8 374 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Inget inkommande vatten egen brunn
Tycker mig se att det står 2 bar i förtryck på tanken. Om det då är en hydropress ( svårt att se typbeteckning ), så ska du tappa ur vattnet tills det inte rinner längre ( 0 i tryck ) och sedan fylla luft till 2 bar ( med öppen vattenkran ) innan du stänger kranen och slår på pumpen igen.
Okej, nr1. Du har en hydropress. Den ska ha 2 bar tryck när systemet är trycklöst. Det trycket kollar du med en manometer eller liknande i luftnippeln.
2. Även om du är helt utan tryck i hydropressen så ska det komma vatten i kallvattenkranen ifall du öppnar kranen och pumpen går om allt annat är okej.
Nu till felsökning. Jag misstänker att du har en eller flera av dessa saker som är fel.
1.Pumpen
Alla dessa fel utom nr6 och nr2. kan ha uppkommit på grund av dåligt tryck i hydropressen men att åtgärda trycket i hydropressen kommer inte att åtgärda följdfelen som uppstår. Knackningarna som du hörde uppstod antagligen när pumpen slog av och på och av och på. Kontrollera det som är enklast först.
Om du inte har en multimeter så är det nog så att du behöver hjälp av en elektriker och eventuellt en rörmockare. Med en multimeter så hade jag börjat att kontrollera så att anläggningen har ström över huvud taget, Man kan då även dra slutsatser om tryckvakten och pumpen när man mäter spänningen i tryckvakten. Observera att nivån i brunnen är av högsta vikt då alla dina symtom kan bero på låg nivå i brunnen. (Är det en borrad brunn kan tillrinningen blivit för låg.)
2. Även om du är helt utan tryck i hydropressen så ska det komma vatten i kallvattenkranen ifall du öppnar kranen och pumpen går om allt annat är okej.
Nu till felsökning. Jag misstänker att du har en eller flera av dessa saker som är fel.
1.Pumpen
- Den kan ha slammat igen
- Motorn kan vara trasig
- hjulet kan ha lossnat från axeln
- Visst det har vart en blöt höst men det är inte samma som att din brun har högt vattenstånd, det kan vara väldigt årstidsberoende.
- Tror inte att du har hål i ledningen men en koppling vid pumpen kan ha lossnat.
- Då startar inte pumpen eller stannar inte när den ska och du får dessutom följdfel
- Det kan vara skit i röret som nämndes.
- Du har flera brytare därnere men jag ser inget som säger att en säkring som matar ledningen är hel.
- Inser att det är osannolikt men i norrbottens skärgård hade det vart en möjlighet.
Alla dessa fel utom nr6 och nr2. kan ha uppkommit på grund av dåligt tryck i hydropressen men att åtgärda trycket i hydropressen kommer inte att åtgärda följdfelen som uppstår. Knackningarna som du hörde uppstod antagligen när pumpen slog av och på och av och på. Kontrollera det som är enklast först.
Om du inte har en multimeter så är det nog så att du behöver hjälp av en elektriker och eventuellt en rörmockare. Med en multimeter så hade jag börjat att kontrollera så att anläggningen har ström över huvud taget, Man kan då även dra slutsatser om tryckvakten och pumpen när man mäter spänningen i tryckvakten. Observera att nivån i brunnen är av högsta vikt då alla dina symtom kan bero på låg nivå i brunnen. (Är det en borrad brunn kan tillrinningen blivit för låg.)
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Stort tack för ditt engagemang i mina problem!Cheesen skrev:
Okej, nr1. Du har en hydropress. Den ska ha 2 bar tryck när systemet är trycklöst. Det trycket kollar du med en manometer eller liknande i luftnippeln.
2. Även om du är helt utan tryck i hydropressen så ska det komma vatten i kallvattenkranen ifall du öppnar kranen och pumpen går om allt annat är okej.
Nu till felsökning. Jag misstänker att du har en eller flera av dessa saker som är fel.
1.Pumpen
2. För låg vattennivå i brunnen
- Den kan ha slammat igen
- Motorn kan vara trasig
- hjulet kan ha lossnat från axeln
3. läkage på ingående vattenledning
- Visst det har vart en blöt höst men det är inte samma som att din brun har högt vattenstånd, det kan vara väldigt årstidsberoende.
4. fel på tryckvakt.
- Tror inte att du har hål i ledningen men en koppling vid pumpen kan ha lossnat.
5 elfel i din anläggning någon annanstans.
- Då startar inte pumpen eller stannar inte när den ska och du får dessutom följdfel
- Det kan vara skit i röret som nämndes.
6. Frysning
- Du har flera brytare därnere men jag ser inget som säger att en säkring som matar ledningen är hel.
- Inser att det är osannolikt men i norrbottens skärgård hade det vart en möjlighet.
Alla dessa fel utom nr6 och nr2. kan ha uppkommit på grund av dåligt tryck i hydropressen men att åtgärda trycket i hydropressen kommer inte att åtgärda följdfelen som uppstår. Knackningarna som du hörde uppstod antagligen när pumpen slog av och på och av och på. Kontrollera det som är enklast först.
Om du inte har en multimeter så är det nog så att du behöver hjälp av en elektriker och eventuellt en rörmockare. Med en multimeter så hade jag börjat att kontrollera så att anläggningen har ström över huvud taget, Man kan då även dra slutsatser om tryckvakten och pumpen när man mäter spänningen i tryckvakten. Observera att nivån i brunnen är av högsta vikt då alla dina symtom kan bero på låg nivå i brunnen. (Är det en borrad brunn kan tillrinningen blivit för låg.)
Tack alla för er superfina hjälp. Ska tillkalla rörmokare/elektriker för att fastställa feletorsaken. Blir det kostsamt så kopplar jag in Trygg Hansas fritidshusförsäkring som ska ta detta. Är det någon som kan rekommendera lämplig elektriker och rörmokare som tar jobb på Djurö(Vindö (och helst har lokalkännedom)?
En sak att kolla är ifall membranet i hydropressen gått sönder. Isåfall vattenfylls hela behållaren och man får de där knackningarna i tryckbrytaren. Man kan fylla på lyft och få en hydrofor istället men se på bilderna att den ligger ner så det skulle fungera dåligt. Om ni kan ställa den upp med luftventilen uppåt så kanske det kan vara en temporär lösning.
Hydropressen tar tryck och den är ej vattenfylld, jag kan rätt enkelt rubba på den samt att den låter tom när jag knackar på den, men antar att den detaljen är överspelad… har fått hjälp och det är konstaterat att pumpen är trasig, tyvärrK karlmb skrev:En sak att kolla är ifall membranet i hydropressen gått sönder. Isåfall vattenfylls hela behållaren och man får de där knackningarna i tryckbrytaren. Man kan fylla på lyft och få en hydrofor istället men se på bilderna att den ligger ner så det skulle fungera dåligt. Om ni kan ställa den upp med luftventilen uppåt så kanske det kan vara en temporär lösning.
Ok. Välj pump noga. Du behöver inte köpa en för 10000.G Goofy63 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

