Vatten & Avlopp
jonaserik: Mer info behövs , varför slå igen, nytt golv eller annat, samt några foton till på platsen
Dan1891: [citat] Löser väl upp ev. fett som blockerat avloppet.
Håbbe01: Trist , nu drar nog karusellen igång efter inspektionen. Du får nog en generös tidplan att fixa till det. Det därr kalhygget tillhör det inte Er så blir det mer komplicerat. Men ni kanske har plsts på egen tomt. Väljer man infiltration så är det 20m2 i yta som skall till. Sen tillkommer det minimum avtånd från infiltration till färskvattenbrunnar och energibrunnar. På egen samt
maria01: finns ju Varmvattenberedare som sitter direkt på med så inga problem
Janus82: Mitt hus är från 1962 så det är ju lite äldre än ditt. Jag dränerade om förra våren och bytte då avlopp från gatan och ca 1 meter in i huset. Då var avloppet inne i huset helt uppfrätt med en ca 2-4cm bred slits i botten som var helt öppen. Så för mig börjar det brådska lite att byta resten av alla rör som ligger under plattan. Nu är ju ditt hus nästan 20 år yngre än mitt
fribygg: Visst kan du det, kolla för säkerhetsskull med din vattenleverantör vilka mått och regler som gäller för mätarens placering.
ClasseClas: Minst jobb är att reparera pumpen eller att köpa en ny. Det finns pumpautomater med pumphus i rostfritt stål eller i plast så de är alternativ till den variant till den du har. Då slipper du rost i vattnet från pumpen.
Lexington: [citat] Då kanske man t.o.m. slipper bila? Bara knacka/såga loss brunnen!
Tredo: [citat] Kanske ska nöja mig med att bara koppla in den lilla VVB till köket då behovet är som störst där. Bytte säkerhetsventilen för något år sedan då den läckte, ska se var på ledningen som den är kopplad. Eftersom det nu sitter en säkerhetsventil på VV så antar jag att jag kan skippa det under diskhon, tolkar att en VVB är bara en behållare som värmer vattnet, så ökar
Talskog: [citat] Du måste kapa det långa röret så kort att då alla andra muffar och rör är som mest ihopskjutet, så går det riktigt just dit. Sen kan du skjuta ut alla kopplingar så du får ett jämnt fördelat glapp per skarv/anslutning. Så skulle jag själv göra.
S0MMER: Gör precis som det är gjort till tvättmaskinen fast hela vägen ned och med kopparrör då kanske. Sitter ju till och med en t-koppling redan på varmvattnet.
xerbee: Blindplugg var nyckelordet jag inte kunde. Då ska jag beställa en sådan så är problemet löst :)
override: [citat] Ja, det blir ett tvåmans-jobb, för kranarna är typ 50 meter från pumpen. Jag är ganska säker på att det sitter en backventil längst ner, ja. Tack! Ska testa. Återkommer. :)
jonaserik: Kanske det går,men det är lite vatten som kommer att flyta i röret 20 meter. Att ha för stort fall kan rendera i att vattnet går ur skiten och rinner sin egen väg utann ta med sig något, så var lite försiktig med så lite vatten. Går säkert att få info på något ställe men jag vet inte var.Hade det varit en tank utanför knuten så har det nog inte varit något problem
Schacko88: Hur gick det för dig? Har likande problem.
rivaner: Hej, Någon som känner till var man kan beställa Vatetteprodukter och betala med icke-svensk paypal eller visa? Bonus om de även levererar inom EU.
LasseR: Liknande kopplingar används ofta vid ölbryggning (för både vätska och kolsyra) och heter i alla fall där John Guest-koppling. Finns i ett flertal dimensioner och jag upptäckte nyligen att kopplingarna till min ismaskin i frysen är likadana. Lasse
Krilleman: [citat] Nej ingen tätning mellan röd och lila. Om läckage fortfarande kvarstår efter åtdragning så är nog packningen defekt. Givetvis kan andra saker också vara defekta, men packningen är det första man byter då den inte kostar många kronor.
jonaserik: Hur många liter innehåller den VP, räcker det för er med antal duschar som ska vara ofta i dag, helr beroende på hur många i hushållet. Har du flickor så räkna med att det kommer att gå myyycket VV när dom kommer upp i tonåren. Och då kan det vara bra med en VVB på sc 200 liter efter VP.redan i början EDIT Arnaturen följer inte med utan måste köpas separat, kolla in priserna
lostinsweden: [citat] Ingen problem. Hade samma fråga en gång
Kullatorp: Har precis installerat en omvänd osmos Aquaphor 120 då mycket salt i vattnet och säljaren sa saltet förstör rör, panna o maskiner i huset. Den sitter i pannrummet och gör vatten till hela hushållet inte bara dricksvatten just för att saltet förstör. Nu får jag den inte att fungera, producerar för lite vatten och låter något fruktansvärt. Motorn går nonstop trots att jag inte
Hassebom: [citat] Tack Lordi och BirgitS för er värdefulla hjälp. Vi har en ballofix, så troligen stänger jag av vattnet och skruvar loss kranen och tar med mig till en VVS firma som servar Tapwell/Fonte, men förs kontaktar jag deras Support enligt råd. Åter igen tack för ert engagemang!/Hasse
perstorp..: Ska fixa till så att tilluften först,sen får man fortsätta jobba med lukten. så skumt allt då det har varit luktfritt i typ 2 år.
Krilleman: Det går fint att pressa denna koppling. Och stödhylsa går inte ens att få i denna variant av slätända då den är "tjockväggig".
Krilleman: PEX har en större tolerans för frysning är koppar. Samt att PEX med skyddsrör går att byta ut om man måste, det kan du inte göra med Prisol.
Einh: [citat] Jo, det löste sig. Min bättre hälft tyckte bara att jag skulle vänta (och förmodligen lugna ner mig lite då jag var upprörd). Det som är så märkligt är varför det fungerade? Jag lät bli anläggningen helt. Försökte inte att öppna och stänga några ventiler alls. Sen efter att anläggningen fått vila i drygt en timme så testade jag att röra på den tidigare stumma
Ledstripe: Hej! Vår släkting/stuggranne i fjällen önskar att ansluta vatten till sin stuga, då han saknar detta. Stugan används någon enstaka helvecka samt ett par helger per år, mestadels vintern, men även på sommaren. Förhållandena är sådana att det vore helt hutlöst dyrt att gräva ner till frostfritt i princip omöjligt. Till saken hör att hans pappa tidigare dragit slang som är 16mm