Har haft dåligt tryck på varmvattnet i huset. Det tar dessutom ohyggligt med tid att få fram något vatten på morgonen, även i somras. Får stå med duschen och spola i flera minuter ibland för att få varmvatten, vilket blir massa vatten i spillo.

Trodde först att det berodde på grovleken på ledningarna, men då både kallvatten och varmvattenledningarna är lika grova så har jag svårt att tänka mig det.

Fick tips om att det kunde vara värmeväxlaren som kalkat igen, eventuellt att det är någon blandare som är dålig. Man har dock nyss bytt kranen i köket och det är samma problem med tryck och värmningstid.

Hur går man till väga för att avkalka växlaren? Man brukar ju ta bort kalkavlagringar i t.ex. tekokare med ättika, men tveksamt om jag får i sånt i ledningarna, haha....

Tips på hur man går till väga?

Nu är jag osäker på om det är inne i själva elpannan som avsyftades eller om det är den här skållningsinställaren som syns på bilden här.

• Värmesystem med elpanna och kopparledningar med skållningsinställare och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Har du kollat smutsfiltret på kallvattenledningen in i pannan? Lossa locket så kommer det ur en filterhylsa (nr2), men var rädd om packningen så du inte har sönder den (nr3). Kan vara igensatt! - Röd markering

Illustration av en blandningsventil med numrerade delar: 1) kallvattenledning, 2) filterhylsa, 3) packning, 4) lock.
Skapa konto
24484497.jpg

Kolla även blandningsventilen, den kan spöka! Oerhört enkelt att testa.
Gör såhär:
Öppna kökblandaren på fullt flöde med endast varmvatten. Låt den stå och rinna!
Gå till pannan och håll ena handen på röret under blandningsventilen och andra handen på röret över blandningsventilen, enligt min ljusblåa markering.

Är det nu mycket varmare på röret (bränn-varning! känn försiktigt) som kommer upp från pannan kontra röret ovan blandningsventilen?

Om ja, så har du ju varmvatten men det är blandningsventilen som trilskas.

Och glöm inte stänga av köksblandaren direkt efteråt! ;)

Är det samma temp ovan/under så kan det ju även vara någon flödesvakt som inte funkar som den ska in i VVX. Du spolar varmvatten med pannan cirkulerar inte varmt pannvattnet genom VVX.

Även cirkulationspumpen till VVX kan ju vara trasig även fast flödesvakten är hel.

Vad har du för panna?

Visst kan även VVX ha kalkat igen men det är värt att kolla allt annat först!

Värmeanläggningskomponenter markerade med rött och ljusblått för att visa filterhylsa och blandningsventilen.
Skapa konto

Redigerat:
S
Ser ut som en CTC 1100.

• Gilla
bradgard
  • Laddar…
Jag tror jag har en fullt fungerande värmeväxlare till en CTC1100 liggande. Om det skulle visa sig vara det felet.

Edit: Om det är pumpel eller flödessensorn som spökar så påverkas inte flödet. Sannolikt inte om det är blandningsventilen heller. Alla dessa saker kan dock orsaka kallt varmvatten.

Jag ska kolla på det där först ni sa, så återkommer jag.

Dum fråga. Är det något mer än inkommande vatten som ska stängas när jag öppnat å tar bort filtret?

Stäng kranen som sitter precis åvanför silen. Det räcker. Sedan bör alla kranar i huset vara stängda så att vattnet i ledningarna hänger kvar.

D Daniel 109 skrev:
Stäng kranen som sitter precis åvanför silen. Det räcker. Sedan bör alla kranar i huset vara stängda så att vattnet i ledningarna hänger kvar.
Hänger kvar? Jag ska inte knyta fast vattnet så det inte ramlar ner? :P

Statusrapport.

Var uppe tidigt i morse när ingen kunde tänkas leka med kranarna.

Fick efter j*vlar anama igen kranen (tror ingen rört den där på 100 år, nästan fastkilad) och ut filtret, rengjort lite lätt med fingrarna (kanske skulle haft något annat?) och tillbaka.

Även motionerat blandarventilen och skruvat åt "knoppen" som satt löst. Något bättre tryck i varmvattnet men inte lika starkt som från kallvattensidan.

Jag ska höra vad övriga familjen säger efter morgonrushen.

Annars är det väl om det är något skit i blandaren som föreslogs? Är det något man törs ge sig på själv eller ska jag be en rörknökare titta på't? :)

Krilleman
Kolla inloppssilarna i duschblandaren likt denna filmsnutt från 0,30 - 1,10.

• Gilla
bradgard
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du kollat smutsfiltret på kallvattenledningen in i pannan? Lossa locket så kommer det ur en filterhylsa (nr2), men var rädd om packningen så du inte har sönder den (nr3). Kan vara igensatt! - Röd markering

[bild] [bild]

Kolla även blandningsventilen, den kan spöka! Oerhört enkelt att testa.
Gör såhär:
Öppna kökblandaren på fullt flöde med endast varmvatten. Låt den stå och rinna!
Gå till pannan och håll ena handen på röret under blandningsventilen och andra handen på röret över blandningsventilen, enligt min ljusblåa markering.

Är det nu mycket varmare på röret (bränn-varning! känn försiktigt) som kommer upp från pannan kontra röret ovan blandningsventilen?

Om ja, så har du ju varmvatten men det är blandningsventilen som trilskas.

Och glöm inte stänga av köksblandaren direkt efteråt! ;)

Är det samma temp ovan/under så kan det ju även vara någon flödesvakt som inte funkar som den ska in i VVX. Du spolar varmvatten med pannan cirkulerar inte varmt pannvattnet genom VVX.

Även cirkulationspumpen till VVX kan ju vara trasig även fast flödesvakten är hel.

Vad har du för panna?

Visst kan även VVX ha kalkat igen men det är värt att kolla allt annat först!

[bild]
Nu när jag tänker efter, packningsringen såg jag inte röken av när jag öppnade, eller jo, en halv ring. Var kan man få tag på en sådan?

Hittade den andra ringhalvan, den hade slunkit ner på golvet....

Har nu kollat duschblandaren, och den såg knappt använd ut i silarna.

Kan ju möjligen kolla kranen till handfatet men jag är osäker på hur den demonteras riktigt (bild kommer).

Hej,
Tror mig ha liknande problem och undrar om du någonsin hittade rotorsaken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.