Hej,
Har länge haft en tillfällig lösning med utanpåliggande PEX till radiatorerna i vår enplansvilla. Vi ska nu installera bergvärme och vill fixa till denna fula lösning. Jag tänkte dra själva stammen upp på vinden och sedan låta kopparrör gå ner från taket till varje radiator.
Hur skulle ni lösa det? Skulle ni dra en stam till en fördelare på vinden och sedan vidare till varje radiator eller skulle ni dra en stam längs hela vinden och skarva den med rör mot radiatorerna? Vore nog bra att ha 28 mm pex tänker jag som stam och sedan 15 mm från stammen genom taket för att övergå i koppar?
Har länge haft en tillfällig lösning med utanpåliggande PEX till radiatorerna i vår enplansvilla. Vi ska nu installera bergvärme och vill fixa till denna fula lösning. Jag tänkte dra själva stammen upp på vinden och sedan låta kopparrör gå ner från taket till varje radiator.
Hur skulle ni lösa det? Skulle ni dra en stam till en fördelare på vinden och sedan vidare till varje radiator eller skulle ni dra en stam längs hela vinden och skarva den med rör mot radiatorerna? Vore nog bra att ha 28 mm pex tänker jag som stam och sedan 15 mm från stammen genom taket för att övergå i koppar?
Jag gjorde det bara enkelt för mig, kapat stammen där avsticken ska vara och sätter dit en T-koppling 35x35x15. Notera att du behöver komplettera med vatett plast 32 eftersom LK PAL är 32 inte 35.
På vissa ställen har jag istället gjort en avstickare med ett 22 mm rör som jag sedan gör avstickare på 15 mm från för att slippa kapa stammen så många gånger. Hur man än väljer funkar det. Lite pyssligt och kostar ju lite varje gång man ska ha en ny radiator men när det är klart funkar det bra.
Bra att isolera rören såklart med tanke på elpriserna.
På vissa ställen har jag istället gjort en avstickare med ett 22 mm rör som jag sedan gör avstickare på 15 mm från för att slippa kapa stammen så många gånger. Hur man än väljer funkar det. Lite pyssligt och kostar ju lite varje gång man ska ha en ny radiator men när det är klart funkar det bra.
Tack för svarenD Danii KD skrev:Jag gjorde det bara enkelt för mig, kapat stammen där avsticken ska vara och sätter dit en T-koppling 35x35x15. Notera att du behöver komplettera med vatett plast 32 eftersom LK PAL är 32 inte 35.
Främsta anledningen till att jag vill ha en fördelare är att jag inte kan dra färdigt till ett par radiatorer än på ett tag. Men det skulle ”kräva” skåp till fördelaren
Ja avstickarna är uppe på vinden, fullt synliga att inspektera, inget är dolt. Jag har upp CU rör genom taket längs väggen och där de kommer upp på vinden går det över till pex. Så ser bra ut i själva rummet. Ska försöka ta en bild och lägga upp. Är ingen röris, inte i närheten men är ändå nöjd med hur det blev 
Lite bilder ser jag gärna!D Danii KD skrev:Ja avstickarna är uppe på vinden, fullt synliga att inspektera, inget är dolt. Jag har upp CU rör genom taket längs väggen och där de kommer upp på vinden går det över till pex. Så ser bra ut i själva rummet. Ska försöka ta en bild och lägga upp. Är ingen röris, inte i närheten men är ändå nöjd med hur det blev![]()
hitta du några bilder?D Danii KD skrev:Ja avstickarna är uppe på vinden, fullt synliga att inspektera, inget är dolt. Jag har upp CU rör genom taket längs väggen och där de kommer upp på vinden går det över till pex. Så ser bra ut i själva rummet. Ska försöka ta en bild och lägga upp. Är ingen röris, inte i närheten men är ändå nöjd med hur det blev![]()
Dåliga bilder men på vinden ser du längst ner i bild själva stammen å sen avstickare från den som till slut blir pex. Man kan ju fördela det på vilket sätt man vill. Sen ser du hur de kommer ner från taket. Anledningen till att jag böjt ut lite från väggen beror på att jag behöver mer avstånd från taket på vinden.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag tycker det ser lite läskigt ut att ha rören i ett kallt utrymme. Visserligen skall det gå varm vatten i dem. Men drabbas du av ett kortare elavbrott, eller annan störning i värmesystemet, så kommer de där rören att frysa ganska snabbt. Och får du en ispropp så blir det stopp, och alltihop fryser.
Hur har du löst luftning? Luft i systemet samlas på högsta punkten.
Jo precis kan ju frysa om det skulle vara avbrott så det är ju lite riskigt. Vad gäller luften, brukar cirkulera in i radiatorerna till slut så luftar jag. Har du tips på hur man kan göra? Finns det nån luftventil man kan sätta på rören uppe?H hempularen skrev:Jag tycker det ser lite läskigt ut att ha rören i ett kallt utrymme. Visserligen skall det gå varm vatten i dem. Men drabbas du av ett kortare elavbrott, eller annan störning i värmesystemet, så kommer de där rören att frysa ganska snabbt. Och får du en ispropp så blir det stopp, och alltihop fryser.
Var inte svårt med PAL men man får öva sig på att kapa dem osv så att de inte blir intryckta för mycket så att du inte får in kopplingen. De isolerar rätt bra i sig själva jmf med koppar också. Jag kanske tog i med 32 mm dimensionen för vårt hus som inte är så jättestort. Men men, ville vara säkerpokasd skrev: