Funderar på det här med tillslag och frånslag för vattenpumpen till min hydrofortank. När jag tömmer tanken helt och låter den fylla på med luft via ventilen i toppen tills den är full, och sedan fyller på med vatten så går tryckmätaren upp till 4,2 bar innan pumpen slår ifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Tar gärna synpunkter på det värdet och anledningen till att jag är fundersam är för att det känns som att vattennivån är väldigt hög när tanken fyllt upp. I vattennivåröret stiger vattnet hela vägen upp. Tanken är på 150 liter och pumpens frånslag är vid ca 2 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Bör jag försöka få ner vattennivån och var ska den ligga ungefär?
Sen undrar jag vad man reglerar med de svarta rattarna längst upp resp. längst ner på vattennivåröret?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Supertacksam för svar, tips och synpunkter!
-
Medlem · 10 inlägg 3 feb 20:18
-
3 feb 21:00 #2
Jag brukar ha vattennivån på ca två tredjedelar av glaset, sen pumpar jag med kompressor till hydroforens frånslgstryck (ca 4 bar) Finns säker fler varianter men jag tycker det funkar bra så. Har du för mycket vatten kommer hydroforen pumpa ofta.
-
Medlem · Uppland · 4 933 inlägg 3 feb 21:323 feb 21:32 #3
De svarta " kranarna" ska väl vara öppna vid avläsning, men stängda normalt för att inte smutsa ner nivåröret inuti i onödan ? När kranarna är öppna, så ser man nivån på vattnet.
- Laddar…
-
3 feb 21:38 #4
Kan länka till denna tråd som har bra information:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-hydrofor-hjaelp-med-funktion-och-instaellning.295548/
Enligt manual är 2/3 av vattenståndsstället en lämplig nivå (för frånslag) för vissa hydroforer.
De svarta rattarna är för att koppla bort/koppla in vattenståndsröret. Du kan t.ex. byta rör eller tryckmätare om du stänger ventilerna. Vissa anser att man ENDAST bör ha vattenståndsstället inkopplat vid avläsning, detta t.ex. för att undvika läckage av luft eller att få problem om röret skulle gå sönder.- Laddar…
-
3 feb 22:24 #5
Jag bara tappar hydroforen på allt vatten
och startar pumpen igen. Brukar märkas på vattentrycket när det är dags. -
-
Medlem · 10 inlägg 4 feb 00:53
-
Medlem · 10 inlägg 6 feb 10:22
-
Medlem · 10 inlägg 6 feb 10:296 feb 10:29 #9Johrnak skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-hydrofor-hjaelp-med-funktion-och-instaellning.295548/
Enligt manual är 2/3 av vattenståndsstället en lämplig nivå (för frånslag) för vissa hydroforer.
De svarta rattarna är för att koppla bort/koppla in vattenståndsröret. Du kan t.ex. byta rör eller tryckmätare om du stänger ventilerna. Vissa anser att man ENDAST bör ha vattenståndsstället inkopplat vid avläsning, detta t.ex. för att undvika läckage av luft eller att få problem om röret skulle gå sönder. -
6 feb 10:55 #10
Om hydroforen är helt fylld som du beskriver så gör följande. ’Stäng av pumpen. Tappa den på vatten - du har säkert en ventil i botten - till skvalpröret är på ca 2/3.
’Då minskar trycket i hydroforen. Anslut sedan en kompressor och fyll på med luft upp till frånslagstrycket - 4,2 bar. sätt på pumpen. Klart.
’Behöver själv göra detta ca två gånger per år. ’Har du ingen kompressor köp en billig på Jula eller motsvarande.- Laddar…
-
6 feb 16:02 #11
med röret. Stänger brytaren till pumpen och utloppet till fastigheten. Öppnar
kulventilen i botten och tappar ur tanken , har även en kulventil med gängad
plugg på toppen och öppnar denna lite försiktigt så det kommer in luft i hydroforen.
Gör detta ett par tre ggr per år. 150L hydrofor.- Laddar…
-
6 feb 18:39 #12Tomas från Töcksfors skrev:
Om hela röret är fullt så bör du nog stänga av pumpen och tappa ur (så att du ser nivån sjunka) som galento skrivit ovan. -
Medlem · 9 inlägg 6 feb 21:306 feb 21:30 #13
Hej
Många svar, men jag vill delge mina erfarenheter av att tömma vattensystem.
En dammsugare som klarar vatten fungerar mycket bättre än tryckuft, det ger högre luftvolymflöde och det är flödet som behövs mer än höga tryck.
Golvvärmerör som är i pex klarar svällning så det är inte ett problem om de står kvar lite vatten i lågpunkterna.
Ang inkommande vatten så är problemet större om det är en kulventil än en slidventil. Jag har aldrig råkat på en sönderfrusen slidventil medan kulventilerna spricker omg. Det är den vattenvolym som göms i kulan när du tvärställer den som spräcker gavlarna. Jag har några kulventiler som är kvar ute över vintern och dessa brukar jag borra dräneringshål på ena gaveln så att de vatten som fångas i kulan kommer ut. Det är inget jag rekomenderar att du gör på monterad ventil i drift. Men en liten vinkel att bära med sig. TÄnker att även din fastighet har en sk serviceventil på inkommande vatten som sitter under jord strax utan för huset, lokalisera den så du vet var den finns, men vrid inte på den, den tillhör kommunen som levererar vattnet. Går den sönder så blir dom suraMen i ett rejält nödläge så an det vara bra att veta var den sitter.
-
8 feb 13:48 #14
Vattennivån i tanken beror endast av stopptrycket, förutsatt att tanken var helt vattentom när pumpen startade första gången efter hel tömning och luftning. Notera gärna start- och stoppnivåerna på nivåröret vid första drift efter tömt kärl. Vid drift kommer nivån att motsvara nivåerna för start- respektive stopptryck. Med tiden löser sig luftkudden i vattnet varvid vattennivån blir högre för både till- och frånslagsnivåerna och därmed den effektiva volymen mindre mellan till- och frånslag. Därför måste man ibland tömma kärlet helt på vatten, helst även det i den kupade gaveln i botten, för att ersätta luften som ätits upp av vattnet. I stora anläggningar kan man ordna med automatik påfyllning med tryckluft men det är för krångligt för en villa.