i alla fall.S sören karlsson3 skrev:
ok tack ska kolla det
Sorry för sena svaret! En skvätt vatten i hydrofonen så funkar det!!!! Tack för hjälpen
Klicka här för att svara