67 976 läst ·
22 svar
68k läst
22 svar
Hur effektiv är en avloppsrensare till högtryckstvätt?
Att spola med fallet som Nerre säger är ju det bästa alternativet. Dock när det gäller köksavlopp så ska du ha väldigt mycket tur om du hittar en spollucka som gör det möjligt att göra på det viset. Att få spolslangen att hitta rätt stick som går till köket från samlingsstammen är som att hitta en nål i en höstack mitt i natten.
Det du gör är att montera bort vatten låset under vasken och spolar därifrån. Problemet kan bli om det är väldigt tätt att det kommer tillbaka en del vatten genom öppningen du spolar ifrån innan du får hål på det och det kan rinna rätt väg så. att säga. Du kan ta ett vanligt 50 mm t-rör med lagom lång förlängning som du monterar i muffen under vasken. Sätt sedan en bit rör i själva t-delen och en hink efter det. Sedan matar du i spolslangen i den övre fria muffen av t-röret. När du nu spolar så kommer ev. vatten som kommer tillbaka rinna ut genom t-delen och ner i hinken som du då kan tömma när den blir full. Då slipper du översvämning i skåpet.
Ännu bättre är att köra ett T lr Y stick och våtsug. Om man har en att tillgå vill säga, annars är hinkmetoden den bästa. När vi spolar köksavlopp på jobbet kör vi ett Y o sen sug i ena o spol i andra. Och innan man tar isär vattenlåset så tar man sugen o tömmer låset via vasken så blir det nästan noll i spill. Nu har ju vi en 5,5t Mercedes Sprinter med ridgid anläggning inkl hetvattenpanna, så man slipper o anstränga sig i nästan alla situationer, men för ett 50 lr 75 mm köksavlopp duger en htt o våtsug alldeles utmärkt för att slippa kladd o spill.
DjAlbert:
Min bil är större än din! Volvo FMX tomvikt 15,5 ton 380 hk, Hetvatten, ledningskamera ink sökutrustning! 
( OBS inget ont menat, bara lite vänlig pajkastning under kategorin" Min är större än din"
( OBS inget ont menat, bara lite vänlig pajkastning under kategorin" Min är större än din"
Hehe ^^ ingen fara
Vi kör inga större stopp med våran, bara inom fastigheten s.a.s. vi har bilen bara för att i längsta möjliga utsträckning slippa o ta in ue vid såna jobb. Egentligen är den väl överdim för oss men vi har klarat alla jobb som våra kunder har ställt oss inför. (Jobbar med teknisk fastighetsskötsel)
Den gamla goa lösningen med het natriumhydroxidlösning då, den är ju rätt lösande? Budgetvarianten är maskindiskmedel. Okej tillbaka till ämnet.. HTT-avloppsrensare är kalasbra, har en 15m från alto som jag kör på min Kärcher med hjälp av en adapter. Funkar kalas både till innerör och betongrör ute.
Hej!
Hakar på en gammal tråd här...
...har återkommande småproblem med "kluckande" och sakta avrinning från avloppet i köket.
Jag har ingen högtryckstvätt och undrar om man kan koppla en sådan slang som igentligen är avsedd för en HTT direkt på kökskranen...typ Nilfisk eller Kärcher? Någon som provat? Förstår att det inte blir samma tryck/ effekt som från en HTT men det kanske ändå är tillräckligt...även om det tar längre tid?
https://www.bauhaus.se/ror-kloakren...6BYHw4znRATAOWew3tRordBn8Vj4NMdhoCjicQAvD_BwE
Hakar på en gammal tråd här...
...har återkommande småproblem med "kluckande" och sakta avrinning från avloppet i köket.
Jag har ingen högtryckstvätt och undrar om man kan koppla en sådan slang som igentligen är avsedd för en HTT direkt på kökskranen...typ Nilfisk eller Kärcher? Någon som provat? Förstår att det inte blir samma tryck/ effekt som från en HTT men det kanske ändå är tillräckligt...även om det tar längre tid?
https://www.bauhaus.se/ror-kloakren...6BYHw4znRATAOWew3tRordBn8Vj4NMdhoCjicQAvD_BwE
Klicka här för att svara