Undrar om det finns någon blandare som kan förse min diskmaskin med 60 gr vatten. Vi har 80gr i acctankarna och min diskmaskin klarar 60gr vatten. Finns det någon smart lösning?

Du kommer spara så lite energi/pengar att det inte ens är värt att investera i ev. blandare (som jag tror inte finns) och kopplingar mm….

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men du har väl förhoppniungsvis inte 80 graders vatten ut till köksblandaren, där du ansluter diskmaskinen?

Normalt har man en termostatstyrd blandningsventil mellan varmvattenberedare och tappvatten, så att man inte kan få ut farligt varmt vatten till kranarna. Om du inte har det idag, så bör du installera en, inte bara för diskmaskinen, utan för allt tappvarmvatten.

Sedan det där med att köra diskmaskinen på varmvatten. Nu kan det ha hänt något med diskmaskinmedel, som jag inte har koll på. Men EN av komponenterna i diskmedel för diskmaskiner, är enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymer förstörs när de blir varma, så den delen av diskprocessen sker i början av programmet, medan maskinen värmer vatten. När vattnet uppnått "disktemperatur", så är enzymerna förstörda, men har gjort sitt jobb.

Dessutom så är väl minst halva vattenförbrukningen i en diskmaskin sköljvatten som inte värms, så ansluter du maskinen till varmvatten förbrukar du mer vatten som har värmts upp. Men klart om man värderar veden som värmer vattnet till noll. Så förbrukar man alltså noll x 2, fortfarande en besparing.

• Gilla
Mattias Forsberg2 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.