Byggahus.se
Som rubrik, strömbrytaren till hydroforpumpen slår ifrån ganska frekvent senaste tiden, allt från enstaka gång per dag upp mot 5 - 7 gånger.
Har bott här 5år och den har tidigare slått ifrån någon enstaka gång i månaden och framförallt om en propp går men senaste 1 - 2 veckorna är det flera gånger per dag.
Har tänkt rensa den för det är nog inte gjort på länge och när man slår på den igen kan första vattnet va lite missfärgat men när jag tittar på guide på youtube så ska man kunna fylla på luft någonstans men jag hittar verkligen inte vart det skulle va?
Och vad kan det va för anledning till att jag får springa ner till källaren flera gånger per dag för att trycka på strömbrytaren?
Har inte råd att ta ut en rörmokare så jag måste göra allt själv.

• 20230423_154942.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230423_154950.jpg
    Skapa konto
  • 20230423_154958.jpg
    Skapa konto
  • 20230423_155005.jpg
    Skapa konto
  • 20230423_155010.jpg
    Skapa konto
  • 20230423_155019.jpg
    Skapa konto
  • 20230423_155023.jpg
    Skapa konto
Svarar min egna tråd.
Tömde hela tanken och fyllde på den på nytt och nu funkar den klockrent, inte stannat en gång sen dess

Jag brukar fylla min hydrofor 2 ggr om året med luft. Då byter jag kopplingen vid "matlådan" på dina bilder till en anslutning med luftnippel. Stänger av pumpen och öppnar en kran på utsidan (utkastare) och håller trycket mellan 1,5 och 2 bar med kompressorn.
När det börjar bubbla i hydroforen stänger jag huvudkranen. Sen skiftar jag tillbaka allt igen och sätter igång pumpen. Min pump jobbar mellan 3 och 4 bar (till/frånslag).

Det gör att det blir mycket luft i hydroforen (för mycket enl vissa) men det fungerar för mig då den uppenbarligen läcker en del. (35 år gammal)

Nackdelen är att man får luft i kranarna om det blir strömavbrott. Annars fungerar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.