Vatten & Avlopp
Ledstripe: Hej! Vår släkting/stuggranne i fjällen önskar att ansluta vatten till sin stuga, då han saknar detta. Stugan används någon enstaka helvecka samt ett par helger per år, mestadels vintern, men även på sommaren. Förhållandena är sådana att det vore helt hutlöst dyrt att gräva ner till frostfritt i princip omöjligt. Till saken hör att hans pappa tidigare dragit slang som är 16mm
peroande: [citat] Nej, man syftar inte bara på avlopp. Det finns också kallvattenstammar, varmvattenstammar, elstammar, gasstammar, ...
Linda.nr9: Vi håller på att förbereda ett bygglov och ska i det även lämna in ett förslag på val av avloppssystem för toalett. Vi har ej möjlighet att koppla in kommunalt V/A. Idag har vi en mindre trekammarbrunn och en sluten kista för dusch och diskvatten, men en förbränningstoalett som vi skulle vilja uppgradera till en vattentoalett. Finns det någon som har tips på en toalett &
ujh: Vi håller på att bygga nytt (på landsbygden) och valde att gräva vår brunn. Vi pratade med de närmsta grannarna som alla hade antingen stensatt eller betongringar. Ingen brunn hade sinat, inte ens sommaren 2018. Alla grannar hade god vattenkvalitet utan filter också. Vi gjorde också en provgrop sent i augusti och hittade vatten vid ca. 3 meters djup. Innan vi skulle gräva kom vår granne
Krilleman: Sjukdomar/bakterier i varmvatten får man oftast inte i sig genom att svälja vattnet. Utan genom aerosol, "dimma" som man andas in. Kallvatten är en helt annan historia.
BSOD: Det är inte nån som kladdat lite puts på vinkeln i samband med att man fixat väggen, och låtit det härda fast istället för att ta bort direkt? Och sedan kondens som gjort att man fått en påväxt uppepå putsen?
Krilleman: Du har antagligen en WC-anslutning (Rak eller vinkel) som sticker upp. Den är större än 110 och finns i lite olika varianter. [bild] Om du bara har 5mm kvar av din WC-anslutning ovan golv skulle jag köpa en korrekt WC-stoss och trycka i. Sen ställer du tillbaka din WC. Köp denna för att lösa ditt problem: RSK 3106708
Primus falk: [citat] Finns ingen som duschar i 50-gradigt vatten . Kv ca 8 dusch ca 38-40 alltså 31 graders skillnad det ger en åtgång på 30 l x 31 grader x 0,00116 kWh = 1,07 kW
jonaserik: Häftigt med 5 kkr för det., det gäller att kalla det vid rätt namn så det går att ta betalt. Grundavgift :(:(
etompau: [citat] Bra input. Här ser det dock ut som att gängorna sitter under själva mutterdelen så det borde inte påverka om jag kniper med stor kraft med en polygrip eller skiftnyckel. Får väl köpa verktyget nu när packningarna är inköpta.
Snailman: [citat] Ska kolla upp det, synd jag slängde den gamla för några år sedan när den samlat en massa damm i flera år, hade kunnat kollat konstruktionen på den.
MIR67: [citat] Vet inte på vilket djup den hänger men hålet är 80 meter. Har stängt ventilen efter pumpdriven. Dragit ner börvärdet till 2,0 bar från 3,9 som den stod på. Ingen skillnad. Har ingen annan mätare än det som visas i displayen. När pumpen startar byggs trycket upp på några sekunder men pumpen stannar inte när rätt tryck nås. Men jag tror den går ner i varv men stannar inte
BSOD: Välj material till ny beredare beroende på er vattenkvalitet. Nibe har en bra guide på hemsidan, men man behöver ett vattenprov för att kunna avgöra vilket material som passar bäst. Fråga kommunen om vattenprov om ni har kommunalt vatten. 6-7år är kort tid för beredare kan jag tycka.
Dublin: Köp ett rensmunstycke också, det sprutar bakåt för att driva munstycket framåt genom ev proppar så den ska helst köras från stenkistan ifall du kan komma åt inloppet där.
Nalleman64: [citat] Har en granne här som äger ett antal fastigheter som fått avloppen utdömda. Trekammarbrunnarna behövde han inte byta utan det räckte med fungerade rening efter brunnen (p.g.a. mycket lera i marken blev det markbädd istället för vanlig infiltration). För min del hade min trekammarbrunn inte blivit godkänd då den hade kammare avgränsade av trä (betong krävs). Jag åtgärdade
-MaH-: Om du vänder dig om och går 7,5 meter ut från skylten så står du troligtvis på en ServisVentil, dvs ventilen som matar ditt hus med vatten.
Håbbe01: Kan kort tipsa om att kika på vakumtoaletter till sluten tank där det vanliga BDT går till befintlig infiltration. Skalbar lösning som enbart förlitar sig på tömningsintervall. Kommunerna är väldigt positiva till dessa lösningar.
saltet: När vi hade motsvarande situation så gjöt vi över det. Riv inte i rör som ligger och inte läcker.
El-Löken66: [citat] Gör om gör rätt i första hand. Denna presskoppling blir bara så bra som dess utövare tillåter.
Gustav Olsson1: Tack för tipset! Jag gör som du säger och testar
ricebridge: [citat] Jag föredrar iofs hemmagjord napalm.
Avemo: [citat] Vattnet som finns i hydroforen när pumpen startar är i princip en död volym. Ju högre nivån är desto oftare måste pumpen starta. I princip vill man ha så mycket luft som möjligt i hydroforen utan att det åker med ut i vattenröret innan pumpen startar. Men så vill man ha lite marginal. Därför får nivån vara lite högre. Om nivån är över vattenståndsglaset är den
Cider: Det är samma ljud och samma konstruktion som hos oss. (Tidigare hade vi ett mycket värre ljud från en trång passage längre ner i avloppet, men där blev rensat och det ljudet är borta nu.) Jag tycker att ljudet är okej, nu när jag vet att allt fungerar som det ska. Jag ser det som en hälsning från maskinen som säger: "Nu tömmer jag"
Hybro: Jag gissar på nåt helt annat. Till varje avloppsanläggning i ett hus ska det finnas luftning. I t ex mitt hus, ett rör som mynnar ovan taket kopplat till avloppsledningen. Om detta är tätt, eller inte alls finns, så blir det slurpningar mm.
Hannuse: [citat] I första hand så väljer man att plocka ur dom så kallade "mätarsäkringarna" och ersätta dessa med plomberingar. Om inte detta är möjligt på grund av att man inte kommer åt dessa så kan man avlägsna säkringarna i matande kabelskåp. Ett problem med det är att det är vanligt förekommande (speciellt på lite äldre hus i villaområden) att det är så kallde "serieserviser".
Jochi: Det är bara att borra hål och efterlaga. Det du bör oroa dig för är om rören under golvet kan frysa vid långvarigt elavbrott.
Stefan1972: Du skriver "droppa igenom" men vad handlar det om för golv? Finns det någon under? Verkar liksom konstigt när du skriver "bila upp" Då ligger den i gjutet golv alltså? Men hur lyckas man då punktera brunnen om den ligger i betong? Då måste du ha hackat nå alldeles kopiöst då.......