Tycker mig se att det står 2 bar i förtryck på tanken. Om det då är en hydropress ( svårt att se typbeteckning ), så ska du tappa ur vattnet tills det inte rinner längre ( 0 i tryck ) och sedan fylla luft till 2 bar ( med öppen vattenkran ) innan du stänger kranen och slår på pumpen igen.
 
  • Gilla
Goofy63 och 1 till
  • Laddar…
G Goofy63 skrev:
ser ej heller var jag kan sätta på pumpen ell stänga av när den är i drift.
Strömbrytaren som går till tryckbrytaren som går till pumpen.
En vit, väggmonterad elektrisk strömbrytare med rund vridknapp, omgiven av fyra skruvar mot en träbakgrund.
 
Cheesen
Okej, nr1. Du har en hydropress. Den ska ha 2 bar tryck när systemet är trycklöst. Det trycket kollar du med en manometer eller liknande i luftnippeln.
2. Även om du är helt utan tryck i hydropressen så ska det komma vatten i kallvattenkranen ifall du öppnar kranen och pumpen går om allt annat är okej.
Nu till felsökning. Jag misstänker att du har en eller flera av dessa saker som är fel.
1.Pumpen
  • Den kan ha slammat igen
  • Motorn kan vara trasig
  • hjulet kan ha lossnat från axeln
2. För låg vattennivå i brunnen
  • Visst det har vart en blöt höst men det är inte samma som att din brun har högt vattenstånd, det kan vara väldigt årstidsberoende.
3. läkage på ingående vattenledning
  • Tror inte att du har hål i ledningen men en koppling vid pumpen kan ha lossnat.
4. fel på tryckvakt.
  • Då startar inte pumpen eller stannar inte när den ska och du får dessutom följdfel
  • Det kan vara skit i röret som nämndes.
5 elfel i din anläggning någon annanstans.
  • Du har flera brytare därnere men jag ser inget som säger att en säkring som matar ledningen är hel.
6. Frysning
  • Inser att det är osannolikt men i norrbottens skärgård hade det vart en möjlighet.

Alla dessa fel utom nr6 och nr2. kan ha uppkommit på grund av dåligt tryck i hydropressen men att åtgärda trycket i hydropressen kommer inte att åtgärda följdfelen som uppstår. Knackningarna som du hörde uppstod antagligen när pumpen slog av och på och av och på. Kontrollera det som är enklast först.
Om du inte har en multimeter så är det nog så att du behöver hjälp av en elektriker och eventuellt en rörmockare. Med en multimeter så hade jag börjat att kontrollera så att anläggningen har ström över huvud taget, Man kan då även dra slutsatser om tryckvakten och pumpen när man mäter spänningen i tryckvakten. Observera att nivån i brunnen är av högsta vikt då alla dina symtom kan bero på låg nivå i brunnen. (Är det en borrad brunn kan tillrinningen blivit för låg.)
 
  • Gilla
Goofy63 och 2 till
  • Laddar…
På bilderna är ventilen stängd, men det vet du gissar jag...
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
På bilderna är ventilen stängd, men det vet du gissar jag...
vilken ventil menar du, det gröna (OK) eller en annan?
 
G Goofy63 skrev:
vilken ventil menar du, det gröna (OK) eller en annan?
Yupp den gröna.
 
  • Gilla
Goofy63
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Okej, nr1. Du har en hydropress. Den ska ha 2 bar tryck när systemet är trycklöst. Det trycket kollar du med en manometer eller liknande i luftnippeln.
2. Även om du är helt utan tryck i hydropressen så ska det komma vatten i kallvattenkranen ifall du öppnar kranen och pumpen går om allt annat är okej.
Nu till felsökning. Jag misstänker att du har en eller flera av dessa saker som är fel.
1.Pumpen
  • Den kan ha slammat igen
  • Motorn kan vara trasig
  • hjulet kan ha lossnat från axeln
2. För låg vattennivå i brunnen
  • Visst det har vart en blöt höst men det är inte samma som att din brun har högt vattenstånd, det kan vara väldigt årstidsberoende.
3. läkage på ingående vattenledning
  • Tror inte att du har hål i ledningen men en koppling vid pumpen kan ha lossnat.
4. fel på tryckvakt.
  • Då startar inte pumpen eller stannar inte när den ska och du får dessutom följdfel
  • Det kan vara skit i röret som nämndes.
5 elfel i din anläggning någon annanstans.
  • Du har flera brytare därnere men jag ser inget som säger att en säkring som matar ledningen är hel.
6. Frysning
  • Inser att det är osannolikt men i norrbottens skärgård hade det vart en möjlighet.

Alla dessa fel utom nr6 och nr2. kan ha uppkommit på grund av dåligt tryck i hydropressen men att åtgärda trycket i hydropressen kommer inte att åtgärda följdfelen som uppstår. Knackningarna som du hörde uppstod antagligen när pumpen slog av och på och av och på. Kontrollera det som är enklast först.
Om du inte har en multimeter så är det nog så att du behöver hjälp av en elektriker och eventuellt en rörmockare. Med en multimeter så hade jag börjat att kontrollera så att anläggningen har ström över huvud taget, Man kan då även dra slutsatser om tryckvakten och pumpen när man mäter spänningen i tryckvakten. Observera att nivån i brunnen är av högsta vikt då alla dina symtom kan bero på låg nivå i brunnen. (Är det en borrad brunn kan tillrinningen blivit för låg.)
Stort tack för ditt engagemang i mina problem!:love: Fråga: Hur kollar man vattennivån i en 55m brunn?
 
Ett kastspö med en blytyngd på . släppa ner lite sakta och när det hörs ett plask är du vid ytan, sen bara mäta av linan
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för er superfina hjälp. Ska tillkalla rörmokare/elektriker för att fastställa feletorsaken. Blir det kostsamt så kopplar jag in Trygg Hansas fritidshusförsäkring som ska ta detta. Är det någon som kan rekommendera lämplig elektriker och rörmokare som tar jobb på Djurö(Vindö (och helst har lokalkännedom)?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ingen Reklam på forumet , du har PM
 
  • Gilla
Goofy63
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett kastspö med en blytyngd på . släppa ner lite sakta och när det hörs ett plask är du vid ytan, sen bara mäta av linan
Lägg till ett flöte så känner du när linan slaknar.

Undvik blysänke då det finns risk att du tappar det i brunnen
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
En sak att kolla är ifall membranet i hydropressen gått sönder. Isåfall vattenfylls hela behållaren och man får de där knackningarna i tryckbrytaren. Man kan fylla på lyft och få en hydrofor istället men se på bilderna att den ligger ner så det skulle fungera dåligt. Om ni kan ställa den upp med luftventilen uppåt så kanske det kan vara en temporär lösning.
 
K karlmb skrev:
En sak att kolla är ifall membranet i hydropressen gått sönder. Isåfall vattenfylls hela behållaren och man får de där knackningarna i tryckbrytaren. Man kan fylla på lyft och få en hydrofor istället men se på bilderna att den ligger ner så det skulle fungera dåligt. Om ni kan ställa den upp med luftventilen uppåt så kanske det kan vara en temporär lösning.
Hydropressen tar tryck och den är ej vattenfylld, jag kan rätt enkelt rubba på den samt att den låter tom när jag knackar på den, men antar att den detaljen är överspelad… har fått hjälp och det är konstaterat att pumpen är trasig, tyvärr
 
  • Ledsen
HasseTeknik
  • Laddar…
G Goofy63 skrev:
Hydropressen tar tryck och den är ej vattenfylld, jag kan rätt enkelt rubba på den samt att den låter tom när jag knackar på den, men antar att den detaljen är överspelad… har fått hjälp och det är konstaterat att pumpen är trasig, tyvärr
Ok. Välj pump noga. Du behöver inte köpa en för 10000.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.