useless useless skrev:
Det är väl om man har sluten tank det kan bli dyrt med återkommande tömningar? En slamavskiljare töms en gång om året vare sig det behövs eller inte.
Om man väljer Alnarp Cleanwater ska det räcka att slamsuga vart 10år.

Vad kostar det då? Slamtömning kostar under 2000:- om året, så det får inte vara mer än 20 000:- dyrare än en simpel slamavskiljare för att det ska löna sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En sak man bör tänka på är hur ofta systemet behöver tömmas. Prio borde vara att ha ett system som behöver tömmas så sällan som möjligt. Läser ibland om folk som har system som behöver tömmas väldigt ofta. Det lär bli dyrt i långa loppet.
Många omkostnader kring detta så läs på som Ibgu säger... Speciellt vad som gäller i din kommun.

Några år sedan jag jobbade som service tekniker för minireningsverk nu.
Men en av de märkerna jag jobbade med hade sett ut såhär då i kostnad då iaf;
Årlig Service - 3800:-
Års förbrukning av Kem för 4pers vid "normal" förbrukning 4*800 = 3200:-
Byte av membran i pumpen var 6;e år - 1200:-
Byte av tryckgivare var 8;e år - 1600:-
Byte av syresättningsmembran va 10;e år - 2000:-
Sen allt annat som kan bli stopp/gå sönder..
En del verk med dränkbar pumpar har problem med att tampongsnören etc fastnar i pumparna och då får man snällt lyfta upp å fixa till det alternativt byta pumpen om den brännt. Då de är gjorda för en väldigt elak miljö så är de pumparna inte så billiga...

Tar jag mellan tummen och pekfingret erfarenhetsmässigt så är det ca 2 slamtömningae varje år. Å mellan 1500-3000:-/st (försöker få ett snittpris av alla jag besökte med detta verket)

Får man installera typ en infiltration för BDT samt en sluten tank och vakum toalett till denna tanken så hade jag kört på det. För det är så jag hade gjort själv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.