Jag har ett gammalt hus som numera endast används som fritidshus och där trycket på varmvattnet blivit riktigt dåligt i samtliga blandare. Direkt när man slår på varmvattnet så är det bra tryck några sekunder men sen blir det snabbt allt svagare varpå det kommer extremt lite varmvatten. Det är normalt tryck på kallvatten och samtliga blandare beter sig exakt lika. Värt att nämna är att jag flera gånger fått göra rent igensatta filter i mina blandare (men då har det såklart varit dåligt tryck både på varm och kallvatten...).
Kan det sitta något filter på inkommande vatten till pannan som satt igen? Eller någon ventil som kärvar? Eller har ni andra förslag?
Jag bifogar en bild på anslutningarna till pannan.
Tacksam för tips!

• Vattenanslutningar och rör på en varmvattenpanna i ett fritidshus, visande tecken på kalkavlagringar och potentiell igensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kalk i värmeväxlarn som stryper flödet. Kan lösas up med en svag sitronsyra, cirka 5%

R rasse123 skrev:
Kalk i värmeväxlarn som stryper flödet. Kan lösas up med en svag sitronsyra, cirka 5%
Tack, var/hur ska jag prova fylla på med citronsyra?

Uppdatering ifall ngn annan som har dålig koll på rör hittar tråden... skruvade först ur blandningsventilen och den såg inte igensatt ut. Lämnade den i lite mer öppet läge än innan.
Tog sen loss hela klumpen med övertrycksventil och ventilen som sitter i 45 grader i anslutning till övertrycksventilen. Skrapade, sköljde och försökte motionera upp ventilen och monterade ihop igen. Slog på vatten och eldade i pannan - Mkt bättre tryck i varmvattnet!

Vad är det som bygger upp trycket i varmvattnet? Har bergvärme själv men tycker det är lite dåligt sprutt på varmvattnet. Kallvattnet är det väl hydroforen som ger tryck åt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.