T
är det någon som har erfarenhet av biltemas PEX-rör?
Tänker på deras blå och röda (röd med diffusionsspärr) 15x2,5 art.nr 866024 resp 866051.

Anses den helt ok?
Priset är ju hälften mot upnors motsvarighet tex.

T
Ingen respons..
Jag köpte en rulle av deras röda nu iallafall, får väl se hur den är helt enkelt :)

Hur var den att arbeta med? Några läckor dessa år?:)

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
MrJay
C Carpetos skrev:
Hur var den att arbeta med? Några läckor dessa år?:)
Installerade dessa vid en renovering 10 år sedan, aldrig haft några VVS problem utöver klassisk stopp i golvbrunnen.

• Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Dom är säkert bra, men min grundfilosofi är att när det gäller saker som byggs in och ska sitta i 30-50 år känns det dumt att spara in några tusenlappar (särskilt när man sparar mycket mer än så på att göra jobbet själv) på budgetprodukter som kanske är lika bra som de etablerade märkena, men lika gärna kan vara rena skräpet.
Nu tillverkar ju inte Biltema rören själv, så det finns väl en viss sannolikhet att det är samma produkt som någon etablerad tillverkare säljer under eget namn. Men det är också lika stor sannolikhet att det är en helt annan tillverkare på biltemarören ett år senare.

Tack för svaren!

Är det LK systems, Upnor, Admiral man ska gå efter, eller vilka anses vara "etablerade" på rir fronten? :)

Rickard.
Jag har använt biltemas 22mm pex då jag inte ville köpa ut 50m och jag upplevde den som väldigt styv men funkade som förväntat.

Hur stor betydelse det egentligen har kan man kanske fundera på men man kan ju kolla upp om tillverkaren av slangen är godkänd med dom produkter som man tänkt använda och om dom uppfyller rätt standard. Har inte biltema infon så ska man kunna hitta det tryckt på själva slangen.

Lk och uponor är väl dom två stora i Sverige, en sak värd att veta är att 16mm pex nästan är 50% "större" än 15mm.

C Carpetos skrev:
Tack för svaren!

Är det LK systems, Upnor, Admiral man ska gå efter, eller vilka anses vara "etablerade" på rir fronten? :)
Just slang är väl kanske svår att misslyckas med... Men samma sak gäller t ex kopplingar och annat som behövs. Köper man ett etablerat fabrikat så kan man i alla fall vara ganska säker på att det går att komplettera/byta ut med kompatibla produkter om 10-15 år.

Biltema/Jula/Admiral etc köps in där det är billigast för tillfället och i värsta fall passar inte saker köpta med några års mellanrum fast dom har samma asrtikelnummer i butiken.

Jag köpte ett par av Admirals klämkopplingar på Byggmax för att jag saknade nån enstaka skarv en helg och inte orkade vänta på nåt bättre. De var mycket svårare att dra åt än de jag hade använt tidigare från Vatette och det kändes som att gängorna skulle skära innan dom var dragna enligt anvisningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.