Hej,

Borrade ny brunn för någon månad sedan och har just precis flyttat in. Vi känner att vattnet luktar illa. Det luktar lite svavel eller liknande. Det luktar mer när man spolar varmvatten, och jag tycker mig känna att doften minskar lite om man låter kranen stå på ett tag. Iaf när man spolar kallvatten.
Vattnet smakar jättebra.
Grannen som borrade kanske 50m bort säger sig har liknande problem. Vet dock inte om deras vatten luktar som vårat.

Någon som vet vad detta kan bero på? Vågar vi (vuxna) dricka det, eller kan det vara skadligt? Vi måste tyvärr vänta i 3 månader innan vi kan göra en vattenanalys så vi skulle gärna vilja använda vattnet innan dess. Till vår dotter hämtar vi dock kommunalt vatten under tiden.

Tack på förhand-
 
h2oro skrev:
Om du gör en sökning på "svavelväte" i forumet får du nyttiga tips som
[länk]
Själv skulle jag även komplettera med en vattennivåmätare.

Vilken nytta kommer din vattennivåmätare göra?

Är det inte bättre att skaffa en avluftare då svavelväte är ett lättflyktigt ämne och kommer försvinna med avluftning?
 
Svavelvätet kan man lätt få bort med att låta lite vatten som du pumpat upp rinna tillbaka i borrhålet. Det behövs bara ett flöde av några liter/timme. Ett annat sätt är att skaffa en liten kompressor som med hjälp av ett tidur under en par minuter, en eller två ggr per dygn, blåsea ner luft i hålet (till det djup som pumpen sitter på). Sedan finns det lite dyrare filter att montera, men det absolut enklaste och driftsäkraste är att låta lite vatten rinna tillbaka.
 
  • Gilla
dand
  • Laddar…
elmont skrev:
Svavelvätet kan man lätt få bort med att låta lite vatten som du pumpat upp rinna tillbaka i borrhålet. Det behövs bara ett flöde av några liter/timme. Ett annat sätt är att skaffa en liten kompressor som med hjälp av ett tidur under en par minuter, en eller två ggr per dygn, blåsea ner luft i hålet (till det djup som pumpen sitter på). Sedan finns det lite dyrare filter att montera, men det absolut enklaste och driftsäkraste är att låta lite vatten rinna tillbaka.
Hur gör man för att låta lite vatten rinna tillbaka i borrhålet?

Tack på förhand!
 
En slang tillbaka till brunnen, en kran med svagt flöde eller en magnentventil med ett tidur.
 
Har även sett en T-koppling nere i en brunn där man monterat en liten kran för att återleda litevatten. Men då hade man satt några brunnsringar och kapat foderröret en bit under markytan.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Eller så borrar man 1-2 små hål i slangen som finns i brunnen uppe vid toppen och sedan en backventil som förhindrar att pumpen startar och även att det blir luft i slangen.
Varje gång man pumpar så återförs lite vatten till brunnshålet via hålen och ger en luftning av vattnet.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
D Danne12345 skrev:
Hej,

Borrade ny brunn för någon månad sedan och har just precis flyttat in. Vi känner att vattnet luktar illa. Det luktar lite svavel eller liknande. Det luktar mer när man spolar varmvatten, och jag tycker mig känna att doften minskar lite om man låter kranen stå på ett tag. Iaf när man spolar kallvatten.
Vattnet smakar jättebra.
Grannen som borrade kanske 50m bort säger sig har liknande problem. Vet dock inte om deras vatten luktar som vårat.

Någon som vet vad detta kan bero på? Vågar vi (vuxna) dricka det, eller kan det vara skadligt? Vi måste tyvärr vänta i 3 månader innan vi kan göra en vattenanalys så vi skulle gärna vilja använda vattnet innan dess. Till vår dotter hämtar vi dock kommunalt vatten under tiden.

Tack på förhand-
Köp en Oxipress!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.