Vi köpte ett ställe för drygt ett år sedan.
Valde att inte göra egen besiktning
Huset är från början från tidigt 1900-tal

Var besiktigat av säljaren, med en anmärkning på klassiska "golvbrunn ej enligt anvisningarna" och att det inte var tät där vasken ansluter till avloppet i badrummet.
Rekomenderas att byta anslutning under vasken för att det inte skulle lukta.

Har enskilt avlopp, uppdelat.
Toalett till sluten tank, och resterande till rensbrunn och vidare till stenkista.
Till rensbrunnen går det en pipa från köket, och en från tvättstugan och badrum.

Åtgärdade såklart tätningen omedelbart under vasken.

Vi har bekymmer med att det luktar avlopp emellanåt, oftast från duschen upplever vi.

Vad jag kan hitta, så finns ingen avluftning, förutom att locket på rensbrunnen ute såklart inte är vattentät...

I ett försök att få till avluftning så har jag dirigerar om vaskens rör till en golvbrunn, och använt vaskens tidigare rör till att göra detta till en avluftning, dock med 32-rör, men bättre än inget....

Fortfarande samma problem med doft i duschen...

Ide'er ?

Hur verkar golvbrunnen och vattenlåset?

Claes Sörmland
Det är otätt någonstans. Svårt att hitta på ett forum.

Avluftning över tak är en bra idé för det skapar en luftrörelse i rören så att stanken i dem minskar. Då blir systemet mindre känsligt för mikroläckor som kan släppa ut luktande luft från avloppssystemet.

O Odi et Amo skrev:
Hur verkar golvbrunnen och vattenlåset?
Jag har bytt o-ringen, sitter tight som fan, annars kan jag inte hitta något fel, men jag är inte expert!!

Alltid vatten i låset

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är otätt någonstans. Svårt att hitta på ett forum.

Avluftning över tak är en bra idé för det skapar en luftrörelse i rören så att stanken i dem minskar. Då blir systemet mindre känsligt för mikroläckor som kan släppa ut luktande luft från avloppssystemet.
Jag tänker att det kanske kan finnas en svacka i röret mellan vasken och duschens golvbrunn?

Kan det vara orätt någon annan stans som luftat i duschen ändå ?

Mitt hempulade avluftning går upp i ett ventilerat upplopp på taket.
Sticker in i ett rör efter en frånluftsfläkt, så det borde bli lite flöde tycker jag

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.