Lossade utloppsslangen till badkaret i samband med rengöring och har nu problem att få det tätt igen.
Del 2 hittade jag invändigt i slangen med någon vit tejp runt. Verkar ha suttit dikt an mot del 1 i röret, dimensionen är densamma 32mm. Enda syftet jag kan tänka mig är för att få ett längre utstick?
Slangen har suttit med en vanlig slangklämma men det blir inte tätt nu. Det förvånar mig att den hårda spröda plastslangen varit tät tidigare överhuvudtaget.
Förslag på enklaste och billigaste lösningen?
Hitta någon tjockare gummislang som klarar hålla tätt mot det korta utsticket?
Hitta en ny del 1 med bättre anslutningsmöjlighet för slang eller rör? (Ytterdiametern på delen som går upp mot badkaret är drygt 50mm)
Badkaret är ett no-name bubbelbadkar som inte direkt andas kvalité och som har några år på nacken så reservdelar till denna specifika modell tror jag inte man hittar.
Tacksam för hjälp!
Del 2 hittade jag invändigt i slangen med någon vit tejp runt. Verkar ha suttit dikt an mot del 1 i röret, dimensionen är densamma 32mm. Enda syftet jag kan tänka mig är för att få ett längre utstick?
Slangen har suttit med en vanlig slangklämma men det blir inte tätt nu. Det förvånar mig att den hårda spröda plastslangen varit tät tidigare överhuvudtaget.
Förslag på enklaste och billigaste lösningen?
Hitta någon tjockare gummislang som klarar hålla tätt mot det korta utsticket?
Hitta en ny del 1 med bättre anslutningsmöjlighet för slang eller rör? (Ytterdiametern på delen som går upp mot badkaret är drygt 50mm)
Badkaret är ett no-name bubbelbadkar som inte direkt andas kvalité och som har några år på nacken så reservdelar till denna specifika modell tror jag inte man hittar.
Tacksam för hjälp!
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Normalt sett så fortsätter man ju med vitt rör från stosen på badkaret. Det finns antagligen rör som passar exakt i den stosen och det brukar vara tajt nog att bara sticka in. Annars limmas det med avsedd vätska.
Jag är ganska novis inom detta område så jag behöver i sådana fall guidning till vilka produkter som kan vara aktuella.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Vanligt vitt rör för inomhusavlopp. Finns på alla byggvaruhus i alla möjliga varianter. Rör, böjar och dylikt. Mät innerdiameter i stosen och se om det stämmer mot vanliga rör: Sen kompletterar du med valfri vinkel och ev nån mer rörbit ner i avlopp.
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-vit-pp-ror-32-mm-2-m/
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-vit-pp-ror-32-mm-2-m/
Det vita utsticket är 32mm är det där du menar att jag ska hitta ett rör som går att sticka i ?
För att minska risken för att skit ska fastna borde jag väl ha något som går utvändigt? Det är då det korta utsticket (ca 10mm) kanske blir ett problem.
Eller menar du att jag ska byta hela vita delen märkt ”1”?
För att minska risken för att skit ska fastna borde jag väl ha något som går utvändigt? Det är då det korta utsticket (ca 10mm) kanske blir ett problem.
Eller menar du att jag ska byta hela vita delen märkt ”1”?
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Är stos nr 1 32mm invändigt så är det sånt rör du ska ha. Spelar ingen roll att det går på insidan i stosen. Så sitter det på miljoner andra badkar så. Är ju bara fila rent från plastfnas så är det inga problem. Passningen är oftast så bra att limning sällan behövs. Enklare att rengöra också om det inte limmas.
Tack för dina svar. 32mm är ytterdiametern. Ska söka och se om jag hittar någon skarvkoppling som klarar det korta utsticket.S Stefan1972 skrev:Är stos nr 1 32mm invändigt så är det sånt rör du ska ha. Spelar ingen roll att det går på insidan i stosen. Så sitter det på miljoner andra badkar så. Är ju bara fila rent från plastfnas så är det inga problem. Passningen är oftast så bra att limning sällan behövs. Enklare att rengöra också om det inte limmas.
Det kanske är ett alternativ. 32mm verkar vara en standard i avloppssammanhang men någon utloppslang med den innerdiametern verkar svår att hitta.
Jag tittar också på ett rör med 32mm muff men packningen i dessa sitter alltid en bit in i röret så jag tror att utsticket på badkaret är för kort för att jag ska lita på att den sitter fast ordentligt.
Jag tittar också på ett rör med 32mm muff men packningen i dessa sitter alltid en bit in i röret så jag tror att utsticket på badkaret är för kort för att jag ska lita på att den sitter fast ordentligt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Vad är det för innerdiameter då? Verkar ju konstigt om det skulle vara nå avvikande om det inte handlar om nå import då och det är därför lösningen är lite hpd sen tidigare.
