Har lite problem med min Cotech hydroforpump, den pumpar vatten men vill inte stanna när vattenflödet ut stryps. En sån pump ska väl bygga upp tryck i tanken å sedan stanna? Var dock många år sen pumpen användes senast så det första problemet va att manometern var sönderrostad å läckte så den fick ersättas med en plugg. Antog att det var fel på tryckbrytaren så jag rengjorde den å kollade så mekaniken i den fungerade. Men den vill fortfarande inte stanna. Vad är det för fel? Luft i tanken?
Om flödet ut är strypt å man bryter strömmen så blir det nåt högt lufttryck som skjuter bort bottenventilen från sugslangen.
Känns ju som att motorn inte borde orka om den bara står å pumpar hela tiden men det gör den. Så vad är det för fel? Vad ska jag göra? Orange svart våt-/torrdammsugare i hörn, sladdar, slangar, skitigt golv, märks ”Cotech”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange svart våt-/torrdammsugare i hörn, sladdar, slangar, skitigt golv, märks ”Cotech”.
Skapa konto

Kanske rackartyg i pumpen så den inte orkar få upp trycket, prova med att ställa ner frånslag på tryckströmbrytaren till ca 3 bar och sen jobba dig uppåt. Hur är montaget på på brytaren.

Ja det kan ju va en idé, har skaffat en manometer så jag kan se hur högt trycket blir

Hur ser den ut och hur är rören till den.

Komponent av ett fordon, möjligen en del av bränslesystemet eller kylsystemet, med slangar och elektriska kontakter.
Skapa konto

B
Innan man börjar justera på tryckbrytaren så bör man sätta dit en manometer så man vet vad det är för tryck.

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Ja jag har nu köpt en manometer så då ser jag hur högt trycket blir och varför pumpen inte stannar. Motorn blir inte överdrivet varm så den har nog inte hur högt tryck dom helst

B
Bra att du ordnat manometer. Hade en liknande från jula. När den blev gammal och sliten så sjönk maxtrycket ut från den.

Då fick man sänka frånslagstrycket. Och till slut byta ut den när funktionen blev för dålig.

Ja då kan jag prova det, trycket behöver inte va särskilt högt då den bara ska pumpa kylvatten till 3 st stensågar

Som sagt så va det länge sen den användes men den har aldrig använts i så stor omfattning då den bara användes till sommarvatten

• Gilla
orienterarn
  • Laddar…
Jag har plockat isär å rengjort hela brytaren så det problemet är undanröjt

OK hoppas att det rent i lilla hålet då, den läcker inte. börja nu med att ställa ner brytaren mot minus bra långt ner och prova. Inställning under locket, har för mig att finns märkning - och +

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.