Hej.

Tänkte lägga en frostvaktkabel typ 0,5-1m i ett 50mm vattenlås till Aquatronens UV-filter.
Det är ett isolerat utrymme, ca 140mm i väggar, ev ett täcke runt själva UV-filtret.

Antingen sätter jag kabeln på termostat som slår till vid någon plusgrad.

Eller så får vattenlåset frysa och jag slår på kabeln via wifibrytare och tinar proppen vid behov, är det dumt?

Hur lång tid tar det att tína en ispropp med en kabel som ger 10W / meter.
Själva vattenlåset är ju bara ca 20cm, men kabeln något längre och värmer tomt rör och tom filterlåda.

Någon med erfarenhet eller någon bra ide?

Vanlig vattenlås tål inte frysning. Effekten och väntetiden hänger samman, så hur länge kan du vänta
Effekten som krävs beror ju också på hur kall isen är. När vi på jobbet tar ut saker som står i -80 tar de väldigt lång tid att Tina.

Redigerat:
Jag har ingen bra uppfattning om vad 5W gör över lite tid, men 10"/m skall ju hålla rör frostfria
Lantställe, är inte där så mycket på vintern, ett par dagars förvarning, räcker det?

B
Vattenlåset tål inte frysning, om det är ett vanligt vattenlås.

Termostat som slår till om utrymmet blir kallare än +4 c eller liknande borde ge minst förbrukning. Man behöver inte göra det mer avancerat än så.

Värmekabeln finns i självbegränsande också, så det borde inte gå åt så mycket el om det bara är nån meter som behövs. Routern till wifit kanske rentav drar mer, min drar 20W.

Korvbusier Korvbusier skrev:
Lantställe, är inte där så mycket på vintern
En helt annan lösning är att hälla glykol i vattenlåset när du åker därifrån och förväntar dig frost. Men finns det inget som kan frysa i "Aquatronens UV-filter", ingen koll på vad det egentligen är för typ av pryl.

Jodå, jag har koll på termostater och självreglerande kablar.
Detta är ett vattenlås som jag antingen bygger av avloppsrör eller köper från Aquatron (det är ok att frysa).
Varje gång jag spolar toan så skall det rinna genom vattenlåset, annars blir det lite problem...
Det sitter lite för knepigt till för att hälla glykol i.

Frågan nu var hur lång tid det tar att tina en liten ispropp med 5W. Det behöver göras kanske 3-4 gånger i stället för att ha kabeln påkopplad under 3 månader.

Om du kan spola (varmt) vatten samtidigt så borde det gå ganska fort att tina upp. Borde inte ta så lång tid innan det tinar nån mm runt kabeln så att vatten rinner igenom och gör resten av jobbet.

Korvbusier Korvbusier skrev:
Varje gång jag spolar toan så skall det rinna genom vattenlåset, annars blir det lite problem...
Jag måste missförstå för inte vill du väl spola bajs och toapapper genom ett externt vattenlås? Alltså externt i förhållande till det vattenlås som toastolen i sig själv är.

Det är bara kiss och spolvatten som går genom detta vattenlås.
Man kan väll fylla toastolens cistern med varmt vatten och spola ner det genom vattenlåset, men det blir lite bökigt..

Jag har en gamal frågetråd ungefär om detta... nu har jag byggt så att Aquatronlådan är upplyft från mark och isolerad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-av-aquatron-i-krypgrund.387555/#post-3825438

Det är halvfärdigt, det blir en en lucka för bajslådan och väggarna kommer att vara "demonterbara för service" av resten, inget man vill plocka ner inför en helg..

Enklast är som sagt en termostat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.